Geleneksel Türk halk çalgılarının müzik öğretmenleri tarafından kullanılma durumu

Bu araştırmanın amacı; müzik öğretmenlerinin geleneksel Türk halk çalgılarını kullanma durumlarını incelemektir. Araştırma betimsel türdedir. Araştırmanın örneklem grubunu; 2007- 2008 Eğitim- Öğretim yılında, Türkiye'de 11 farklı ilde görev yapmakta olan 78 müzik öğretmeni oluşturmaktadır. Örneklem grubunu oluşturan müzik öğretmenleri; ilköğretim birinci ve ikinci kademe ile ortaöğretimde müzik derslerini yürütmektedir. Veriler, anket aracılığıyla toplanmıştır. Verilerin çözümlenmesine ilişkin yan dağılımlarda kişi sayısı (n), sıklık (frekans, f) ve yüzde(%) kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre; örneklem grubunu oluşturan müzik öğretmenlerinin %23,1'i, mezun oldukları üniversitede herhangi bir Türk halk çalgısının eğitimini almamıştır. Müzik öğretmenlerinin 76,9'u ise mezun oldukları üniversitede Türk halk çalgılarından "bağlama"nm eğitimini almıştır. Müzik öğretmenlerinin 42'si {%53,8'i), müzik derslerinde Türk halk çalgılarından faydalanmaktadır. Türk halk çalgılarından faydalanan müzik öğretmenleri; çalgıyı/ çalgıları zevk eğitimi, öğretilen türkülere eşlik etmek ya da öğretim amaçlı olarak kullanmakta ve "bağlama" çalgısını öğretmektedir. Çalgıyı öğrettiğini belirten 26 müzik öğretmeninden ll'i (%42,3'ü) metot kullanmaktadır. Araştırma sonuçlarına dayalı olarak; müzik öğretmeni yetiştiren kurumlarda Türk halk çalgılarına yönelik olarak gerçekleştirilen derslerin eğitim/ öğretim süreçlerinin tekrar gözden geçirilmesi, müzik eğitimi anabilim dallarında, daha fazla Türk halk çalgısına yönelik olarak seçmeli dersler açılması önerilebilir.

Examining music teachers' condition of usage of traditional Turkis folk instruments

The main purpose of this research is to examine the state in which music teachers play the traditional Turkish folk instruments. The research is descriptive. The sample group of the research is composed of 78 music teachers who were employed in 11 different provinces of Turkey in the 2007-2008 academic years. The music teachers of the sample group conduct the music lessons at primary first and second levels. The data have been gathered with a questionnaire. In the range distributions concerning the analysis of the data, the numbers of individuals (n), the frequency (f) and the percentage (%) have been used. According to the results of the research, 18 of the music teachers (23,1%) have not received any training on any Turkish folk instruments in the university from which they graduated. Besides, 60 music teachers (76,9%) have been educated on "bağlama" in their university. However, 42 of the music teachers (53,8%) use the Turkish folk instruments in music lessons. The music teachers who use the Turkish folk instruments use the instrument(s) for enjoyment practice, for accompaniment to Turkish folk songs (türkü) or for the purpose of education and teach the "bağlama" instrument. 11 of the 26 music teachers (%42,3) who have indicated that they teach the instrument use a method. The training programs/curriculums of the courses aiming at the Turkish folk instruments in the institutions where music teachers are trained need revising. In the departments of music teacher training, optional courses for more Turkish folk instruments can be opened.

