SAVAŞIN İŞARETLERİ; ÇAĞDAŞ SANATTA YIKINTI İMGESİ

Farklı tarihsel bağlamlarda yıkıntı imgesinin sahip olduğu anlam, değişen çağla birlikte ortaya çıkan ekonomik, politik, teknolojik, toplumsal ve kültürel gelişmelere koşut olarak dönüşüm geçirmiştir. 19. yüzyıla kadar, sanatsal temsillerde geçmiş medeniyetlerin mirası olarak yer alan yıkıntılar, maziye duyulan hayranlığı, özlemi, doğanın ve zamanın dönüştürücü güçlerini sembolize etmek için kullanılırken, 20. Yüzyıldan itibaren ise modernleşme sürecinin tüm dünyaya yayılması ile birlikte anlam kaymasına uğrayarak, daha çok insanın neden olduğu tahribatla ilişkilenmeye başlamıştır. Bu kayma ile birlikte yıkıntının anlamı genişleyerek zenginleşmiş, yıkıntılar geçmişle birlikte şimdi ve gelecek ile ilişkilenen tefekkür nesnelerine dönüşmüştür. Bu çalışma yıkıntı kavramının tarihsel süreç içerisinde değişen anlamından yola çıkarak, Çağdaş Sanat bağlamında yıkıntı imgesinin izlerini sürmektedir. Bu kapsamda çağdaş sanatçıların üretimlerinde yıkıntı imgesi, yıkılma, yıkım, enkaz, kayıp, ölüm, yok olma, acı, felaket, çatışma gibi yıkılan şeyden artakalan olgular arasında haritalanarak, yıkıntının geride bıraktığı hem fiziksel hem de fiziksel sonucu olmayan etkileri de içine alan bir çerçevede ele alınmıştır

SIGNS OF WAR; THE IMAGE OF RUIN IN CONTEMPORARY ART

The meaning of the image of ruin in different historical contexts has been changed in parallel with the economic, political, technological, social and cultural developments that have emerged in the different time periods. Until the 19th century, the ruins, which took place as the legacy of the past civilizations in artistic representations, which were used to symbolize the admiration and longing for the past, the transformative powers of nature and time. began to be associated with the damage it caused. With this shift, the meaning of the ruin has expanded and enriched, and the ruins have turned into objects of contemplation associated with the past, present and future. Based on the changing meaning of the concept of ruin in the historical process, this study traces the image of ruin in the context of Contemporary Art. In this context, the image of ruin in the productions of contemporary artists is mapped among the phenomena left behind, such as destruction, destruction, wreckage, loss, death, destruction, pain, disaster, conflict, within a framework that includes both the physical and nonphysical effects left behind by the ruin are discussed.

