Elizabeth Barrett Browning’in Seçili Şiirlerinde Kadın Şiir Sanatının Oluşumu ve Pan Mitinin Ters Yüz Edilişi

Kadınların edebî sanatların en üstün türü olan şiir yazma becerisinden yoksun olmalarına dair edebî çevrelerdeki inanışlar dolayısıyla, Britanya’nın edebî tarihinde kadın şairlere pek az rastlanır. Ne var ki sosyo-politik normların bilhassa kişinin cinsiyetince belirlenmekte olduğu on dokuzuncu yüzyılda, Elizabeth Barrett Browning (1806–1861) adında bir kadın şair, şiir sanatının ve tekniğinin heteronormatif zihniyetine meydan okuyarak öncü erkek şairlerin şiirsel yaratıcılık görüşlerinin itimat edilebilirliğini ve geçerliliğini sorgulamaya başlar. Bu doğrultuda, bu çalışma öncelikle Barrett Browning’in “The Deserted Garden” (Terkedilmiş Bahçe, 1838) ve “The Lost Bower” (Kayıp Kameriye, 1844) başlıklı iki mühim şiirini inceleyerek şairin kendi sesini bulma gayretlerini tartışacaktır. Makale, şairin kadın şiir sanatı ve tekniğinine getirdiği anlayışı örneklerle açıkladıktan sonra, şiirsel yaratıcılığı ve bu yaratıcılıkla özdeşleştirilmiş yüce şair figürü olan keçi-tanrı Pan’ın nasıl ters yüz edildiğini gösterecektir. Böylece, bu mitik ilahi varlığın itibarı ve edebiyattaki yeri tartışmaya açılacaktır. Bu bağlamda, Barrett Browning’in Pan-şiirleri olan “The Dead Pan” (Ölü Pan, 1844), “A Reed” (Bir Kamış, 1846) ve “A Musical Instrument” (Bir Müzik Aleti, 1860) başlıklı şiirler eleştirel bir çerçevede değerlendirilerek, şairin bu sözde ilahi sanatçıyı terk etme önerisine açıklık getirilecektir.

Assertion of Female Poetics and Subversion of Mythical Pan in Elizabeth Barrett Browning’s Selected Poems

It is uncommon to see women poets in the literary history of Britain since the literary circles had the belief that women were incapable of writing poetry, the highest form of literary arts. In the nineteenth century when socio-political norms were predominantly defined according to one’s sexuality, though, a woman poet, namely Elizabeth Barrett Browning (1806–1861), challenged this heteronormative mentality of poetics and began to question the validity of the reliance on the poetic forefathers’ visions of poetic creativity. In this context, this paper first aims to discuss Barrett Browning’s struggles in finding her voice by analysing her two significant poems “The Deserted Garden” (1838) and “The Lost Bower” (1844). Having shown the ways the poet asserts her understanding of female poetics, the study will attempt to analyse how she advances her subversion of poetic creativity and the figure associated with the poet, Pan the goat-god, by means of opening up the so-called mythical divinity’s reputation and credibility into scrutiny. In this regard, this article takes Barrett Browning’s Pan-poems “The Dead Pan” (1844), “A Reed” (1846) and “A Musical Instrument” (1860) for a critical understanding of the poet’s suggestion to abandon this figure as the divine artist.

