YAZI KARAKTERİ VEYA FONT TASARIMINDA SÜREÇ, YÖNTEM VE TEMEL YAKLAŞIMLAR

Gutenberg 1450’lerde ilk metal harf dökümünü geliştirmiş ve hareketli hurufatla basım tekniğini keşfetmiştir. 19. Yüzyılda gelişen teknik aletler sayesinde süreç, yöntem ve yaklaşım bir parça değişmiş, 20. Yüzyıldaki mühendislik bilgisi bu zanaatin yerini almıştır. 1950’lerden bugüne – metal hurufattan foto-dizgiye, foto-düzenlemeden bilgisayarlı dizgiye – harf ve dizgi teknolojisinde baş döndüren gelişmeler yaşanmıştır. Günün gereksinimleri çerçevesinde bilgisayarlarda sayısal olarak yüzlerce, binlerce ve hatta on binlerce font bulunmaktadır. Bu, büyük bir değişimin göstergesidir. Öyleyse geçmişte ve günümüzde bir yazı karakteri veya font tasarımının üretim süreci nasıl işler? Hangi yöntem veya teknikler kullanılır? Yazı karakteri tasarımında temel yaklaşımlar nelerdir? Makalenin amacı bu sorulara yanıt vermektir. Geçmişten günümüze yazı karakteri üretim sürecindeki değişime açıklık getirmektir. İncelemede nitel araştırma yöntemi kullanılacaktır. Araştırma literatür taraması ile desteklenecektir. Sonuç olarak, daha nitelikli işler yapabilmek amacıyla açıklama yapılacaktır. Günümüzde bir yazı karakteri veya font tasarımında tipografik tasarımın öznel ve nesnel sorunsallarına, değişken olgularına ve işlevsel çözümlemelerine dikkat edilmesi gerektiği vurgulanacaktır.

PROCESS, METHODS AND BASIC APPROACHES IN TYPEFACE OR FONT DESIGN

Gutenberg developed the first metal letter casting in the 1450s and discovered the printing technique with movable types. Thanks to the technical tools developed in the 19th century, the process, method and approach have changed somewhat, engineering knowledge in the 20th century replaced this craft. From the 1950s to the present day – from metal type to photo-typesetting, from photocomposing to computerized typesetting – there have been dizzying developments in typefaces and font technology. Within the framework of today’s requirements, computers have hundreds, thousands and even tens of thousands of fonts. This is a sign of great change. So how does the production process of a typeface or font design work in the past and today? What methods or techniques are used? What are the main approaches in typeface or font design? The purpose of the article is to answer these questions. The font from the past to the present is to clarify the change in the production process. Qualitative research method will be used in the review. The research will be supported by literature review. As a result, an explanation will be made to do more qualified work. Today, it will be emphasized that in a typeface or font design, attention should be paid to subjective and objective problems, variable phenomena and functional analysis of typographic design.

___

Brody, N., Wozencroft, J. (2012). Fuse 1-20 – From Invention to Antimatter: Twenty Years of Fuse. Köln: Taschen GmbH, Germany.

Carter, R., Day, B., Meggs, P. (1981). Typographic Design: Form and Communication. New York: Van Nostrand Reinhold.

Chappel, Warren. (1970). A Short History of the Printed Word. New York: Alfred A. Knopf Publishing.

De Vinne, Theodore L. (1900). The Practice of Typography: A Treatise on the Processes of Type-making, the Point System, the Names, Sizes, Styles and Prices of Plain Printing Types. New York: The Cencury Co.

Godine, David R. (1973). The Art of the Printed Book 1455-1955: Masterpieces of Typography Through Five Centuries from the Collections of the Pierpont Morgan Library. NewYork: USA.

Google. Erişim: 17.11.2020. https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BMTUyMDU4NzE0Nl5BMl5BanBnXkFtZTgwMzg0MDQyMTI@._V1_UX182_CR0,0,182,268_AL_.jpg).

LaCroix, S., Jones, B. (Yapımcı), Oakes, B. (Yönetmen). (2017). Abstract: The Art of Design (Jonathan Hoefler: The Font Design). [Belgesel]. USA: Netflix.

Lupton, Ellen. (2011). Graphic Design Thinking: Beyond Brainstorming. New York: Princeton Architectural Press.

Lorem Ipsum. Erişim: 02.12.2019. https://loremipsum.io/

Nesbitt, Alexander. (1957). The History & Technique of Lettering. New York: Dover Publications.

OECD. Erişim: 10.02.2020. https://www.oecd.org/pisa/

Sarıkavak, Anıl. (2018). 20. Yüzyılda Tasarlanmış Önemli Fontların Dönemin Tasarım Anlayışlarıyla Etkileşimi ve Deneysel Font Çalışmaları. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Selçuk Üniversitesi, Konya.

Sarıkavak, Namık Kemal. (2005-a). Sayısal Tipografi 1; Basımcılık ve Yayıncılıkta Aygıt, Donanım ve Yazılım Teknolojisinin Gelişimi. Ankara: Başkent Üniversitesi Yayınları.

Sarıkavak, Namık Kemal. (2005-b). Sayısal Tipografi 2: Batı’da ve Ülkemizde Sayısal Harf/ Font Tasarımcıları. Ankara: Başkent Üniversitesi Yayınları.

Sözlük. Erişim: 20.02.2020. https://sozluk.gov.tr/

Sutcliffe, Judith. (1996). Calligraphic Tutelage. Using Fontographer. s. 77-80. San Francisco: Macromedia Inc.

Uçar, Tevfik F. (2019). Görsel İletişim ve Grafik Tasarım. İstanbul: İnkilap Yayınevi.