TÜRKİYE'NİN TEK ARAP-ORTODOKS KÖYÜ TOKAÇLI'DA DİNSEL VE KÜLTÜREL KİMLİK

Kültür ile kimlik arasında kurulacak ilişki, aynı zamanda farklı toplumsal olguları göz önünde bulundurmayı gerektirir. Tarih, gelenek, tutumlar, din, ekonomik algılar, siyasi düşünme biçimleri başta olmak üzere bütün toplumsal durumlar, zamanla kültürel öğelere dönüşmektedir. Böylece kültür, kimlikleri dışarıdan şekillendiren bir unsur haline gelmektedir. Günümüzde küreselleşmenin artan baskısıyla dinden siyasete, politikadan eğitime hemen her alanda kimlik, tartışılan konular arasındadır. Tartışmalar arasında temel kimlik göstergeleri olarak ise yerellikler ve dinsellikler ile bunların uzantıları ön plana çıkmaktadır. Burada yerellikler, daha çok mekânsal aidiyetlikleri temsil ederken, dinsellikler ise toplulukların inanç ve ritüellerine denk düşmektedir. Bu çalışma, temelde bu noktadan hareketle, Hatay'ın Altınözü ilçesine bağlı, Türkiye'nin tek Arap Ortodoks köyü olan Tokaçlı Köyü'nde dinsel ve kültürel kimlik olgusunu içinde bulunduğu mekân bağlamında ele almıştır. Çalışmada kültürel kimlik, etnik ve dini unsurlar üzerinden tanımlanmış ve çözümlenmiştir. Etnik unsur, köyün Arap köyü olarak bilinmesiyle ilişkilendirilirken, dini unsur ise köyün Hıristiyan Ortodoks olmasıyla ilişkilendirilmiştir. Bu bağlamdan hareketle çalışmada, toplumsal hareketlilik ve göç olgusu, katılımcıların kendilerini nasıl tanımladıkları ve kimlik algılamaları, komşu köylerle kurdukları ilişkileri, kullandıkları dil ile ilgili bilgiler, köyde uygulanan gelenekler gibi konular değerlendirilmiştir. Çalışmada mülakat ve gözlem tekniğiyle birlikte doküman incelemesinden yararlanılmıştır. Görüşmeler, 3-7 Temmuz 2011 tarihleri arasında sahaya gidilerek gerçekleştirilmiştir. Farklı yaşlardan, farklı mesleklerden ve farklı eğitim seviyelerinden 50 kişi ile görüşmeler yapılmıştır. Çalışmada katılımcıların kültürel kimliğini belirleyen temel öğenin din olduğu, etnik tanımlama biçimlerinin ise sadece dil ve müzik gibi unsurlar etrafında şekillendiği tespit edilmiştir. Tokaçlı Hıristiyanlarının Türkiye'ye bağlı oldukları görülmüş, kimi zaman kendilerini "Türk vatandaşı" olarak, kimi zaman ise "Türk" olarak tanımladıkları tespit edilmiştir.

The Religious and Cultural Identity in Tokaçlı Village That Only Arab-Orthodox in Turkey

Relationship which will be established between culture and identity also requires to consider different social facts. All social conditions, especially history, traditions, attitudes, religion, economic perceptions, political opinion are transformed into cultural elements over time. Thus, culture is becoming a factor which shapes the identities from the outside. Today, with the increasing pressure of globalization, identity is the topic discussed in almost every area from politics, religion, and politics to education. As indicators of the basic identity have come to the forefront locality and spirituality with their extensions in discussions. While the localities represent more local belonging, the religiosity corresponds to the beliefs and rituals of the community. The study has analyzed the phenomenon of religious and cultural identity in Altınözü township of Hatay, the only Arab-Orthodox village is Tokaçlı. In this study, cultural identity has defined and analyzed via the ethnic and religious facts. Ethnic fact is associated with being Arab as well as religious fact is related with being Orthodox. In this context the study were applied with social mobility and migration, participants' definitions of identity, relations with neighboring villages, they use information about the language, traditions, issues such as the Tokaçlı. In this study it has used the technique of in-depth interviews and document review by the observation technique. Interviews was conducted between 3 and 7 July 2011. 50 people were interviewed with different age groups, professions and educational levels. This study has been identified that religion is a fundamental element in determining the cultural identity of participants; ethnic forms of identification only formed around elements such as language and music. Tokaçlı Christians have been seen that they are connected to Turkey, they were described themselves sometimes the "Turkish citizens" or the "Turks".

___

  • Alkan, Mustafa (2009). “Azınlık Vakıfları (Tari-hi Arkaplanı, Hukuki Yapısı ve İç Analizi)”. Gazi Akademik Bakış Dergisi, 2(4):93-111.
  • Assmann, Jan (2001). Kültürel Bellek: Eski Yük-sek Kültürlerde Yazı, Hatırlama ve Politik Kimlik. Çev:Ayşe Tekin, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Barthold, Vasilij V. (2004). İslam Medeniyet Ta-rihi. Çev: M.Fuad Köprülü, Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Doğruel, Fulya (2005). İnsaniyetleri Benzer: Hatay’da Çoketnili Ortak Yaşam Kültürü.İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Haviland, William A. (2002). Kültürel Antropolo-ji. Çev:Hüsamettin İnanç-Seda Çiftçi. İstan-bul: Kaknüs Yayınları.
  • Kaplan, Mehmet (1976). “Kültür ve Kültürü Meydana Getiren Unsurlar”. Türk Kültür ve Medeniyeti cilt.1. Ankara: Atatürk Üniversi-tesi Türk Kültür ve Medeniyetini Araştırma Enstitüsü Yayınları.
  • Köprülü, M. Fuad (2005). Anadolu’da İslamiyet. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Kula, Onur Bilge (2011). Anadolu’da Çoğulculuk ve Tolerans. İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları.
  • Moles, Abraham A. (1983). Kültürün Toplumsal Dinamiği. çev:Nuri Bilgin. İzmir: Ege Üni-versitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları.
  • Ziya Gökalp (2007). Türk Medeniyet Tarihi. An-kara: Elips Kitap.