___

  • Arnold, M. (1895). Lines Written in Kensington Gardens. In M. Arnold, Poetical Works of Matthew Arnold (pp. 263–265). Macmillan.
  • Barrett Browning, E. (1875). The Poetical Works of Elizabeth Barrett Browning. James Miller.
  • Baysal, A. (2006). Tocqueville’s Idea of Revolution and D. H. Lawrence’s The Rainbow: A Study of Social Change and the Liberation of Women. Hacettepe University Journal of Faculty of Letters, 23(1), 191–204.
  • Bell, M. (2000). Sentimentalism, Ethics and the Culture of Feeling. Palgrave.
  • Bozer, A. D. (2018). On Dokuzuncu Yüzyılda Yazmış İngiliz Kadın Yazarlara Genel Bir Bakış. In A. D. Bozer (Ed.), On Dokuzuncu Yüzyılda İngiliz Kadın Yazarlar (pp. 1–58). Hacettepe Üniversitesi Yayınları.
  • Cooper, H. (1988). Elizabeth Barrett Browning: Woman and Artist. University of North Carolina Press.
  • Davies, C. (2006). Two of Elizabeth Barrett Browning’s Pan Poems and Their After- Life in Robert Browning’s “Pan and Luna”. Victorian Poetry, 44(4), 561–569.
  • De Cicco, M. (2015). The Queer God Pan: Terror and Apocalypse, Reimagined. In S. Hutchinson & R. A. Brown (Eds.), Monsters and Monstrosity from the Fin de Siècle to the Millennium: New Essays (pp. 49–68). McFarland.
  • Goode, M. (2011). Sentimental Masculinity and the Rise of History, 1790–1890. Cambridge University Press.
  • Homans, M. (1980). Women Writers and Poetic Identity: Dorothy Wordsworth, Emily Bronte, and Emily Dickinson. Princeton University Press.
  • Horzum, Ş. (2023). İngilizce Yazının İlk Kadın Yazarı Norwichli Julian ve Görülerinin Ortaçağ İngiliz Yazınındaki Yeri. Ortaçağ Araştırmaları Dergisi, 6(1), 95–106.
  • Hughes, L. K. (2010). The Cambridge Introduction to Victorian Poetry. Cambridge University Press. Karlin, D. (2013). The Figure of the Sinner. Oxford University Press.
  • Leighton, A. (1986). Elizabeth Barrett Browning. Indiana University Press.
  • Lewis, L. M. (1998). Elizabeth Barrett Browning’s Spiritual Progress: Face to Face with God. University of Missouri Press.
  • March, J. (2014). Dictionary of Classical Mythology. Oxbow Books.
  • Maurizio, L. (2016). Classical Mythology in Context. Oxford University Press.
  • Meredith, G. (1912). Poems (Vol. 1). The Times Book Club.
  • Meredith, G. (2012) Modern Love and Poems of the English Roadside, with Poems and Ballads (R. N. Mitchell & C. Benford, Eds.). Yale University Press.
  • Merivale, P. (1965). The Pan Figure in Victorian Poetry: Landor to Meredith. Philological Quarterly, 44, 258–277.
  • Mermin, D. (1989). Elizabeth Barrett Browning: The Origins of a New Poetry. Chicago University Press.
  • Moine, F. (2016). Women Poets in the Victorian Era: Cultural Practices and Nature Poetry. Routledge.
  • Morlier, M. M. (1990). The Death of Pan: Elizabeth Barrett Browning and the Romantic Ego. Victorian Literature and Culture, 18, 131–155.
  • Ruskin, J. (1865). Sesame and Lilies: Two Lectures (2nd ed.). Smith, Elder & Co.
  • Schneider, R. (2011). The Invisible Center: Conceptions of Masculinity in Victorian Fiction – Realist, Crime, Detective, and Gothic. In S. Horlacher (Ed.), Constructions of Masculinity in British Literature from the Middle Ages to the Present (pp. 147–168). Palgrave Macmillan, 2011.
  • Sadun, H. (1998). Elizabeth Barrett Browning: The Woman Poet’s Voice [Unpublished doctoral dissertation]. Hacettepe University.
  • Seber, H. (2018). Kadını Sessiz Kılan Mitleri Yeniden Yorumlayan Bir Kadın Şair: Elizabeth Barrett Browning. In A. D. Bozer (Ed.), On Dokuzuncu Yüzyılda İngiliz Kadın Yazarlar (pp. 157–184). Hacettepe Üniversitesi Yayınları.
  • Slote, M. (2010). Moral Sentimentalism. Oxford University Press.
  • Swinburne, A. C. (2015) Selected Verse (A. Wong, Ed.). Carcanet Press.