TEMSİLİN SÜREKLİLİĞİ VE PARADOKSU

Taklide dayalı geleneksel temsil anlayışı, modern sanat ilkeleriyle parçalanmış; bu durum, sanatın sınırlarının genişlediği algısına yol açmıştır. Figüratif temsil, soyut temsil karşısında bir yaşam mücadelesi içindeyken tüm temsil biçimlerinin benzerlik kategorisine sığdırılamayacağı anlaşılmıştır. Sanatın salt kendisiyle ilgili olması beklentisi de modernizmin cesur bir girişimi olarak değerlendirilmekle birlikte temsile karşı mutlak bir zafer getirmemiştir. Sonuçta, metin ile görüntü arasındaki ilişki sorgulanmış; pop sanat, yeni gerçekçilik, fotogerçekçilik, aşırı gerçekçilik ve sokak sanatı gibi figüratif temsile doğrudan dayalı akımların yanı sıra, kavramsal sanat, performans, video gibi türlerle temsil imgeleri yeni anlamlar ve anlatımlar kazanmıştır. Bu makale, farklı sanat akımlarından yapıt örnekleriyle temsilin bir paradoks olarak varlığına dair bir inceleme niteliğindedir

THE SOLIDITY AND THE PARADOX OF REPRESENTATION

The conception of traditional representation based on mimetic activity is disrupted by the principles of modern art. This caused the sense of which the limits of art has been extended. While figurative representation is derogated by the abstract representation, it is recognised that not all the forms of representation could be categorised by resemblance. The expectation that the art must be merely related with itself is a brave venture of modernism, but it doesn’t bring on a total victory. Thereby, the relation between text and image has been questioned; as well as the movements such as pop art, new realism, photorealism, hyperrealism and street art which is directly based on representation, the genres of conceptual art, performance and video has presented new meanings and expressions to the images of representation. This article is an analysis on the asset of representation as a paradox within the examples of works of art from different art movements

___

Ashton, D. (2001). Picasso Konuşuyor (M. Yılmaz, A. N. Yılmaz, Çev.). Ankara: Ütopya Yayınevi.

Block, R. (1992). Berlin – New York Aksiyonları, 1964-1979. Beykal, Canan (haz.). Beuys, Etkinlik Kitabı (D. Derman, Çev.). İstanbul: UPSD Yayınları. Bousteau, F. (2009). Interview with JR, Beaux Arts, October 2009, s. 39.

Danto, A. C. (1997). After the End of Art. Princeton University Press. Duby, G., Jean-Luc D. (2006). Sculpture. Köln-London-Hong Kong: Taschen.

Duchamp, M. (2000). Kutu, 1914. Sanat Dünyamız, 75,165-189.

Eren, Hasan ve diğerleri. (1988). Türkçe Sözlük. Ankara: TDK Yayınları. Gablik, S. (2000). Kaygı Nesneleri: Kültürel Muhalefet Tarzları, Sanat Dünyamız, 75, 208.

Güçlü, B. ve diğerleri. (2002). Felsefe Sözlüğü. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.

İpşiroğlu, M., İpşiroğlu, N. (1979). Sanatta Devrim. İstanbul: Ada Yayınları. Kandinsky. (1981). Sanatta Manevilik Üzerine (A. N. Bigalı, Çev.). İzmir: Özden Ofset.

Kosuth, J. (2011). Felsefeden Sonra Sanat. C. HARRISON ve P. WOOD (Ed.). Sanat ve Kuram 1900-2000 (S. Gürses, Çev.). (s. 898-907). İstanbul: Küre Yayınları.

Lichtenstein, R. (2011). College Art Association Konuşması. Harrison ve Wood (ed.). Sanat ve Kuram 1900-2000. (S. Gürses, Çev.). (s. 734-736), İstanbul: Küre Yayınları.

Lynton, N. (2004). Modern Sanatın Öyküsü (S. Öziş, C. Çapan, Çev.). İstanbul: Remzi Kitabevi. Lucie-Smith, E. (2005). Oxford: Phaidon Press Limited.

Maleviç, K. (1919). Nesnel Olmayan Sanat ve Süprematizm. Harrison ve Wood (Ed.). Sanat ve Kuram 1900-2000 (S. Gürses, Çev.). (s. 325-327). İstanbul: Küre Yayınları.

–––––. (1920). Taklitçi Sanat Sorunu. Harrison ve Wood (Ed.). Sanat ve Kuram 1900-2000 (S. Gürses, Çev.). (s. 327-331). İstanbul: Küre Yayınları.

Megill, A. (1998). Aşırılığın Peygamberleri (T. Birkan, Çev.). Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.

Orlan. (1997). Orlan. 5. İstanbul Bienali, Sergi Kataloğu. (s. 166-167). İstanbul: İKSV Yayınları.

Ranciere, J. (2008). Özgürleşen Seyirci. (E. B. Şaman, Çev.). İstanbul: Metis Yayınları. Rekow, E. Actions. Erişim: 12.08.2014.

http://www.walkerart.org/archive/5/9D43B5DB6851 47C46167.htm, Sartre, J. P. (1998). Estetik Üstüne Denemeler (M. Yılmaz, Çev.). Ankara: Ütopya Yayınevi.

Tunalı, İ. (2008). Felsefenin Işığında Modern Resim - Modern Resimden Avangard Resme. İstanbul: Remzi Kitabevi.

Walther, I. F. (1996). Masterpieces Of Western Art. I. F. Walther (Ed.). Köln-London: Taschen.

Yılmaz, M. (2013). Modernden Postmoderne Sanat. Ankara: Ütopya Yayınevi.

http://www.jr-art.net/projects/women-are-heroes-brazil, Erişim: 21.08.2014.