MÜZELERİN TANITIM KİTAPLARINDA ARTIRILMIŞ GERÇEKLİK (AG) TEKNOLOJİSİ KULLANIMI: ANKARA ANADOLU

Sanal dünya ve gerçekliğin bir arada kullanılmasıyla ortaya çıkan artırılmış gerçeklik teknolojisi (AG), sanal gerçeklik teknolojisi gibi adını sık duyduğumuz popüler, teknolojik bir yenilik olarak karşımıza çıkmaktadır. İnsanın deneyim ortamlarını etkileyeceği düşünülen bu teknolojinin gelecekte gündelik hayatımızda sıkça karşımıza çıkacağı öngörülmektedir. İnsanın zihinsel ve düşünsel kapasitesine katkı sağladığı düşünülen AG, eğitimden mimariye, sanat ürünlerinden turizme kadar birçok alanda kullanılmaktadır. Görsel öğelerin akılda uzun süre kaldığı, öğrenme sürecinde görsel materyalin kullanılmasının öğrenmeyi hızlandırdığı düşünüldüğünde, bu teknoloji önemini daha da artırmıştır. Örneğin; ziyaret edilmiş müzede görülen eserlerin formu, yapısı, teknik detayları zaman içerisinde unutulabilirken; bu eserlerin içinde yer aldığı kitap ve AG tekniği sayesinde eserler tekrar incelenebilir, bilgiler tazelenebilir. Bu bağlamda; gerçek görüntü üzerine sanal görüntünün binmesiyle zenginleşmiş görüntü uygulamaları, incelenmek istenen eserin tekrar canlandırılması yoluyla turistlerin bilgi ve deneyim kazanmasında oldukça önem taşımaktadır. Bu çalışmanın amacı; artırılmış gerçeklik teknolojisinin müze tanıtım kitaplarında nasıl kullanılabileceğini anlatmak ve bu teknolojinin sağladığı yararları ortaya koymaktır.

THE USE OF AUGMENTED REALITY TECHNLOGY IN MUSEUM BOOKLETS: AN EXAMPLE OF ANKARA ANATOLIAN CIVILIZATION MUSEUM BOOKLET

Augmented reality (AR) technology developed via combination of virtual reality with the real world is a popular technological innovation we encounter everyday. Considering the way people experience their environments, AR technology appears to get popular in our daily lives in upcoming years. It is used in many fields from education to architecture, art, and tourism. AR proves even more significant in that visual elements could be remembered easily and the use of visual materials within learning process accelerates learning. Via AR technology and a museum booklet, the forms, structures and/or technical details of the works in a museum could be re-examined and remembered easily. Therefore, improving visual quality by overlapping the real image and the virtual image is significant in providing local and international tourists with experience and knowledge through the recreation of the work of art. Thus, the study aims to explain how AR could be used in museum booklets and to introduce its benefits.

___

Arox. Sakıp Sabancı Müzesi. Erişim: 20.02.2017. http://www.arox.net/sakip-sabanci-muze- si.html

Baillot, Y., Lanzagorta, M., Julier S. ve diğerleri. (2000). BARS: Battlefield Augmented Reality System. NATO Symposium on Information Processing Techniques for Military Systems.

Bostancı, Erkan. (2011). Kültürel Miras İçin Zenginleştirilmiş Gerçeklik Uygulamaları. Pa- mukkale Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi, 3, s. 140.

Çekül Vakfı. Erişim: 20.02.2017. http://www.cekulvakfi.org.tr/makale/surdurulebilir-kul- tur-turizmi

Furht, Borko. (2011). Handbook of Augmented Reality. Florida:Atlantic Üniversitesi.

Flatley, Joseph. L. (2009). Augmented Reality On Hand At Museum In The Netherlands, Threatens To Make Learning Cool. Engadget. Erişim: 20.02.2017. https://www.engadget. com/2009/04/13/augmented-reality-on-hand-at-museum-in-the-netherlands-threaten/

Kato, H. Billinghurst, M. (1999). Marker tracking and hmd calibration for a video-based aug- mented reality conferencing system. 2nd IEEE and ACM Internetional Workshop on Aug- mented Reality Proceedings, IWAR 99, San Francisco: IEE Computer Society. Ieeexplore. Erişim: 06.04.2017. http://ieeexplore.ieee.org/stamp/stamp.jsp?tp=&arnumber=803800

Lutza, B., Rothb, D., Weidenhausena, J. ve diğerleri. (2002). EPOCH Excellence in Proces- sing Open Cultural Heritage, EPOCH Showcase: On Site Experience. European Network of Excellence in Open Cultural Heritage.

Shackley, Myra. (2010). Saving Cultural Information:The Potential Role Of Digital Databases In Developing Cultural Tourism. Journal Of Sustainable Tourism, 5, s. 245-249. Tandfonline. Eri- şim: 06.04.2017 http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/09669589708667289

Skin & Bones. Erişim: 20.02.2017. http://naturalhistory.si.edu/exhibits/bone-hall

Terenzi, G. (2015). Overview on Augmented Reality Technologies. Augmented World Expo CA, Amerika, 5, s. 245-249.

Tülü, M., Yılmaz, M. (2012). Iphone ile Artırılmış Gerçeklik Uygulamalarının Eğitim Alanında Kullanılması. Mustafa Akyol, Ufuk Çağlayan, Ethem Derman ve diğerleri (Ed.). Akademik Bi- lişim '12 XIV. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri Uşak Üniversitesi, İnternet Teknolojileri Derneği, Uşak. İnet. Erişim: 07.04.2017. http://inet-tr.org.tr/inetconf21/ozet/55.html

Uygur, M.S. ve Baykan, E. (2007). Kültür Turizmi ve Turizmin Kültürel Varlıklar Üzerindeki Etkileri. Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, 2, s. 30.

Woollaston, Victoria. (2014). End of the Mechanic? BMW Smart Glasses Make It Possible For Anyone To Spot and Fix A Car Engine Fault Just By Looking At It. Daily Mail. Erişim 20.02.2017 http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-2543395/The-end-mecha- nic-Smart-glasses-make-possible-fix-car-engine-just-looking-it.html