KÜLTÜREL SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK BAĞLAMINDA GEÇMİŞTEN GÜNÜMÜZE GUALDO TADİNO SERAMİKLERİ ve RUBİ (YAKUT) LÜSTERİ

Seramik sanatı malzemeye dayalı özelliği nedeni ile binlerce yıllık geleneklerin günümüze taşınmasına ve tarihi mirasların yeniden canlandırılarak sürdürülmesine olanak tanır. Günümüzde İtalya’da Perugia’nın Umbra Bölgesi Gualdo Tadino örneğinde de bu duruma tanık olunmaktadır. Sürdürülebilirlik kavramı günümüzde pek çok alanda kapsayıcı tanımı ile karşımıza çıkmaktadır. Kültürel sürdürülebilirlik bağlamında Gualdo Tadino kentine ait seramik üretiminin bu konuda örnek teşkil ettiği görülmüştür. Bu araştırmada kültürel sürdürülebilirlik kavramı, İtalya’nın Perugia ilinde, Umbra Bölgesi’nde bulunan Gualdo Tadino kentindeki seramikler; mayolika üretimler, yöreye özgü üretim olan Rubby lüsterinin yapım süreci, muffle fırınları ve teknik bilgisi incelenerek; müzeler ile Gualdo Tadino sokaklarında yer alan örnekler ve güncel uygulamalar üzerinden değerlendirilmektedir.

GUALDO TADINO CERAMICS FROM PAST TO PRESENT and RUBY LUSTRE IN THE CONTEXT OF CULTURAL SUSTAINABILITY

According to the material based speciality of ceramic art, it allows thousands of years of tradition to be carried on and revitalize the historical heritage. Today, this situation is also witnessed in the case of Gualdo Tadino in the Umbra region of Perugia in Italy. It is faced with the concept of sustainability in many fields with its inclusive definition. In the context of cultural sustainability; it is seen that ceramic productions of the city of Gualdo Tadino are the examples in this respect. In this research, Maolica productions, local, specific production process of Rubby lustre, muffle kilns and technical information ceramics in Gualdo Tadino in Perugia- Italy, is examined through examples in the museums, in the streets of Gualdo Tadino and through the contemporary practices.

___

Adams, William M. (2006). The Future of Sustainability Re-thinking Environment and Development in the Twenty-first Century. The International Union For Conservation Of Nature (IUCN). Erişim: 20.06.2020. https://portals.iucn.org/library/sites/library/files/documents/ Rep-2006-002.pdf

Becchetti, M., Storelli, E., Chiucchi, F. (2008). Alfredo Santarelli 1874-1957 Maestro Dell’Arte Ceramica, Nel Cinquantenario Della Morte. Trestina: Sabbioni.

Cooper, Emmanuel. (2002). The Thousand Years Of Pottery. London: The British Museum Press.

Çelik, Ezgi Ece. (2019). Antroposen ve Posthuman İnsan Çağı’nda İnsan Sonrası Olmak. Cogito-İnsan Sonrası, 95/96, s. 145-160.

Çizer, Sevim. (2009). Piccolpasso’nun Lüster Fırını Üzerine Deneysel Bir Tasarım Çalışması. SERES 09’ I. International Ceramic, Glass, Porcelain, Enamel, Glaze and Pigment Congress. Erişim: 20.06.2020. https://docplayer.biz.tr/754853-Piccolpasso-nun-luster-firini-uzerine-deneysel-bir-tasarim-calismasi.html

Çizer, Sevim. (2010). Lüster. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Matbaası.

Duran, Erol. (2011). Turizm, Kültür ve Kimlik İlişkisi: Turizmde Toplumsal ve Kültürel Kimliğin Sürdürülebilirliği. Istanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10/19, s. 304- 305. Erişim: 13.03.2018. http://acikerisim.ticaret.edu.tr/xmlui/handle/11467/603

Han, Byung – Chul. (2019). Yorgunluk Toplumu. (Ş. Öztürk Çev.). İstanbul: Açılım Kitap.

Harrison, Robert. (2013). Sustainable Ceramics. USA: Bloomsburry.

Liefkes, Reino. (2009). Viktoria ve Albert Müzesi’nden Dünya Seramiğinin Başyapıtları. İstanbul: Pera Müzesi.

Peterson S., Peterson J. (2003). The Craft and Art of Clay. NewYork: Laurence King Publishing.

Smith, Alain Caiger. (2 Temmuz 2013). The Rubboli Collection, Times and Seasons [Video File]. Vimeo. Erişim: 20.06.2020. https://vimeo.com/69526441

Smith, Alain Caiger. (2020). Museo Rubboli. Erişim: 20.06.2020. http://www.rubboliarte.it/ museo-rubboli-gualdotadino/

Storelli, E., Becchetti, M. (2006). Ceramica Pubblica a Gualdo Tadino. Umbria: Task.

Tosun, Elif Karakurt. (2009). Sürdürülebilirlik Olgusu ve Kentsel Yapıya Etkileri. PARADOKS, Ekonomi, Sosyoloji ve Politika Dergisi. Erişim: 17.03.2018. http://www.paradoks.org.