PERFORMANS SANATINDA BİR ANLATIM ARACI OLARAK SES VE İZLEYİCİ İLİŞKİSİ

20.yüzyıl sanatındaki radikal değişimlerden biri, sanatın dış gerçekliği sanatsal araçlarla yeniden ürettiği fikrine dayanan temsili estetiğin sorunlu bir hale gelmesidir. Performans sanatı büyük ölçüde bu temsil sorununa verilen bir yanıt biçiminde okunabilir. Temsili estetik, halihazırda var olan bir gerçekliğin sanatsal araçlarla yeniden üretilerek temsil edilmesi anlamına gelirken, performans sanatında gerçekliğin üretilme anına dikkat çekilmeye çalışılarak temsili olmayan bir estetik yakalanmaya çalışılır. Performans sanatının ürüne değil üretime verdiği önem özellikle onun edimsel (performative) olma özelliğine bağlıdır. Bu metinde performans sanatının edimsel (performative) olma özelliğine dikkat çekilerek, performanslarda kullanılan sesin edimselliği ve sesin izleyiciyle performans arasındaki ilişkisine katkısı araştırılacaktır.

THE VOICE AND ITS RELATIONSHIP WITH THE AUDIENCE AS MEDIUM OF EXPRESSION IN PERFORMANCE ART

One of the radical changes in the 20th century art is the aesthetics of the representation based on the idea that art has reproduced the external reality by means of artistic tools has become problematic. Performance art can be largely interpreted as a response to the problem of representation. In performance art, aesthetic which is not evaluated as a representation is privileged in performance art and the performance art draws attention to the moment of production of the reality whereas the aesthetics of the representation means the representation of the existing reality by reproducing the reality through artistic tools. Performance art gives importance to the producing process, not to the product itself. This priority stems from the performative feature of the performance art. This study emphasizes upon the performativity of the performance art and the performativity of the voice in performances and the contribution of the voice to the relationship between the audience and the performance.

___

Bolla, Peter de. (2006). Sanat ve Estetik (K. Koş, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.

Butler, Judith. (2016). Cinsiyet Belası Feminizm ve Kimliğin Altüst Edilmesi (B. Ertür, Çev.).

İstanbul: Metis Yayınları. Carlson, Marvin. (2013). Performans, Eleştirel Bir Giriş (B. Güçbilmez, Çev.). Ankara: Dost Kitabevi.

Cevizci, Ahmet. (2005). Felsefe Sözlüğü. İstanbul: Paradigma Yayıncılık.

Derrida, Jacques. (2010). Gramatoloji (İ. Birkan, Çev.). Ankara: BilgeSu Yayınları.

Dolan, Mladen. (2013). Sahibinin Sesi Psikanaliz ve Ses (B. E. Aksoy, Çev.). İstanbul: Metis Yayınları.

Fischer-Lichte, Erika. (2016). Performatif Estetik (T. Acil, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.

Ihde, Don. (2007). Listening and Voice: Phenomenologies of Sound. New York: State Uni- versity of New York Press.

Koroleva, Tatiana A. (2008). Subversive Body in Performance Art. New York: The State Uni- versity of New York Press.

Kostelanetz, Richard. (2003). Conversing with Cage. New York: Routledge.

Lyotard, Jean François. (1988-a). Postmodern Nedir Sorusuna Cevap (Necmi Zeka Ed.).

Postmodern, s. 45-58. İstanbul: Kıyı Yayınları. Phelan, Peggy. (1996). Unmarked, The Politicis of Performance. New York: Routledge.

Potolsky, Matthew. (2006). Mimesis. New York: Routledge.

Ranciére, Jacques. (2010). Özgürleşen Seyirci (E.B. Şaman, Çev.) İstanbul: Metis Yayınları.

Sayın, Zeynep. (1997). Beden Yazısı II. İstanbul: Kaknüs Yayınları.

Schechner, Richard. (2003). Performance Theory. New York: Routledge.

Turner, Victor. (1982). From Ritual to the Theatre The Human Seriousness of Play. New York: Paj Publications.

Zima, Peter Vaclav. (1999). The Philosophy of Modern Literary Theory, London and New Brunswick: The Athlone Press.

Zupancic, Alenka. (2005). En Kısa Gölge Nietzsche'nin "İki" Felsefesi (S. Bozkurt, Çev.). İstanbul:Encore Yayınları.