ESERİN ZAMAN VE MEKANDAN BAĞIMSIZ OLARAK SERGİLENMESİ

Sanat, antik çağlardan günümüze kadarolan süreç içerisinde birçok alanda varolmuştur. Sanatın, farklılaşmalar vekırılmalar dâhilinde gerçekleştirdiği gelişimsüreci içerisinde sanatçılar, çeşitli sebeplerlefarklı sergileme yöntemleri tasarlama çabasıiçerisine girmişlerdir. Tasarlanan sergilemeyöntemleri; bienaller, çalıştaylar gibi farklımecralarda ve farklı sanat dallarında çeşitlişekillerde gelişip değişmiştir. Bahsedilendeğişim tarihsel süreç içerisinde teknolojiningelişiminden faydalanmış; üretilen eserlerfotoğraf makinesi aracılığı ile kopyalanabilir,sanal uzamda tasarlanabilir ve çoğaltılabilirhale gelmiştir. Bu durum, bir anlamda eserinbiricikliğini yitirmesine, o eserin üretimaşamasında sanatçı tarafından esere yüklenenanlamından çıkarak başkalaşmasına ve çeşitlialanlarda farklı anlamlarda algılanabilir hale gelmesine neden olmuştur. Meydana gelendurumun en önemli örneklerinden birisi giyimsektöründe gözlemlenmektedir; dijitalortamda yeniden canlandırma yöntemi ilegiysi üzerine basılan sanat tarihine mal olmuşeserlerin, müşterinin giysiyi alarak üzerinegiymesi sonucunda başkalaşarak, bir tüketimmalzemesi haline geldiği kabul edilebilir. Buçalışmada da, biricikliğini koruyan aynızamanda giyilebilen ve yaşamın içindeolabilen eserler bağlamında alternatif birsergileme yöntemi ortaya konmasıamaçlanmaktadır. Araştırmada yöntemolarak, doküman analizi yöntemi kullanılmışolup aynı zamanda sunulan amaca uygungerçekleştirilen sanat uygulamalarındanörnekler ortaya konmuştur. Sonuç olarak,sanat eserinin biricikliği bağlamında eserinzaman ve mekâna bağlı kalmadan rastlantısalbir boyutta dolaşması ve sergilenmesikonusunda önerilerde bulunulmuştur.

EXHIBITING THE WORK AS TIME-SPACE INDEPENDENT AND UNIQUE

Art has existed in many areas from ancient times to the present. During the development process of art artists have tried to design different exhibition methods. These methods have changed in various ways in different mediums such as biennials, workshops and in different branches of art. The mentioned change has benefited from the development of technology in the historical process; the artworks can be copied with the camera, also designed and reproduced in virtual space. This situation, in a sense, caused the work to lose its uniqueness and to change the meaning of the work. One of the most important examples of that can be observed in the clothing industry. It can be assumed that the works of art that are printed on the fabric with the digital re-enactment method, transform into a consumer material as a result of the customer taking the garment. In this study, it is aimed to reveal an exhibition method in which works that preserve their uniqueness, can be worn and can be in life. As a method in the study, literature review method was used. As a result, suggestions were made that could be applied in the field of art.

___

Adorno, T. (2003). “Kültür Endüstrisini Yeniden Düşünürken”. (Çev: Bülent Doğan). Cogito, sayı 36, 76-83, İstanbul Yapıkredi Yayınları.

Benjamin, W. (2001). Tekniğin Olanaklarıyla Yeniden Üretilebildiği Çağda Sanat Yapıtı. (Çev: Ahmet Cemal). İstanbul: Yapıkredi Yayınları

Bolat Aydoğan, E. (2008). “Walter Benjamin ve Sanat Yapıtının ‘Aura’sı”. Akdeniz Sanat Dergisi, Cilt 1, Sayı 2, 27-33.

Bourriaud, N. (2003). İlişkisel Estetik. (Çev: Saadet Özen). İstanbul: Bağlam Yayınları.

Colchester, C (1996). The New Textiles Trends and Traditions. Thames and Hudson, London.

Girgin, F. (2014). “Çağdaş Sanatta Sanatın Malzemesi Olarak Mekan”. Akdenı̇z Sanat Dergı̇sı̇, 2014, Cilt 7, Sayı 13, 214-234.

Günay, A. (2011). “Gı̇ysı̇de Sanatsal Yaklaşım”. Akdeniz Sanat Dergisi, Cilt 4, Sayı 7, 51-54.

Gürdal, N. (2015). “Aura’nın Yitiminden Sonra Sanat Eseri”. Yıldız Journal of Art and Design, Volume 2, 67-78.

Howlett, N., Pine, K., Orakçıoğlu, I. and Fletcher, B. (2013). The Influence Of Clothing On First Impressions: Rapid And Positive Responses To Minor Changes In Male Attire. Journal of Fashion Marketing and Management, Vol. 17 No. 1, 38-48.

Kuspit, D. (2010). Sanatın Sonu. (Çev. Yasemin Tezgiden). İstanbul: Metis Yayınları.

Negt, O. ve Kluge, A. (2004). “Kamusal Alan ve Tecrübe”ye Giriş. (Ed: Meral Özbek). Kamusal Alan. İstanbul: Hil Yayınları, 133-141.

