DİJİTAL ANATOMİ DERSİ: BİR RESME YÖNELİK İKONOLOJİK ÇÖZÜMLEME

Bu çalışmada, Feray Hergüner'in Dijital Anatomi Dersi (2014) adlı tablosu üzerinden temellük eyleminin resim sanatına katkısı irdelenmektedir. Esinlenilen özgün resim Rembrandt'ın 1632 tarihli Dr. Nicolaes Tulp'un Anatomi Dersi adlı eseridir. İlk aşamada, her iki resmin bağlamı, öyküsü ve söylemi araştırılmıştır. İkinci aşamada, Panofsky'nin ikonolojik çözümleme yönteminden yararlanılarak eserlerdeki doğrudan ve dolaylı anlatım açığa çıkarılmaktadır. Araştırmanın sonunda, temellük eyleminin eleştiri ya da ironi ile sınırlı olmadığı, bu örnekte sanatçının ışık, renk ve kompozisyon düzeyinde yeni yorumlar sunabildiği iddia edilmektedir

THE DIGITAL ANATOMY LESSON: AN ICONOLOGICAL ANALYSIS OF A PAINTING

This study investigates the contribution of the act of appropriation to the art of painting with reference to Feray Hergüner’s Digital Anatomy Lesson (2014). The original painting is a masterpiece of Rembrandt; the Anatomy Lesson of Dr. Nicholaes Tulp (1632). In the first stage, the contexts, stories and arguments of the paintings are investigated. Then, the direct and implicit meanings are clarified by an iconological analysis method borrowed from Panofsky. It is argued that, the act of appropriation is not limited to criticism or irony; in this case, the artist offers an understanding of light, color and composition

___

Bayraktaroğlu, A. M., Uğur, U. (2012). Postmodern Sinemada Filmlerarasılık Bağlamında Pastiş ve Parodi, Süleyman Demirel Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Hakemli Dergisi, ART-E 2011,07, 1-20.

Boztaş E., Düz N. (2014). İkonografik ve İkonolojik Eleştiri Yöntemine Göre Tintoretto’nun “İsa’nın Vatfizi” Adlı Esernin Analizi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7 (29), 319- 329.

Cündioğlu, D. (2012). Sanat ve Felsefe. İstanbul: Kapı Yayınları.

Gershman, Z. (2014). Rembrandt: Turn of the Key. Arion. 21.3. Winter, 2014, 79-108.

Glass, M. A. (2003). Wermeer in Dialogue. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Faculty of the Graduate School of the University of Maryland.

Hutcheon, L. (2000). The Theory of Parody: The Teachings of Twentieth-Century Art Forms. New York: Methuen.

IJpma, F. F. A., van de Graaf R. C., Nicolai J-P. A., Meek, F. M. (2006). The Anatomy Lesson of Dr. Nicolaes Tulp By Rembrandt (1632): A Comparison of the Painting With a Dissected Left Forearm of a Dutch Male Cadaver, The Journal of Hand Surgery, 31 (6), 882-91.

Jackowe D. J, Moore M. K, Bruner A. E., Fredieu J. R. (2007). New insight into the enigmatic white cord in Rembrandt’s The Anatomy Lesson of Dr. Nicolaes Tulp (1632).

Journal of Hand Surgery (American Volume), 2007 Nov; 32(9), 1471-6.

Kierkegaard, S. (2005). Kahkaha Benden Yana (N. Çatlı, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.

Medjesky, C. A. (2012). The Logic of Ironic Appropriation: Constitutive Rhetoric in the Stewart/Colbert Iniverse. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Graduate College of Bowling Green State University.

Mende, K. (2001). Light and Shadow in Shadow in Painting –Concerning the Expression of Shadows in Western Painting-. Journal of Geometry and Graphics, Volume 5 (2001), No.1, 53-59.

Ötgün, C. (2008). Sanat Yapıtına Yaklaşım Biçimleri. Gazi Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Sanat ve Tasarım Dergisi, 2, 159-178.

Panofsky E. (1972). Studies in Iconology: Humanistic Themes in the Art of the Renaissance. Icon Editions.

Sorokin, P. A. (1950). Social Philosophies in and Age of Crisis, Beacon, Boston [Bir Bunalım Çağında Toplum Felsefeleri] (M. Tunçay, Çev.). İstanbul: Salyangoz Yayınları.

Valenti S. X. (2007). Medicine and Disease in Baroque. Art Actas Dermosifiliogr, 2007; 98, 570-574.

World Economic Forum. (2014). The Global Information Technology Report 2014.

Zeilinger, M. (2009). Art and Politics of Appropriation. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). University of Toronto, Centre for Comparative Literature.

Smart History. Erişim: 11.10.2014, http://smarthistory.khanacademy.org/appropriation-the-pictures-generation.html).

The Museum of Selfies, Olivia Muus. Erişim: 28.11.2014, https://www.tumblr.com/search/olivia%20muus