Evden Çalışanların Gündelik Yaşam Pratikleri

Günümüzde küreselleşme ve neoliberalleşme gibi olgular ile beraber esnekçalışma biçimleri yaygınlaşmış ve daha görünür hale gelmiştir. Yeni kapitalizminbu esnek çalışma türlerinden biri de görece yeni bir çalışma biçimi olan veçoğunlukla iletişim teknolojileri ile ilişkilendirilen evden çalışma biçimidir. Buaraştırma, evden çalışmanın çalışanlar tarafından nasıl deneyimlendiğini ortayaçıkarmak amacındadır. Evden çalışmada ön plana çıkan iki temel alan çevirmenlikve tasarımcılık işlerinin çoğu zaman yüksek eğitim veya teknik bilgi gerektirmesi,beyaz yakalı sınıfa da işaret etmektedir. Bu nedenle araştırmada sınıfsal boyutgöz önünde bulundurulmuş, orta sınıfın eğilimlerini tartışmanın da yolu açılmıştır.Araştırma kapsamında 12 evden çalışan ile derinlemesine görüşme yapılmış,gündelik yaşam pratikleri ortaya çıkarılmıştır. Bu temel soru kapsamında aynızamanda evden çalışanların esnek zaman kullanımını da içeren çalışma koşulları,esnek zamanlı çalışmaya karşı getirdikleri oto-disiplin pratikleri, kendi yaşamlarınave işlerine ilişkin algıları, iletişim teknolojilerinin gündelik yaşamlarındakikonumu, sınıf habituslarıyla paralel olarak benlik sunumları, meslektaşlarıyla birkolektivite yaratıp yaratmadıkları hakkında verilere de ulaşılmıştır.

Everyday Life Practices of Home-Office Workers

Today, flexible workstyles have spread and become more visible alongwith the phenomenon like globalization and neo-liberalization. One of the flexibleworkstyles of the new capitalism is home-office which is considerably new andoften associated with communication technologies. This research intends to revealhow home-office is experienced by workers. Two main working fields that standout for home-office work are; translation and designing, which also indicate towhite-collar class as they most often require higher education and know-how.Thus, the class dimension was considered in this research which have also pavedthe way for discussing middle class tendencies. Within the scope of the research,in-depth interviews were conducted with 12 participants and their daily practiceswere broughtout. Within the scope of this main question, data were obtainedregarding the working conditions of home-office workers including flexible timeutilization, self-discipline practices they use against flexible time working, theirself-presentation parallel to their class habitus and whether they create collectivitywith their colleagues or not.