Leventon, M. (2005). Artwear, Fashion and Anti-Fashion, Thames&Hudson, New York.

Özkan, H. S. (2019). Sanat ve Tasarım Müzelerindeki Sergileme Tasarımının Grafik Tasarım Açısından İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü.

Özkaplan, O. (2009). Günümüz Resim Sanatı ve Teknoloji. Yüksek Lisans Tezi. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Resim Anasanat Dalı.

Özsoylu, A. F. (2017). “Endüstri 4.0”. Çukurova Üniversitesi İİBF Dergisi, Cilt:21. Sayı:1. Haziran 2017, 41-64.

Perniola, M. (2015). Sanat ve Gölgesi-Sanattan Geriye Ne Kaldı? (Çev: Kemal Atalay), İstanbul: İletişim Yayınları.

Sarı, S. (2017). “Giyilebilir Sanat ve Beden Sanatında Dijital Tekstil Tasarımı Uygulamaları”. Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, Sayı: 38, 69-85.

Soylu, A. (2018). “Endüstri 4.0 ve Girişimcilikte Yeni Yaklaşımlar”, Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı 32, 43-57.

Tokdil, E. (2020). Bilim Felsefesinde Paradigmatik Yaklaşım Kapsamında Sanat ve Bilim İlişkisinin Lisansüstü Sanat Eğitimi Programlarında Yansımaları. Doktora Tezi. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Güzel Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalı Resim-İş Öğretmenliği Programı.

Ünay, S. (2015). “Görsel Sanatlarda İzleyı̇cı̇nı̇n Rolü”. Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, Sayı: 34- Erzurum, 170-181.

Wollen, P., Bradley, F. (1998). Addressing the Century 100 Years of Art&Fashion. Hayward Gallery Publishing, London, 1998, 14-16.

Velarde, G. (1988). Designing Exhibitions. London: The Design Council.

Yetmen, G. (2012). “Giyilebilir Sanat”. ETHOS: Felsefe ve Toplumsal Bilimlerde Diyaloglar, SciencesOcak/January 2012, 5(1), 76-93.

Demir, E. (2019). Notlarım: Bilimsel Araştırma Paradigmaları. https://www.researchgate.net/publication/331223767_Bilimsel_Arastirma_Parad igmalari (Erişim Tarihi: 01.07.2021).

Rüstem, A. Giyilebilir Sanat Üzerine. https://ahmetrustem.blogspot.com/2017/07/giyilebilir-sanat-uzerine.html (Erişim Tarihi: 12.12.2020).

TDK. https://sozluk.gov.tr. (Erişim Tarihi: 01.07.2021).

Görsel 1. Sanatçı Bradley Theodore’nin çalışmalarından yola çıkan PUMA markasının tasarımları. , https://hypebeast.com/2018/8/puma-suede-bradleytheodore-interview (Erişim Tarihi: 01.01.2021).

Görsel 2. Nike, 2014, Sarı, S. (2017). Giyilebilir Sanat ve Beden Sanatında Dijital Tekstil Tasarımı Uygulamaları: Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, Sayı: 38, 83.

Görsel 3. Issey Miyake, Tatto Kollection, 1971, Sarı, S. (2017). Giyilebilir Sanat ve Beden Sanatında Dijital Tekstil Tasarım Uygulamaları: 80.

Görsel 4. Merve Üstünalp, 2017, https://ahmetrustem.blogspot.com/2017/07/giyilebilir-sanat-uzerine.html (Erişim Tarihi: 01.01.2021).

Görsel 5. Hellboy isimli portre çalışması, Remzi San, Eskişehir, 2019, Remzi San Arşivi.

Görsel 6. Balık Adam isimli portre çalışması, Remzi SAN, Eskişehir, 2020, Remzi San Arşivi.

Görsel 7. Balık Adam tişört resminin ön yüzünde yer alan “Gerçek Yaşam” isimli resim, Remzi San, Eskişehir, 2019, Remzi San Arşivi.

Görsel 8. Çığlık isimli resim, Remzi SAN, Eskişehir, 2019, Remzi San Arşivi.

Görsel 9. Hellboy tişört üzerine akrilik çalışmasının bir esnaf lokantasında fotoğrafı, Remzi San, Eskişehir, 2019, Remzi San Arşivi.

Görsel 10. Çığlık isimli tişört çalışması, Remzi San, Kütahya, 2019, Remzi San Arşivi.

Görsel 11. Flash Universe isimli tişört çalışmalarının gündelik yaşamdan fotoğrafı, Eskişehir, 2019, Remzi San Arşivi.

Görsel 12. The Eye of Pirate Skull isimli tişört çalışmalarının gündelik yaşamdan fotoğrafı, Remzi San, İzmir, 2019, Remzi San Arşivi.

Görsel 13. Towards to End isimli tişört çalışmasının gündelik yaşamdan fotoğrafları, Remzi San, Eskişehir, 2020, Remzi San Arşivi.

Görsel 14. Gardırop isimli kişisel resim sergisi, Eskişehir, 2017, Remzi San Arşivi.

Görsel 15. The Joker isimli tişört çalışmasının gündelik yaşamdan fotoğrafı, Remzi San, Nairobi, 2020, Remzi San Arşivi.