Burhan Sönmez'in Labirent Adlı Eserinde Bir Yapısöküm Okuması- Çağdaş Bir Metnin Sınıf-içi Uyarlaması

Jacques Derrida 1967 yılında kaleme aldığı “Yazı ve Tekrar” ve “Yazıbilime dair” adlı eserlerinde metne dair yeni bir okuma yaklaşımı geliştirmiştir. Bu yaklaşımda Derrida metnin içini oyup “iz” ve “ayıram” kavramları üzerine inşa ettiği yapı söküm yaklaşımı ile bir yandan yazarın imzasını silerken öte yandan okuru metni oluşturmaya davet eder. Araştırmacı burada bu izleri takip ederken amacı eserin unutma/anımsama, toplumsal bellek/bireysel bellek, hiç kimse/herkes, yaşam/ölüm, geçmiş/gelecek gibi hiyerarşik karşıtlıklar açısından değerlendirmekle birlikte, bu karşıtlıkların yazınsal süreçte nasıl aynada giderek kendine ve başkasına dönüşen bir kimliğin inşasında rol oynadıklarını göstermektir. Böylelikle zaman okur için, içinde yolculuk edilen bir labirente dönüşecektir. Bu labirent girildikçe çıkılamayan, çıkıldıkça yerine yenilerinin eklendiği metinlerle ve içeriklerle örülüdür. Yapılmak istenen metni yapı söküme uğratarak bu ikili karşıtlıkların dışına taşırmak, aynı zamanda bir çağdaş metnin labirentlerinde dolaşarak edebiyat eğitimi bağlamında yapı söküm yaklaşımıyla didaktik bir ders içeriği hazırlamaktır. 

A Lecture of Deconstruction of Burhan Sönmez's Labiren -An Application of A Contemporary Text in Class

Jacques Derrida developed a new approach of lecture of the texts in his publications entitled “Of Grammatology” and “Writing and difference” in 1967. In this approach Derrida, with the deconstruction technic based upon the concepts of “trace” and “differance” invites on one hand the lecturer to construct the text, and on the other the author to delete his/her signature. In that context, the work of Burhan Sönmez consists of the interwoven text as a labyrinth of the traces, which are opened to the history of the society and the identity of the individual. For the researcher who is in the pursuit of these traces of the hierarchical oppositions like forgetting/remembering, life/death, past/future, play the role of an identity, which turns to be its own, and the other’s construction reflected in the mirror. This labyrinth is woven of the content and texts interlaced of which it becomes more difficult to get out or to which the new ones are added. It is intended to prepare a didactic course content with the approach of deconstruction in the context of literature education by wandering in the labyrinths of the contemporary text and deconstructing it and undoing it out of those hierarchical oppositions. 

___

  • Aydınalp, E. B. (2018) L’écriure féminine dans l’oeuvre d’Hélène Cixous, une lecture de déconstruction, Yayınlanmamış doktora tezi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi
  • Borges, B. (1977) L’Alepf, Gallimard, l’Imaginaire. Paris
  • Derrida, J. (1967) De la Grammatologie, Editions: Seuil, Paris
  • Derrida, J. (1967) Ecriture et Différence , Editions: Seuil, Paris
  • Eagleton, T. (2009) Edebiyat Kuramı, Ayrıntı Yayınları, İstanbul Miller, J. H. (1976). Steven’s rock and criticism as cure. The Georgia Review, 30, 5-31, 330-348.
  • Sönmez, B. (2018) Labirent, İletişim Yay: İstanbul
  • Stocker, Barbara (2006). Derrida on deconstruction. Routledge Philosophy Guidebooks Taylor and Francis Group: Newyork and London.
  • Zima, P. V. (2002). Deconstruction and Critical Theory. Trans. by Rainer Emig. London:Continuum.