___

  • Agamben, Giorgio. (2017). Tanık ve Arşiv. (Çev. A. İ. Başgül.). İstanbul: Dipnot Yayınları.
  • Arendt, Hannah. (2018). Şiddet Üzerine. (Çev. B. Peker.). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Altınyıldız Artun, Nur. (2019). Muhafaza Mimarlık. Bilge Bal (Der.). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Artun, Ali. (2012). Çağdaş Sanatın Örgütlenmesi. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Baykal, Emre. (2012). Kendi Güvenliğiniz İçin Sorumluluk Sizin. İlkay Baliç (Ed.) Hala Buradasın, s. 24-32, İstanbul: Arter.
  • Berktay, H., Toprak, Z., Kuyaş, A. (1996). Tarihçi Gözüyle “Şiddetin Tarihi” Üzerine Bir Söyleşi. Cogito, 6-7, s.197-206.
  • Boym, Svetlana. (2009). Nostaljinin Geleceği. (Çev. F. B. Aydar.). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Erzen, Jale N. (1997). Anselm Kiefer. Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi, 2, s.1001. İstanbul: Yem Yayınevi.
  • Hobsbawm, Eric. (1996.) Kısa 20. Yüzyıl 1914-1991 Aşırılıklar Çağı. (Çev. Y. Alogan.). İstanbul: Sarmal Yayınevi.
  • Rona, Zeynep. (1997). Giovanni Battista Piranesi. Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi, 3, s.1476- 1477. İstanbul: Yem Yayınevi.
  • Sayın, Zeynep. (2009). İmgenin Pornografisi. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Simmel, Georg. (2020). Harabe Kapı ve Köprü Kulp. (Çev. N. Ülner.). İstanbul: Janus Yayıncılık.
  • Sontag, Susan. (2004). Başkalarının Acısına Bakmak. (Çev. O. Akınhay.). İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • Zizek, Slavoj. (2001). Kırılgan Temas. (Çev. T. Birkan.). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Dillon, Brian. (2019). Bir Harabe Tarihinden Fragmanlar. e-skop. Erişim Tarihi: 04.10.2021 https://www.e-skop.com/skopbulten/bir-harabe-tarihinden-fragmanlar/4689.
  • Farraj, Khaled. (2021). Marvan Rechmaoui - Remains of a City and a Memory. İnstitute for Palestine Studies. Erişim Tarihi: 04.10.2021 https://www.palestine-studies.org/en/ node/1651188. Jolly, Venetia. Bringing the War Home. Hundred Heroines. Erişim: 04.11.2021 https:// hundredheroines.org/featured/bringing-the-war-home/
  • Jones, Jonathan. (2013). The Tony Blair ‘Selfie’ Photo Op Will Have a Place in History. The Guardian. Erişim: 04.11.2021 https://www.theguardian.com/artanddesign/2013/oct/15/ tony-blair-selfie-photo-op-imperial-war-museum.
  • Marray, Denise. (2021). Syrian Artist Tammam Azzam: To be an Artist is an Endless Dream. Arab News. Erişim Tarihi: 04.10.2021 https://www.arabnews.com/node/1816306/lifestyle.
  • TDK. (2021). Erişim Tarihi: 04.10.2021 https://sozluk.gov.tr/.
  • UNHCR. (2020). Erişim Tarihi: 07.12.2021 https://www.unhcr.org/tr/
  • Watson Instıtute. (2021). Cost of War. Erişim Tarihi: 07.12.2021 https://watson.brown.edu/ costsofwar/
  • Wilson Goldie, Kaelen. (2010). Marwan Rechmaoui Understanding (and shrinking) a city divided. Bidoun. Erişim Tarihi: 04.10.2021 https://www.bidoun.org/articles/marwan-rechmaoui. YouTube. Erişim: 25.03.2022 https://www.youtube.com/watch?v=uTbzl5T-hPc Gallerix- Andrea Mantega-St. Sebastian. Erişim: 04.10.2021 https://gallerix.org/storeroom/1265835004/N/4151109475/
  • The Met Museum-Giovanni Battista Piranesi-Veduta dell’Anfiteatro Flavio detto il Colosseo, from: Vedute di Roma Erişim: 04.10.2021 https://www.metmuseum.org/art/collection/ search/360270
  • Tate Museum- William Turner, Tintern Abbey Erişim: 04.10.2021 https://www.tate.org. uk/art/artworks/turner-tintern-abbey-the-crossing-and-chancel-looking-towards-the-east-window-d00374
  • Arts and Culture- Anselm Kiefer, Glaube, Hoffnung, Liebe Erişim: 04.10.2021 https://artsandculture.google.com/asset/glaube-hoffnung-liebe-anselm-kiefer/6gGC2nJQ_HWLYA
  • The Guardian- Anselm Kiefer, Ash Flower Erişim: 04.10.2021 https://www.theguardian. com/artanddesign/2014/sep/28/anselm-kiefer-royal-academy-review-rembembrance-amid-the-ruins Kennardphilliphs, Photo Op, Erişim: 04/11/2021 https://www.kennardphillipps.com/photo-op/
  • Getty- Martha Rosler Erişim:04/11/2021. https://blogs.getty.edu/iris/the-living-room-war-a-conversation-with-artist-martha-rosler/
  • Universes in Universe- Mona Hatoum: You Are Still Here Erişim: 04.10.2021 https://universes.art/en/nafas/articles/2012/mona-hatoum/img/02
  • Institute for Palestine Studies-Marwan Rechmaoui Erişim: 04.10.2021 https://www.palestine-studies.org/en/node/1651188
  • Sharjah Art Foundation- Marwan Rechmaoui Erişim: 04.10.2021 https://sharjahart-org. translate.goog/sharjah-art-foundation/collection/beirut-caoutchouch?_x_tr_sch=http&_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=tr&_x_tr_hl=tr&_x_tr_pto=sc
  • Atassi Foundation- Tammam Azzam Erişim: 04.11.2021. https://www.atassifoundation. com/artists/tammam-azzam
  • Vimeo- Khaled Abdulwahed Erişim: 04.11.2021 https://vimeo.com/61097242.