İSLAM YARGI HUKUKUNDA HÂKİMLİK MÜESSESESİ

Modern anayasa hukuku açısından ele aldığımız zaman devletin fonksiyonları, yürütme (icra), yasama (teşri’) ve yargı (kaza) olmak üzere üç ana başlık altında toplanmaktadır. Yargı sisteminin de bir takım unsurları vardır. Bu unsurlardan en önemlisi ise adaleti tevzi görevini ifa etmekle görevli hâkimdir. Biz bu çalışmamızda İslam Hukukuna göre, hâkimin atanması, hâkimde aranan şartlar ve bu görevi ifa ederken hâkimin dikkat etmesi gereken hususlar üzerinde durduk.

JUDGESHIP IN ISLAMIC DUDICIAL LAW

The functions of the state are collected under the three heading titles which are executive (icra), legislative (yasama) and judicial (kaza) powers in terms of modern constitutional law. There are some elements of judicial power, too. The most important of these elements is the judge whose duty is securing the justice. In this study, such subjects have been discussed according to Islamic Law; assignment of the judge, required qualifications of the judge and points to consider while the judge is working.

___

  • Ahteri, Mustafa b. Şemseddin el-Karahisari el-Ehtari. Ahteri Kebir.İstanbul: 1322.
  • Akgündüz, Ahmet. İslam ve Osmanlı Hukuku Külliyatı Kamu Hukuku (Anayasa-İdare- Ceza-Usul-Vergi- Devletler Umumi. İstanbul: 2011.
  • Ali Haydar Efendi. Dürarü’l- Hukkam Şerhu Mecelleti’l- Ahkam. İstanbul: 1330.
  • Arı, Abdüsselam. Hz. Ömer’in Ebu Musa el-Eş’ari’ye Gönderdiği Mektubun Yargılama Hukuku Açısından Analizi. İslam Hukuku Araştırmaları Dergisi: 2003, sa. 2.
  • Aslan, Nasi. İslam Hukukunda Yargılama Etiği ve İlkeleri. Adana:2014.
  • Atar, Fahreddin.İslam Adliye Teşkilatı. Türkiye Diyanet işleri Başkanlığı Yayınları, Ankara: 1991. -Fıkıh Usulü. İstanbul: 1988. -Kadı Md. DİA. -Kaza Md. DİA.
  • Bayındır, Abdülaziz. İslam Muhakeme Hukuku (Osmanlı Devri Uygulaması). İstanbul: 2015.
  • Berki, Ali Himmet. İslam Şeriatında Kaza (hüküm ve Hâkimlik) Tarihi ve İfta Müessesesi. Ankara: 1962.
  • Bilmen, Ömer Nasuhi. Hukuku İslamiyye ve Istılahatı Fıkhiyye Kamusu. İstanbul: 1970.
  • Buhari, Ebu Abdullah Muhammed b. İsmail. el-Camiu’s-Sahih. İstanbul:1992.
  • Damat, Şeyhzade Abdurrahman b. Şeyh Muhammed b. Süleyman. Mecmeu’l-Enhur. İstanbul:1308.
  • Demirkol, Ferman. Yargı Bağımsızlığı, İstanbul: Kazancı Hukuk Yayınları.1991.
  • Ebu Davud, Süleyman b. Eş’as es- Sicistani. Sünen.İstanbul: 1992.
  • İbn Abidin, Muhammed Emin Ömer b. Abdülaziz. Raddü’l-Muhtar ale’d-Dürri’l-Muhtar. Beytut: tsz.
  • İbn Hümam, Kemaleddin Muhammed b. Abdülvahid es-Sivasi. Şerhu Fethu’l-Kadir. Bulak: 1316.
  • Karaman, Hayreddin ve arkadaşları. Kur’an-ı Kerim ve Açıklamalı Meali. Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, İstanbul: 2010.
  • Kasani, Alauddin Ebu Bekr b. Mes’ud. Bedaiu’s-Sanai’ fi Tertibi’ş-Şerai’. Beyrut: 1997.
  • Kuduri, Ebu’l-Hüseyin Ahmed b. Muhammed. el-Muhtasar.İstanbul: 1966.
  • Mevsıli, Abdullah b. Mahmud b. Mevdüd. el-İhtiyar li Ta’lili’l-Muhtar. İstanbul: 1989.
  • Mütercim Asım Efendi. Kamus Tercümesi. İstanbul: 1305.
  • Nesefi, Abdullah b. Ahmed. Kenzü’d-Dekaik. Beyrut: 2010.
  • Serahsi, Ebu Bekir Muhammed b. Ahmed. el-Mebsut İstanbul: 1983.
  • Tirmizi, Ebu İsa Muhammed b. İsa. Sünen, İstanbul: 1992.
  • Zuhayli, Vehbe. el-Fıkhu’l-İslami ve Edilletühü. Dımeşk: 1987.