Marya’nın Şikâyeti: Taciz mi Mezhep Değiştirme mi? 18. Yüzyıl Ankarası’nda Katolik Ermeniler

18. yüzyıl ortalarında Ankara kadı siciline kaydedilmiş olan “Katoliklik mezhebine geçen Ermeni rahipler” ile ilgili bir seri belge, 17. yüzyılın başlarından itibaren Osmanlı topraklarında yaşayan Ermenilerin bir kısmının Katolik olması sürecine ışık tutmaktadır. Bu belgeler, mezhep değiştirmeye bağlı olarak meydana gelen çatışmaların Osmanlı yönetimini de dahil edecek şekilde yargı sistemine yansımasına işaret eder. İstanbul’daki Ermeni patrikhanesinin de dahliyle Ankara’da Ermeni kiliselerinde görev yapan Katolik Ermeni rahiplerin nizamı meselesi, Ermeni cemaati içinde Katolik mezhebine geçişler ve bunun cemaat içi yansımaları, mezhepler arası sınırların keskinleşmesi, Ermeni Patrikhanesi ile Osmanlı yönetimi arasında mezhep değiştirme konusunda yer yer ortaya çıkan işbirlikleri gibi konularda tarihçiye önemli ipuçları sunmaktadır. Bunun da ötesinde, kaydedilen davalardan birinin cinsel taciz yoluyla mezhep değiştirmeyi içermesi sebebiyle, toplumsal cinsiyet ile mezhep değiştirme ya da çeşitli şiddet biçimleri arasındaki bağlantıyı da gözler önüne sermektedir.

Marya’s Complaint: Sexual Assault or Conversion? Catholic Armenians in Eighteenth-century Ankara

A series of documents concerning “Armenian priests who converted to Catholicism” registered in the Ankara court records in the mid-eighteenth century shed light on the phenomenon of the conversion of Armenians under the Ottoman rule to Catholicism from the early-17th century onward. These documents show us the reflection of the sectarian conflicts on the judicial processes in which the Ottoman government has been involved. Disciplining of the Catholic Armenian priests who served in the Armenian churches in Ankara, even with the involvement of the Armenian Patriarchate in Istanbul, gives us important information on the conversion of the Ottoman Armenians to Catholicism and its reflections within their own community, demarcation of the confessional frontiers as well as the sporadic cooperation between the Ottoman government and the Armenian Patriarchate on the issues of confessional conflict. Furthermore, the article reveals the relationship between the sectarian violence and gender as one of the documents involves entanglement of sexual assault and confessional conflict