___

  • Bennett, Andy, (2005). Culture and Everyday Life, London, Thousand Oaks, New Delhi: Sage Publications.
  • Berg, Bruce L., (2001). Qualitative Research Methods For The Social Sciences. 4th Edition. Boston, London, Toronto, Sydney, Tokyo, Singapore: Allynand Bacon.
  • BİÇDA (Bilişim ve İletişim Çalışanları Derneği Ağı), (2012). www. bilisimcalisanlari.net, (Erişim Tarihi: 30.11.2012)
  • Bora, T. ve Erdoğan, N., (2011). “Cüppenin, Kılıcın ve Kalemin Mahcup Yoksulları- Yeni Kapitalizm Yeni İşsizlik ve Beyaz Yakalılar”, Tanıl Bora, Aksu Bora, Necmi Erdoğan, İlknur Üstün (Der.), Boşuna mı Okuduk? Türkiye’de Beyaz Yakalı İşsizliği. İstanbul: İletişim Yayınları, s. 13-43.
  • Bourdieu, Pierre, (1984). Distinction: A Social Critique of Judgement of Taste, Richard Nice (Çev.), Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press.
  • Bradley, Harriet, (2009). “Whose Flexibility? British Employees’ Responses to Flexible Capitalism”, Egil J. Skorstad ve Helge Ramsdal (Ed.), Flexible Organizations and the New Working Life: A European Perspective. Farnham, Surrey, England: Ashgate, s. 79-97.
  • Carayannis, E. ve Sagi, J., (2001). “New vs. Old Economy: Insights on Competitiveness in the Global IT Industry”. Technovation 21 (2001), s. 501–514.
  • Castells, Manuel, (2008). Enformasyon Çağı: Ekonomi, Toplum ve Kültür / Ağ Toplumunun Yükselişi, (Cilt 1). Ebru Kılıç, (Çev.). İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Castells, Manuel, (2010). “The Rise of the Network Society-The Information Age:Economy”, Society and Culture Volume I, 2nd Edition. Blackwell Publishing.
  • De Jong, A. ve Mante-Meijer, E., (2008). “Teleworking Behind the Front Door: The Patterns and Meaning of Telework in the Everyday Lives of Workers”, Eugene Loos, Leslie Haddon ve Enid Mante-Meijer (Ed.), The Social Dynamics of Information and Communication Technology. Hampshire: Ashgate, s. 171-190.
  • Denzin, Norman, (2001). “The Reflexive İnterview and a Performative Social Science”, Qualitative Research. 1: (1), s. 23-46.
  • Erdoğan, Necmi, (2011). “Hadım Edilen Karakter ve Sancılı Dil”, Tanıl Bora, Aksu Bora, Necmi Erdoğan, İlknur Üstün (Der.), Boşuna mı Okuduk? Türkiye’de Beyaz Yakalı İşsizliği, İstanbul: İletişim Yayınları, s. 75-115.
  • Gardiner, Michael E., (2000). Critiques of Everyday Life, London, New York: Routledge.
  • Gencel-Bek, M. ve Binark, M., (2000). Medya ve Cinsiyetçilik. Ankara Üniversitesi Kadın Sorunları Araştırma ve Uygulama Merkezi.
  • Goffman, Erving, (2004). Günlük Yaşamda Benliğin Sunumu, Barış Cezar (Çev.), İstanbul: Metis Yayınları.
  • Hardt, M., ve Negri, A., (2008). İmparatorluk, Abdullah Yılmaz (Çev.), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Hudson, Marie, (2002). “Flexibility and the Reorganisation of Works”, Brendan Burchell, David Ladipo ve Frank Wilkinson (Ed.), Job Insecurity and Work Intensification. London ve New York: Routledge, s. 39-61.
  • Hürriyet, 10 Ağustos 2011, “Son Moda Çalışma Şekli: Home Ofis” http://www. hurriyetaile.com/evliyiz/kariyer/son-moda-calisma-sekli-homeofis_3436.html (Erişim Tarihi: 08.07.2012).
  • Inglis, David, (2005). Culture and Everyday Life, London, New York: Routledge.
  • Kariyer.net, 12 Temmuz 2012, “Home Office Finansal Danışman İş İlanı - Tüm Türkiye” (Ref:HO-FD-01), http://www.kariyer.net/is-ilani/avivasa-emeklilik-ve-hayat- a-s-/home-office-finansal-danisman-tum-turkiye-is-ilani/835301/?tmpsno=1. (Erişim Tarihi: 12.07.2012)
  • Köse, Hüseyin, (2008). “Lefebvre ve Modern Dünyada Gündelik Hayat”, İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, Güz 27, s. 7-27.
  • Kümbetoğlu, Belkıs, (2005). Sosyolojide ve Antropolojide Niteliksel Yöntem ve Araştırma, İstanbul: Bağlam Yayıncılık.
  • Laegran, Anne Sofie, (2008). “Domesticating Home Anchored Work: Negotiating Flexibility When Bringing ICT Based Work Home in Rural Communities” , Geoforum 39, s. 1991–1999.
  • Lamaison, P. ve Bourdieu, P., (1986). “From Rules to Strategies: An Interview with Pierre Bourdieu”, Cultural Anthropology, 1, (1), s. 110-120.
  • Lazzarato, Maurizio, (1996). “Immaterial Labour”, Paolo Virno ve Michael Hardt (Ed.), Radical Thought in Italy: A Potential Politics, Minneapolis: University of Minnesota Press, s. 132-146.
  • Low, Kelvin E. Y., (2006). “Presenting The Self, The Social Body, and TheOlfactory: Managing Smells in Everyday Life Experiences”. Sociological Perspectives, 49, (4), (Winter), s. 607-631.
  • Marazzi, Christian, (2010). Sermaye ve Dil, Ahmet Ergenç (Çev.), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Neumark, D. ve Reed, D., (2004). “Employment Relationships in the New Economy”, Labour Economics 11, s. 1– 31.
  • Osnowitz, Debra, (2005). “Managing Time in Domestic Space: Home-Based Contractors and Household Work” . Gender and Society, 19,(1), (Feb.), s. 83-103.
  • Plaza Eylem Platformu, (2012). http://plazaeylemplatformu.wordpress.com/ (Erişim Tarihi: 30.11.2012).
  • Radikal, 12 Şubat 2012. “Home Office’Uygulamasına Mevzuat Engeli”, http:// www.radikal.com.tr/Radikal.aspx?aType=RadikalDetayV3&ArticleID=1078480&Category ID=80 (Erişim Tarihi: 08.07.2012).
  • Savage, Mike, (2003). “Class Analysis and Social Research”, Tim Butler ve Mike Savage, (Ed.). Social Change and the New Middle Classes. London, New York: Routledge, s. 15-26.
  • Sayer, Andrew, (1989). “Postfordism in Question”, International Journal of Urban and Regional Research, 13(4), s. 666-695.
  • Scultze, Ulrike, (2000). “A Confessional Account of an Etnography About Knowledge Work”, MIS Quarterly, 24,(1), (Mar.), s. 3-41.
  • Sennett, Richard, (2010). Karakter Aşınması, Barış Yıldırım (Çev.), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Sennett, Richard, (2011). Yeni Kapitalizmin Kültürü, Aylin Onacak (Çev.), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Simmel, Georg, (2009). Bireysellik ve Kültür, Tuncay Birkan (Çev.), İstanbul: Metis Yayınları.
  • Skorstad, Egil J., (2009). “The Ambiguity of Flexibility”, Egil J. Skorstad ve Helge Ramsdal (Ed.), Flexible Organizations and the New Working Life: A European Perspective. Farnham, Surrey, England: Ashgate, s. 17-43.
  • Swartz, D. ve Zolberg, V., (2005). “Introduction: Drawing Inspiration From Bourdieu”, David L. Swartz ve Vera L. Zolberg (Ed.), After Bourdieu: Influence, Critique, Elaboration, New York, Boston, Dordrecht, London, Moscow: Kluwer Academic Publishers, s. 1-17.
  • Swartz, David, (2011). Kültür ve İktidar: Pierre Bourdieu’nun Sosyolojisi, Elçin Gen (Çev.), İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Webb, J., Schirato, T. ve Danaher, G., (2002). Understanding Bourdieu. Australia: Allen ve Unwin.
  • Yücesan-Özdemir, Gamze, (2010). Emek ve Teknoloji- Türkiye’de Sendikalar ve Yeni İletişim Teknolojileri. İstanbul: Tan Kitabevi.