The concept of originality from a comparative Perspective

Bu makale, Anglo-Sakson ve Kara Avrupası hukuk sistemleri ve Avrupa Birliği hukuk uyumlaştırması çerçevesinde, fikri haklarda eserin özgünlüğü kavramı hakkında genel bir inceleme sunmayı amaçlamaktadır. Özgünlük, fikri mülkiyet hukukunda önemli ve tartışmalı bir konu olmayı sürdürmektedir. Özgünlük kavramı, hem Anglo-Sakson hem de Kara Avrupası hukuk sistemlerinde eserin koruma kapsamına girebilmesi için bir şart olmasına karşın, sistemlerin bu kavrama yaklaşımları birbirlerinden farklıdır. Özgünlük kavramı ile ilgili ulusal çapta mahkeme kararlarında bir tutarlılık sağlanamamış olmasının yanı sıra, Avrupa Birliği çapında da konu çok kısıtlı bir şekilde uyumlaştırılmıştır. Bu makale, özgünlük kavramının fikri mülkiyet hukukundaki önemini göz önüne alarak, kavramın kapsamının açık bir şekilde belirlenmesi gerektiğini ileri sürmektedir. Kavram ile ilgili tartışmaları inceleyebilmek amacıyla, bu makale, öncelikle, fikri haklarda özgünlük kavramının Birleşik Krallıktaki durumunu ele alacak ve bu şekilde kavramın Anglo-Sakson hukukunda nasıl geliştiğini anlamaya çalışacaktır. Bunun ardından, Avrupa Birliğindeki mevcut durumu inceleyecek ve son olarak da Türk Hukuku örneği üzerinden kavramın Kara Avrupası Hukukundaki ele alınışı üzerinde duracaktır.

This paper is an attempt to provide a broad overview of the debates around the concept of originality with reference to common law, civil law and the European Union harmonization. Originality is an important and unresolved subject in copyright law. Common law and civil law jurisdictions handle the concept of originality differently even though it is a requirement for copyright protection in both of the jurisdictions. Not only is there no consistency in court decisions about the concept of originality at the national level, but also harmonization at the EU level is very limited. Considering the significance and indispensability of the concept in copyright law, this paper suggests that the meaning of originality should be clearly designated. Seeking to provide an overview of the debates around the concept, this paper first focuses on the concept of originality in the United Kingdom to understand its development in the common law jurisdiction and goes on with a discussion of the current situation in the EU. In the last part, it concentrates on the concept of originality in civil law jurisdiction with reference to the Turkish Law.

___

Gravells, N P; “Authorship and originality: the persistent influence of Walter v Lane” (2007) Intellectual Property Quarterly

Green Paper; Copyright in the Knowledge Economy: Commission Staff Working Paper on the review of the EC legal framework in the field of copyright and related rights

Naughton, E J; “The Bionic Library: Did Google Work around the GPL?” (2011), Report of Brown Rudnick LLP

Rosati, E; “Originality in US and UK copyright experiences as a springboard for an EU-wide reform debate” (2010) International Review of Intellectual Property and Competition Law

Ong, B; “Originality from copying: fitting recreative works into the copyright universe” (2010) Intellectual Property Quarterly

Waisman, A; “Revisiting originality” (2009) European Intellectual Property Review