KÜLTÜREL SÖMÜRGECİLİĞİN MEŞRULAŞTIRILMASI: 20. YÜZYIL SANATINDA “PRİMİTİVİZM”- KABİLE SANATI VE MODERN SANAT ARASINDAKİ YAKINLIKLAR

20. yüzyılda sömürgeciliğin yasaklanmasına rağmen, etnografya müzelerinde Batılı olmayan nesnelerin seyirlik nesnelere dönüşmesiyle sömürgeciliğin kültürel etkilerinin devam ettiği söylenebilir. Başka bir örnek de köle olarak doğan ve köleliğin yasak-lanmasından sonra “sanat” çalışmalarıyla yaşamını sürdüren Bill Traylor için MoMA’nın (Modern Sanat Müzesi) önce “ilkel”, “yabani” daha sonra da övgü dolu bir yaklaşım tercih etmesidir. Bu da kurumsal sanat sisteminin önce reddettiğini, sonra kendi içine aldığını ve “övünme” mekanizmasıyla öğüttüğünü göstermektedir. Bu çıkarımla William Rubin’in Batılı olmayan nesneler ile Batılı sanatçıların eserlerini 1984 yılında MoMA’da bir araya getirmesi “yüzleşme” bağlamında önemlidir. Bununla birlikte, bu serginin kültürel sömürgecilikle yüzleşip yüzleşmediği veya mevcut sanatın kurumsal sistemini meşrulaştırıp meşrulaştırmadığı sorusu bu çalışmada incelenmiştir.

JUSTIFICATION OF CULTURAL COLONIALISM: “PRIMITIVISM” IN 20THCENTURY ART: AFFINITY OF THE TRIBAL AND THE MODERN

Despite the prohibition of colonialism in the 20th century, it can be said that the cultural effects of colonialism continued, as non-Western objects were transformed into spectacle objects in ethnography museums. Another example is that for Bill Traylor, who was born as a slave and continued her life with her “art” works after the abolition of slavery, MoMA (The Museum of Modern Art) before preferred a “primitive”, “wild” and then laudatory approach. This shows that the institutional art system first rejects, then takes it into itself and grinds it with the mechanism of “bragging”. With this inference, it is important in the context of “confrontation” that William Rubin brought together non-Western objects with the works of Western artists at MoMA in 1984. However, the question of whether this exhibition confronts cultural colonialism or justifies the institutional system of existing art is explored in this study.

___

  • Akbaş, G., Sakallı, N., Ceylan-Batur, S. ve Doğulu, C. (2020). Namus Sistemini Meşrulaştırma Ölçeği’nin Geliştirilmesi. Nesne, 8(18), 472-491.
  • Akdeniz, Sabri. (1988). Kültür Sömürgeciliği. İstanbul: Marmara Üniversitesi İlâhiyat Fakültesi Vakfı.
  • Ferro, Marc. (2002). Fetihlerden Bağımsızlık Hareketlerine Sömürgecilik Tarihi 13. Yüzyıl – 20. Yüzyıl (M. Cedden, Çev.). Ankara: İmge Kitabevi Yayınları.
  • Lagana, Louis. (2008). The Primitivism Debate and Modern Art, IV Mediterranean Congress of Aesthetics, 10(1), 157-165.
  • Parlatır, İsmail. (1992). Tanzimat Edebiyatında Kölelik. Ankara: Türk Tarih Kurumu Basımevi.
  • Varnedoe, Kirk. (1985). “Primitivism” in 20th Century Art: Affinity of the Tribal and the Mo-dern. In R. William (Eds.), Contemporary Explorations (pp. 661 – 685). New York: The Mu-seum of Modern Art.
  • Dubuffet, J. (1985). Primitivism in 20th Century Art: Affinity of the Tribal and the Modern. Erişim: 19.10.2020, Sergi Broşürü, The Portal to Texas History: https://texashistory.unt. edu/ark:/67531/metapth224998/m1/2/
  • Hunter, D. (2018). Outsider Art. Erişim: 19.10.2020, H-IQ: https://h-iq.com/outsider-art/
  • Jones, P. C. (2019). Picasso, Primitivism, And Cultural Appropriation. Erişim: 19.10.2020, Chrisjoneswrites: http://www.chrisjoneswrites.co.uk/picasso-primitivism-cultural-appropriation/
  • MoMA. (t.y). Erişim: 27.02.2021, https://mo.ma/2T7TIR2
  • MoMA. (1984). “Primitivism” in 20th Century Art Affinity of the Tribal and the Modern. Erişim: 21.03.2021, https://assets.moma.org/documents/moma_press-release_327376.pdf
  • The Art Story. (t.y.). Primitivism. Erişim: 19.10.2020, https://www.theartstory.org/movement/primitivism/history-and-concepts/
  • Wihad, A. T. (2016). “Primitivism” in 20th Century Art: Affinity of the Tribal and the Arrogant. Erişim: 19.10.2020, Mile: https://www.infinitemiledetroit.com/Primitivism_in_20th_Century_Art,_Affinity_of_the_Tribal_and_the_Arrogant.html