SERİGRAFİNİN TARİHÇESİ VE TÜRKİYE’DE SERİGRAFİ SANATI

İlk olarak ofis belgelerinin çoğaltılmasında ve tekstil üzerine baskıların yapılmasında kullanılan serigrafi ya da ipek baskı, Pop Sanatı ile birlikte parlayarak sanatçıların dikkatini çekmiştir. Geleneksel baskı teknikleri arasında icat edilen en güncel teknik olan serigrafi, günümüzde hem endüstride hem de sanatsal amaçlarla kullanılmaktadır. Türkiye, 1950'lerde bu teknik ile tanışmış ve sanatçıların tekniğe ilgi duymaları neredeyse 30 yıl almıştır. Bugünülkemizde, serigrafi ile iş üreten çok az sayıda sanatçı vardır ve bu sanatçılar da tekniği geleneksel anlamda kullanmaktadır. Bu makale,ülkemizde çok az olan serigrafi üzerine yazılmış kaynağı arttırmakniyeti ile hazırlanmıştır. Tekniğin tarihsel bağlamlarının anlaşılması, gelecekte farklı bağlamlarda kullanılabilmesi için çok önemli bir anahtardır

THE HISTORY OF SILKSCREEN AND THE ART OF SILKSCREEN IN TURKEY

Silkscreen, first used for duplication of office documents and making prints on textile, attracted the attention of artists when shined in the history as a major medium in the hands of Pop Art artists. As it is been considered one of the traditional printmaking techniques, silkscreen is both been used for industrial and artistic goals. The technique was presented in Turkey in 1950s and it tookalmost 30 yearsfor the artists to give importance to this medium. Today in our country, very few artists creates artworks with silkscreen and they use this technique in traditional meanings. This article is prepared with the intention to redound the lack of bibliography on silkscreen in Turkey. To understand the historical context of the technique is a great key to use it in different contexts

___

Akalan, G. (2003). Türkiye’de Özgün Baskıresme Tarihsel Bir bakış; Gravür’ün Sorunları ve Çözüm Önerileri. KKEFD, 8, 129-138. Erişim: 01.07.2014, http://e-dergi.atauni.edu.tr/ ataunikkefd/article/viewFile/1021003851/1021003678

Aksoy, A. (1985). Litografi. Sanat Çevresi, 79, 57.

Aslıer, M. (1985). 1984 Yılında Özgün Baskıresim Sanatımız. Sanat Çevresi, 80, 16-17

Aysan, Ş. (1985). Sanatsal Serigrafi. Sanat Çevresi, 79, 56.

Aysan, Y. (2013). Afişe Çıkmak; 1963-1980: Solun Görsel Serüveni. İstanbul: İletişim Yayınları.

Bacaksız, E. (2009). Özgün Baskı Tekniklerinin İncelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.

Benjamin, W. (2004). Pasajlar (A. Cemal, Çev.). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.

Esmer, H. (2011). Türkiye’de Baskıresme Bakmak. Türkiye’de Baskı Resme Bakmak Sergisi Katalogu (s. 10-28). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Basımevi.

Garbutt, B. (1968). Silk Screen Printing: Commercial Mediumto Contemporary Fine Art Medium.

(Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Universty of Wyoming, Wyoming.

Gönenç, T. (1985). Türk Baskıresim Sanatının Boyutları ve Geleceği. Sanat Çevresi, 80, 8-9.

Girgin, Ç. E. (1985). Özgün Baskı ya da Çoğaltılabilir Kalıplarda Yeni İmkanlar Üstüne… Sanat Çevresi, 80,18-19.

Grabowski, B., Fick, B. (2009). Printmakig: A Complete Guide To Materials And Processes. Londra: LauranseKing Publishing Ltd.

İçmeli, M. (1985). Gazi Resim-İş Bölümü’nde Özgün Baskı Resim. Sanat Çevresi, 80, 14-15.

İşler, A. (1985). Mimar Sinan Üniversitesi Özgün Baskı Resim Atölyesi. Sanat Çevresi, 80, 12.

Kılınçeri, Ü. (2004). Serigrafi Baskı Tekniği ve Eğitimde Kullanım Alanları. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.

Madra, B. (1985). Özgün Baskı. Sanat Çevresi, 80, 4-5.

Pekmezci, H. (2001). Kız Teknik Öğretim Okulları İçin Serigrafi. Ankara: MEB Devlet Kitapları, S.H.Ç.E.K Basımevi.

Online Etymology Dictionary. Erişim: 23.06.2014, http://www.etymonline.com/index. php?term=illustration Orsenna, E. (2013). Kağıdın Yolculuğu; Küreselleşme Üzerine Küçük El Kitabı. İstanbul: Metis Yayınevi

Türk Resminde Gravür ve Grafik Sanatlarında Başlıca Gelişmeler. Erişim:12.05.2014. http:// www.turkresmi.com/klasorler/ozgunbaski/index.htm Toprak, E. (2009). Türkiye’de Özgün Baskıresim Sanatı’nın Gelişimini Etkileyen Önemli Kurumlar.

(Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.

Ward, G. W. R. (2008). Silkscreen-The Grove Encyclopedia of MaterialsandTechniques in Art. New York: Oxford UiverstyPress. Erişim: 04.06.2014, http://books.google.com.tr/books?id=mkJfbdTS--UC&pg=PA586&lpg=PA586&dq=Silkscreen-+The+Grove+Encyclopedia+of+Materials+and+Techniques+in+Art&source=bl&ots=WI-koXIRc5&sig=ZQ4a1LwHA6bj32Pi6Q2w63I-i0U&hl=tr&sa=X&ei=TOy7U7-6Gc6M7Abg-4HACQ&ved=0CB0Q6AEwAA#v=onepage&q&f=false

Wikipedia. Erişim: 12.06.2014, http://en.wikipedia.org/wiki/Federal_Art_Project