JEAN BAUDRİLLARD’IN SİMÜLASYON KURAMI VE TANSEL TÜRKDOĞAN’IN SANAT UYGULAMALARI

Tansel Türkdoğan, hem pratikleri hem de kritikleriyle, Türkiye’de güncel sanatın gelişmesine, dünya sanatı ile eş zamanlı ilerlemesine katkı sağlayan ve duruşuyla günümüz sanatçılarına örnek bir isimdir. Türkdoğan son dönemlerde yapığı sanat uygulamalarını Jean Baudrillard’ın çok tartışmalı kuramında işlediği gerçeklik ilkesi üzerine kurgulamaktadır. Simülasyonun konu alındığı Türkdoğan’ın resimlerinde, soyut olanlar somutlaştırılarak, “gerçek” ve onun yerini alan “simülakrlar” irdelenmektedir. Sanatçı bu amaçla, “simülasyon” adıyla bir dizi kişisel sergi açmanın yanı sıra, ulusal ve uluslararası birçok etkinliğe katılarak Türkiye sanat çevresinde önemli bir noktaya gelmeyi başarmıştır. Araştırma kapsamında ilgili kavramlar açıklandıktan sonra, Jean Baudrillard’ın “Simülasyon Kuramı” hakkında öz bilgi verilecek ve Türkdoğan’ın resimleriyle ilişkisi kurulacaktır. Bu makalenin amacı Jean Baudrillard’ın “Simülasyon Kuramı” ile Türkdoğan’ın “Simülasyon” uygulamaları arasındaki ilişkiyi irdelemek ve bu bağlam üzerinden Türkdoğan’ın bu son dönem işlerine yönelik bir okuma geliştirmektir. İnternet, sergi katalogları ve gazetelerde yer alan makaleler ve sanatçıyla yapılan söyleşiler bu makalenin temel kaynaklarını oluşturmaktadır.

THE SIMULATION THEORY OF JEAN BAUDRILLARD AND TANSEL TURKDOGAN’S ART APPLICATIONS

For contemporary Turkish artists, Tansel Türkdoğan is an exemplary name, with both criticals and practicals, to the development of contemporary art in Turkey. Actually, He have contributed to the simultaneous progress of contemporary Turkish art with world art. Türkdoğan has been doing his art works in recent years on the inquiries of “reality” that Jean Baudrillard has dealt with in the very controversial theory. He is questioning the question of reality, which is one of the most controversial issues of recent years, by transforming it through painting language to visual expression. In the art of Türkdoğan where the subject of the simulation is taken, the abstract ones are embodied and the real and its simulacra are queried. For this purpose, in addition to opening numerous solo exhibitions in the name of “simulation” and by participating in many national or international events Türkdoğan has come to an important point in the Turkish art the world. After explaining the related concepts within the scope of the research, it will be given information about Jean Baudrillard’s “Simulation Theory” and related to the pictures of Türkdoğan. The aim of this article is to examine the relation between the “Simulation Theory” of Jean Baudrillard and the “Simulations” of the artist Türkdoğan and through this context, to realize a reading about the last term art practices of Türkdoğan. Internet, exhibition catalogs, his artworks and written articles in newspapers or Journals, as well as personal interviews are constitute the main sources of this article.

___

Ankarasosyete. (18 Mayıs 2010). Tansel Türkdoğan’dan “Simülasyon”. Erişim: 21.10.2017. https://goo.gl/WnYG3t

Atalay, Celal. (16 Şubat 2006). Gerçekler ama değiller!. Radikal. Erişim: 20.10.2017. goo. gl/SvdtUD

Baudrillard, Jean. (2011). Simülakrlar ve Simülasyon (O. Adanır, Çev.). Ankara: Doğubatı Yayınları.

Baudrillard, Jean. (2014). Sanat Komplosu, Yeni Sanat Düzeni ve Çağdaş Estetik (E. Gen ve I. Ergüden, Çev.). İstanbul: İletişim Yayınları.

Binzet, Celal. (2008). Tansel Türkdoğan’ın Simülasyonları. Erişim: 18.10.2017. goo.gl/kJr- NsH

Freud, Sigmund. (1919). The “Uncanny” (A. Strachey, Çev.). The standard edition of the complete psychological works of Sigmund Freud, s. 218-256. Erişim: 27.09.2017. goo.gl/ JyIevX

İlkyaz, Atilla. (2006). Alçak Sesle Söylenmiş Şarkılar, …Mış Gibi Resimler. Tansel Türkdoğan Atlas Sanat Galerisi Kataloğu.

Karaaziz, D. Şener. (2008). “Söyle bize her şey nasıl başladı?”. Milliyet Sanat. Erişim: 05.11.2017. bit.ly/2RcqQUE

Öğdül, Rahmi. (10 Mart 2011). “Minimal boşlukta biçimsizi yakalamak”. Birgün Gazetesi. Erişim: 10.10.2017. goo.gl/cDy5xr

Öğdül, Rahmi. (2013). “Gölgelerin Tekinsizliği”. Erişim: 12.10.2017. bit.ly/2O5Ndcg.

Özer, Denizhan. (2011). “Minimal Boşluk İzleri”, Tamsanat. Erişim: 21.10.2017. goo.gl/KtR- 3sH

Saraçoğlu, Gülnaz. (2011). Jean Baudrillard ve Simülasyon. Erişim: 10.10.2017. goo.gl/ EU56Po

Türkdoğan, Tansel. (2006). Yaşayan Zihnin Ölüm İmgeleri. Gazi Tıp Dergisi, 17/3, s. 141- 144.

Türkdoğan, Tansel. (2014). Simülatif Nesneler. Sergi Kataloğu. s. 45. Yılmaz, Mehmet. (1997). Ziraat Bankası: Tansel Türkdoğan. Sergi Kataloğu, s. 3.