Burhan Sönmez’in Labirent Adlı Eserinin Bir Yapısöküm Okuması Çağdaş Bir Metnin Sınıf-İçi Uyarlaması

Jacques Derrida 1967 yılında kaleme aldığı “Yazı ve Fark” ve “Yazıbilime Dair” adlı eserlerinde metne dair yeni bir okuma yaklaşımı geliştirmiştir. Bu yaklaşımda Derrida metnin içini oyup “iz” ve “ayıram” kavramları üzerine inşa ettiği yapısöküm yaklaşımı ile bir yandan yazarın imzasını silerken öte yandan okuru metni oluşturmaya davet eder. Araştırmacının buradaki amacı, eseri unutma/anımsama, toplumsal bellek/bireysel bellek, hiç kimse/herkes, yaşam/ölüm, geçmiş/gelecek gibi hiyerarşik karşıtlıklar açısından değerlendirmek ve karşıtlıkların yazınsal süreçte nasıl aynada giderek kendine ve başkasına dönüşen bir kimliğin inşasında rol oynadıklarını göstermektir. Böylelikle zaman okur için, içinde yolculuk edilen bir labirente dönüşecektir. Bu labirent girildikçe çıkılamayan, çıkıldıkça yerine yenilerinin eklendiği metinlerle ve içeriklerle örülüdür. Yapılmak istenen metni yapısöküme uğratarak bu ikili karşıtlıkların dışına taşırmak, aynı zamanda bir çağdaş metnin labirentlerinde dolaşarak edebiyat eğitimi bağlamında yapısöküm yaklaşımıyla didaktik bir ders içeriği hazırlamaktır.

A DECONSTRUCTION READING OF BURHAN SÖNMEZ’S LABİRENT AN INTRACLASS ADAPTATION OF A CONTEMPORARY TEXT

Jacques Derrida developed a new reading approach to the text in his publications entitled “Writing and Difference” and “Of Grammatology” in 1967. In this approach, Derrida invites the reader to form the text while erasing the author's signature with the deconstruction approach that he built on the concepts of “trace” and “differance”. The aim of the researcher is to evaluate the work in terms of hierarchical contradictions such as forgetting / remembering, social memory / individual memory, nobody / everybody, life / death, past / future, and to show how oppositions play a role in the construction of an identity that gradually becomes self and transforms into someone else. Thus, time becomes a labyrinth in which one can travel. This labyrinth is built with texts and contents that cannot be exited when one enters and that new ones are added instead. The aim is to take the text to the beyond of these binary oppositions by deconstructing it, at the same time to prepare a didactic course content with deconstruction approach in the context of literature education by walking around the labyrinths of a contemporary text.

___

  • Aydınalp, Esra. Başak. (2018) L’écriure féminine dans l’oeuvre d’Hélène Cixous, une lecture de déconstruction, Yayınlanmamış doktora tezi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi
  • Borges, Jorge Louis. (1977) L’Alepf, Gallimard, Paris: l’Imaginaire.
  • Caputo, John D. .(19967 Deconstruction in a Nutshell: A Conversation with Jacques Derrida (Perspectives in Continental Philosophy), Fordham University Press.
  • Derrida, Jacques. (1967) De la Grammatologie, Paris: Editions: Seuil,
  • Derrida, Jacques. (1967) Ecriture et Différence , Editions: Seuil, Paris
  • Eagleton, Therry. (2009) Edebiyat Kuramı, İstanbul: Ayrıntı Yayınları
  • Miller, Joseph Hillis. (1976). Steven’s rock and criticism as cure. The Georgia Review, 30, 5-31, 330-348.
  • Sönmez, Burhan. (2018) Labirent, İstanbul: İletişim Yay.
  • Stocker, Barbara (2006). Derrida on deconstruction. Newyork and London: Routledge Philosophy Guidebooks Taylor and Francis Group:
  • Zima, Peter. (2002). Deconstruction and Critical Theory. Trans. by Rainer Emig. London:Continuum