PLASTİK SANATLARDA İMGE - BİÇİM - ANLAM ETKİLEŞİMLERİ

Bu makale 'imge' kavramının plastik sanatlar açısından ne olduğu, biçimi ve anlamı ne şekilde değiştirip dönüştürdüğü üzerinedir. Görsel imgeler, alıcısıyla iletişime geçtiği anda yarattığı çağrışımlarla dönüşmekte, anlamla kurduğu ilişki bozulmaktadır. Örneğin 'ölüm' kavramı, sanatçının kavrama yaklaşımı ve dönemin özelliklerine göre farklı imgesel çıkarımlara yol açmaktadır. Söyleniş olarak da benzeşen imge-simge kavramları sıkça birbirlerinin yerine kullanılabilen benzer kavramlardır. Simgenin genele, imgenin ise özele gönderme yapması, simgenin anlamın son hali, imgenin ise dönüşüme açık oluşu bu iki kavram arasındaki farkı oluşturmaktadır. Alegori ise imge ve simgeyi içinde barındıran daha temel bir kavramdır ve bir şeyi başka bir şeyin 'yerine' kullanma anlamına gelmektedir

THE INTERACTIONS OF THE IMAGE - FORM - MEANING IN PLASTIC ARTS

This article explores the definition of ‘image’ in the plastic arts and the ways in which it makes change form and meaning. The moment the visual images get transmitted to the lookers, with the connotations they evoke, images undergo a radical change. The relation between image and meaning collapses. For instance, the images that the concept ‘death’ evokes vary according to the artist’s perception of the image and the characteristics of the era.Image and symbol are similar concepts which can be used interchangeably. Yet, the difference between them is that symbol refers to the general, image to the singular; and that symbol is the final form of meaning but image entails a possibility of change. Allegory is a fundamental concept which includes both image and symbol, and it means to use something ‘in the place of’ another thing

___

Arnheim. R.(2004). Görsel Düşünme (R. Öğdül, Çev.). İstanbul: Metis Yayınları.

Barna, M. R. (1998). Dostoyevsky and Holy Russia. Erişim: 07.04.2011.http://www.questia.

com/library/1G1-21156202/dostoyevsky-and-holy-russia CHODOROW, N. (2007). Duyguların Gücü (J. Dirlikyapan, Çev.). İstanbul: Metis Yayınları.

FERRARİS, M. (2008). İmgelem (F. Genç, Çev.). İstanbul: Dost Kitabevi Yayınları. Holbein’sDeadChrist. Erişim: 05.05.2013.

http://lefttraces.blogspot.com/2010/02/holbeins-dead-christ.html

KAHRAMAN, H.B. (2002). Sanatsal Gerçeklikler, Olgular ve Öteleri. İstanbul: Everest Yayınları

KRISTEVA, J. (2004). Korkunun Güçleri, İğrençlik Üzerine Deneme (N. Tutal, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.

KULA, O. B. (2011). İmge ve İmgenin Belirlenimleri. Hürriyet Gösteri Sanat Edebiyat Dergisi, 304, 26.

LEPPERT, R. (2009). Sanatta Anlamın Görüntüsü (İ. Türkmen,Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.

SAUVAGNARGUES, A. (2010). Deleuze ve Sanat (N. Sarıca, Çev.). İstanbul: De Ki Yayınevi.

SAYIN, Z. (2003). İmgenin Pornografisi. İstanbul: Metis Yayınları.

STAROBINSKI, J. (2007). Aynada Melankoli (M.E. Özcan, Çev.). İstanbul: Dost Yayınevi.

Troyen, C.,Barter, J.A., Comey, J.L., ve diğerleri. (2007). Edward Hopper. İtalya: Thames Hudson.

http://tdk.gov.tr/index.php? option=com_bilimsanat&view=bilimsanat&kategoriget=terim&- kelimeget=imge&hngget=md Erişim: 16.09.14