___

  • Ankara Kadı Sicili, defter no: 124
  • Beydilli, Kemal. II. Mahmut Devrinde Katolik Ermeni Cemaati ve Kilisesinin Tanınması (1830).
  • Cambridge, Massachusetts: The Department of Near Eastern Languages and Civilizations, Harvard University, 1995.
  • Dadyan, Saro. Osmanlı’da Ermeni Aristokrasisi. İstanbul: Everest Yayınları, 2011.
  • Erim, Neşe. “Osmanlı İmparatorluğu’nda Kalebendlik Cezası ve Suçların Sınıflandırılması Üzerine Bir Deneme.” Osmanlı Araştırmaları, no. 4 (1984): 79-88.
  • Farès, Bichr. “‘Ird.” Encyclopaedia of Islam, Second Edition, der. P. Bearman, Th. Bianquis, C. E. Bosworth, E. van Donzel ve W. P. Heinrichs. Brill Online, 2008.
  • Faroqhi, Suraiya. The Ottoman Empire and the World around It. London; New York: I. B. Tauris, 2004.
  • -----. Stories of Ottoman Men and Women: Establishing Status, Establishing Control. İstanbul: Eren, 2002.
  • Frazee, Charles A. Catholics and Sultans: The Church and the Ottoman Empire, 1453-1923. London; New York: Cambridge University Press, 1983.
  • Ghobrial, John-Paul A. “The Secret Life of Elias of Babylon and the Uses of Global Microhistory “. Past and Present 222 (February 2014): 51-93.
  • Ginio, Eyal. “The Administration of Criminal Justice in Ottoman Selanik (Salonica) During the Eighteenth Century.” Turcica 31 (1999): 185-209.
  • -----. “Coping with the State’s Agents “from Below”: Petitions, Legal Appeal, and the Sultan’s Justice in Ottoman Legal Practice.” Popular Protest and Political Participation in the Ottoman Empire: Studies in Honor of Suraiya Faroqhi, der. Eleni Gara, M. Erdem Kabadayi ve Christoph K. Neumann, 41-56. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi, 2011.
  • Heyberger, Bernard. “Les chrétiens d’Alep (Syrie) à Travers les récits des conversions des missionnaires Carmes Déchaux (1657-1681).” Mélanges de l’Ecole française de Rome 100 (1988): 461-99.
  • -----. Les chrétiens du Proche-Orient au temps de la réforme catholique: Syrie, Liban, Palestine, XVIIIe siècles. Bibliothèque des écoles françaises d’Athènes et de Rome. Roma: Ecole française de Rome, 1994.
  • Karakoç, Sarkis. Külliyât-ı Kavânîn. haz. M. Âkif Aydin. 1. Cilt, Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları, 2006.
  • Kévorkian, Raymond H. “Giriş: Ankara’daki Ermeni Mevcudiyeti Üzerine Birkaç Tarihsel Not.” Sessizliğin Sesi - III : Ankaralı Ermeniler Konuşuyor, haz. M. Ferda Balancar. İstanbul: Hrant Dink Vakfı Yayınları, 2013.
  • Meninski, Franciscus à Mesgnien. Thesaurus Linguarum Orientalium Turcicae-Arabicae-Persicae (Lexicon Turcico-Arabico-Persicum). Haz. Stanislaw Stachowski ve Mehmet Ölmez. İstanbul: Simurg 2000.
  • Nirenberg, David. Communities of Violence: Persecution of Minorities in the Middle Ages. Princeton, N. J.: Princeton University Press, 1996.
  • -----. “Conversion, Sex, and Segregation: Jews and Christians in Medieval Spain.” The American Historical Review 107, no. 4 (Oct 2002 2002): 1065-93.
  • Ohanjanyan, Anna. “Gēorg Mxlayim Ōłli: An Overlooked Agent of Armenian Apostolic Confession-Building in Ottoman Constantinople.” Entangled Confessionalizations? Dialogic Perspectives on Politics of Piety and Community Building in the Ottoman Empire, 15th-18th Centuries, der. Tijana Krstic ve Derin Terzioglu. New Jersey: Gorgias Press, yayım aşamasında.
  • Santus, Cesare. “Şeyhülislam Feyzullah Efendi and the Armenian Patriarch Awetik: A Case of Entangled Confessional Disciplining?” Entangled Confessionalizations? Dialogic Perspectives on Politics of Piety and Community Building in the Ottoman Empire, 15th-18th Centuries, der. Tijana Krstic ve Derin Terzioglu. New Jersey: Gorgias Press, yayım aşamasında.
  • Tramontana, Felicita. Passages of Faith: Conversion in Palestinian Villages (17th Century). Göttinger Orientforschungen Reihe 1, Syriaca. Wiesbaden: Harrassowitz Verlag, 2014.
  • Tuğ, Başak. Politics of Honor in Ottoman Anatolia: Sexual Violence and Socio-Legal Surveillance in the Eighteenth Century. Leiden; Boston: Brill, 2017.
  • Zarinebaf-Shahr, Fariba. “Women, Law and Imperial Justice in Ottoman Istanbul in the Late Seventeenth Century.” Women, the Family, and Divorce Laws in Islamic History, der. Amira ElAzhary Sonbol, 81-95. Syracuse, N.Y.: Syracuse University Press, 1996.