___

  • Aksoy, Mustafa, 2000, Sosyal Bilimler ve Sosyoloji, İstanbul, Alfa Basım Yayım Dağıtım.
  • Ay, Göktan, 1993, "Müzik Eğitimi, Toplumun Yaşam Felsefesine Uygun Olmalıdır", Müzik Türlerinin Eğitimdeki Yeri" Bildiriler-Sorular-Cevaplar. Trabzon, Karadeniz Teknik Üniversitesi Fatih Eğitim Fakültesi Müzik Eğitimi Bölümü I. Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu Kitabı.
  • Albuz, Aytekin, 2002, "21. Yüzyıl Türk Müzik Eğitiminde Yeni Oluşum Anlayış ve Yaklaşımlar Neler Olmalıdır", Uluslararası Avrupa 'da ve Türk Cumhuriyetleri'nde Müzik Kültürü ve Eğitimi Kongresi, Ankara, Gazi Üniversitesi, Gazi Eğitim Fakültesi.
  • Clarke, Gloria, L., 2001, "Müzik, Kimlik ve Çoğulculuk: Kanada'ya Bir Bakış, İstanbul, Müzikoloji Derneği Sempozyum Bildirileri (27-28 Kasım 1999/ 20-21 Ekim 2000), Yayına Hazırlayanlar: Feza Tansuğ, Ersin Antep, Vural Yıldırım.,Baskı: Kitap Matbaacılık.
  • Çevik, Suna, 2004, "Yürürlükteki Müzik Öğretmenliği Lisans Programı Tasarısına İlişkin Görüşler Öneriler", 1924-2004 Musiki Muallim Mektebinden Günümüze Müzik Öğretmeni Yetiştirme Sempozyumu, Cilt:I, (7-10 Nisan 2004), İsparta, Süleyman Demirel Üniversitesi Burdur Eğitim Fakültesi.
  • Doğrusöz, Nilgün, 2001, "Türk Müziği Sorunlarına Genel Bakış", İstanbul, Müzikoloji Derneği Sempozyum Bildirileri (27-28 Kasım 1999/ 20-21 Ekim 200p), Yayma Hazırlayanlar: Feza Tansuğ, Ersin Antep, Vural Yıldırım. Baskı: Kitap Matbaacılık.
  • Ekici, Savaş, 2001, "Bağlama Metodu Çalışmalarında Yapılan Yanlışlıklar ve Öneriler", Ankara, Müzikte 2000 Sempozyumu. TC Kültür Bakanlığı Yayınları; 2575, Yayımlar Dairesi Başkanlığı Sanat- Müzik Eserleri Dizisi; 310-11, Hazırlayan: Göktan Ay, Neyir Matbaacılık.
  • Emnalar, Atınç, 1998, Tüm Yönleriyle Türk Halk Müziği ve Nazariyatı, İzmir, Ege Üniversitesi Yayınları.
  • Ersöz, Özeren, H. Selen, 2003, "Müzik Eğitiminde Geleneksel Öğelere Yer Verilmesi", Malatya, Cumhuriyetimizin 80. Yılında Müzik Sempozyumu, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Müzik Öğretmenliği, Editör ve Dizgi: Cemal Yurga, Baskı: Öncü Basımevi.
  • Bayraktar, Ertuğrul, 1992, "Geleneksel Müziklerimiz ve Çokseslilik Çalışmaları", Türk Halk Musikisinde Çeşitli Görüşler, Derleyen: Salih Turhan, Ankara, Kültür Bakanlığı Yayınları: 1414, Türk Tarih Kurumu Basımevi.
  • Güvenç, Bozkurt, 2002, Kültürün A B C'si. İstanbul, (2. Baskı) Yapı Kredi Yayınları, Şefik Matbaası.
  • Kaçar, Gülçin. Yahya, 2007, "Geleneksel Çalgılardan Üd'un Müzik Öğretmenliğinde Kullanılması", Kayseri, Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı:22/1.
  • MEB, 1994, İlköğretim Kurumları Müzik Dersi Öğretim Programı, Ankara, Milli Eğitim Basım Evi.
  • MEB, 2007, İlköğretim Müzik Dersi Öğretim Programı, Ankara, Milli Eğitim Basım Evi.
  • MEB, 2009, Ortaöğretim 9,10, 11 ve 12. Sınıflar Müzik Dersi Öğretim Programı, Ankara, Milli Eğitim Basım Evi.
  • Sağer, Turan, 2003, "Müzik Öğretmeninin Çalgısı ve Mesleksel Yaşama Etkisi", Malatya, Cumhuriyetimizin 80. Yılında Müzik Sempozyumu, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Müzik Öğretmenliği, Editör ve Dizgi: Cemal Yurga, Baskı: Öncü Basımevi.
  • Turan, Refik,. 2002, "Kültür Alanındaki Gelişmeler", Türkiye Cumhuriyeti Tarihi II, Kitapta 4 Bölüm, Ankara, Atatürk Araştırma Merkezi Yayınları.
  • Uçan, Ali, 2005, Müzik Eğitimi Temel Kavramlar-İlkeler-Yaklaşımlar ve Türkiye'deki Durum, (Genişletilmiş 3. Basım). Ankara, , Evrensel Müzikevi Yayınları.
  • Uslu Mustafa, 1998, "Türkiye'de Çalgı Eğitiminin Yaygınlaştırılmasında ve Geliştirilmesinde İyi Çalgı Eğitimcisi Yetiştirmenin Önemi ve Gerekliliği", Ankara, 5. İstanbul Türk Müziği Günleri Türk Müziği'nde Eğitim Sempozyumu, 14-15 Mayıs 1998, TC Kültür Bakanlığı Yayınları / 2225 Yayımlar Dairesi Başkanlığı Sanat- Müzik Eserleri Dizisi /220-6 Hazırlayan: Göktan Ay.
  • Yener, Şabri, 1993, "Müzik Türlerinin Eğitimdeki Yeri", Trabzon, Karadeniz Teknik Üniversitesi Fatih Eğitim Fakültesi Müzik Eğitimi Bölümü I. Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu, Müzik Türlerinin Eğitimdeki Yeri" Bildiriler-Sorular-Cevaplar.