PARALEL NURCULUK: BİR KLONLAMA ÖRNEĞİ OLARAK NUR HAREKETİNİN GÜLENİZME DÖNÜŞÜMÜ

Said Nursi’nin Risalei Nur Külliyatları ve yaşadığı sıra dışı kişisel tarihi ile inşa ettiği Nur Hareketi, birçok Nur Grubu olarak tesmiye edilen grubun ana çatısını oluşturmaktadır. Okuyucular ve Yazıcılar olarak iki ana akım olarak bilinen ve tanınan Nur Hareketinin, son zamanlarda Gülen Hareketi nedeniyle yoğun bir merakın ve ilginin konusu olduğu açıktır. Bu çatı hareket içinde yer alan ya da yer aldığı kabul edilen Gülen Hareketi de artık 15 Temmuz sonrası resmileşen adıyla FETÖ’dür. Bir cemaatten terör örgütüne uzanan, yaklaşık 45 yıllık bir tarihi olan FETÖ’nün, Osmanlıdan günümüze etkisi ve gerçekte daha derin bir gelenekle irtibatlı olan Nur Hareketi ile irtibatı bu yüzden giderek büyüyen bir merak ve tartışma konusunu oluşturmaktadır. Nur hareketi-Gülenizm; Said Nursi-Fethullah Gülen karşılaştırması bu çalışmanın ana problematiğini oluşturmaktadır.

The Transformation of Nur Movement Gulenism As an Example of Cloning

Said Nursi’s Risalei Nur Books and the Nur Movement, which he built with his extraordinary personal history, constitute the main framework of the group, which is identified as many Nur Group. It is clear that the Nur movement, known and known as two main currents as Readers and Writers, has recently become a subject of intense curiosity and interest due to the Gülen movement. The Gülen Movement, which is considered to have been or has taken part in this roof movement, is now FETÖ with its well established name after July 15. The fact that FETÖ, which dates back to a terrorist organization from a congregation to a terrorist organization, is a growing subject of curiosity and controversy. Nur movement-Gülenizm; The comparison of Said-i Nursi-Fethullah Gülen is the main problem of this study.

___

  • Aktay, Yasin. (2014), “Öncesi ve Sonrasıyla 17-25 Aralık-Neye Himmet Neye Hizmet”, Tezkire Yayınları, Ankara
  • Eraslan, Sibel.(2013), “Cemaat ve AK Parti çatışmasında hakem kim olacak?”, Star Gazetesi, 6 Aralık
  • Eyüpoğlu,Osman (2016), “Kur’an’da İtaat Kavramının Sosyal Psikolojik Tahlili”, İz Basma, Bişkek
  • Kaplan, Hilal. (2014), “Cemaat Laikliğin Eseridir”, Yenişafak Gazetesi, 2 Şubat
  • Kaplan, Hilal. (2014), “Gülen Camiası Nurcu Mudur?”,Yenişafak Gazetesi, 24 Şubat
  • Kaplan, Hilal. (2016), “Gülen’in Kemalistlere Uzattığı el”, Sabah Gazetesi, 2 Ağustos
  • Karabaşoğlu, Metin. (2013), “Bediüzzaman İslamcı Mıydı?”, Türkiye’de İslamcılık Düşüncesi ve Hareketi Sempozyum Bildirileri Kitabı” içinde. Zeytinburnu Belediyesi Yayınları, İstanbul
  • Toprak, Binnaz. (2010), “Endişeli Modernler’ ve ‘Sınırlayıcı Modernler’ tanımlamaları üzerine”. Radikal Gazetesi, 13 Aralık
  • Yavuz, M. Hakan.(2004), “Neo Nurcular: Gülen Hareketi”. İslamcılık Derlemesi, s. 270-295, İstanbul: İletişim Yayınları,
  • Yavuz, M. Hakan. (2004), “Bediuzzaman Said Nursi ve Nurculuk”. İslamcılık Derlemesi, s.264-270, İletişim Yayınları, İstanbul http://kuran.diyanet.gov.tr/tefsir/Tevbe-suresi/1266/31-ayet-tefsiri Erişim Tarihi:20 /05/2017