“Diyalektik Metin”: Their Eyes Were Watching God ve Değişmeceli Dil

Zenci sözlü anlatım geleneği hikaye anlatıcısıyla dinleyici arasındaki aktif etkileşim olarak tanımlanır. Bu etkileşimin amacı Afrikan-Amerikan hikâyelerini korumak ve gelecek kuşaklara aktarmaktır. Harlem Rönesans'ının ve modern Amerikan edebiyatının en önemli yazarlarından biri olan Zora Neale Hurston, değişmeceli dil kullanimiyla hikâye anlaticisiyla dinleyeci arasindaki bu etkilesimi etkin olarak kullanmaktadir. Hurston roman karakterlerinin kendini gerçekleştirme ve baskıcı ideolojileri direnme mücadelesinde güçlendirmek için etnik kültürü, yerel dili ve edebi teknikleri harmanlayarak etkili bir şekilde kullanmıştır. Bunu gerceklestirmek ve Henry Lois Gates Jr. 'ın "Konuşan metin" adını verdiği Their Eyes Were Watching God adlı eserinde karşılıklı etkileşim oluşturmak için halk dilini, mizahi ve değişmeceli anlatımı kullanmaktadır. Kültürü oluşturan diğer sistemler gibi, dil de bir "sosyal kurum" dur ve Hurston A. Baker' in dediği gibi "tanınma modelleri" dil tarafından "kurgulanmakta, telaffuz edilmekte ve aktarılmaktadır." Bunun bilincinde olan Hurston incelenen eserinde kölelik ekonomisi anlayışını sorgulayacak ve aynı zamanda baskı altında ezilen zenci kadınını özgürleştirecek dil kullanımlarını "oluşturmayı, şekillendirmeyi ve aktarmayı" hedeflemiştir. Bu bağlamda, bu makale Their Eyes Were Watching God adli romanda değişmeceli dil kullanımının fonksiyonlarını tartışmakta ve eserin baskıcı ideolojiler ve söylemler tarafından oluşturulan kölelik ekonomisini eleştirmek ve geçersiz kılmak için nasıl bir bilinç oluşturduğunu tartışmayı hedeflemektedir

“Dialogic Text”: Metaphors in Their Eyes Were Watching God

Black oral tradition is defined as an active interaction between listeners and storytellers. The purpose of this interaction is to preserve and transmit African-American narratives. As a significant literary figure in Harlem Renaissance and modern African-American literature, Zora Neale Hurston through her metaphorical language uses the interaction between the storyteller and listeners effectively. She intertwines folk culture, vernacular language, and literary techniques to empower her characters in their struggle of self-actualization or resistance against oppressive ideology. To do so, she uses folk dialect, humor, and metaphors offering a “speakerly text”, to borrow Henry Louis Gates Jr.’s phrase. Like other systems of culture, language is a ‘social institution’ and, as Houston A. Baker notes, the “models of cognition are conceived in, articulated through, and transmitted” by language. Zora Neale Hurston, whose use of language and artistic consciousness depends on social institutions that shape the language, was fully aware of language as a social institution and aims to “create, shape, maintain, and transmit” vernacular remedies that would complicate “economies of slavery” and liberate subjugated black women. In this vein, this paper attempts to discuss the function of metaphorical language in Their Eyes Were Watching God as a rhetorical composition and analyze how it creates consciousness while problematizing and disavowing economies of slavery constructed by dominant ideologies and discourses

___

  • Baker, H.A. (1984). Blues, Ideology, And Afro-American Literature: A Vernacular Theory. Chicago: The University of Chicago Press.
  • Bakhtin, M. (1981). Dialogic Imagination: Four Essays.Edt. Michael Holquist. Trans. Caryl Emerson and Michael Holquist. Austin: University of Texas Press.
  • Carby, H.V. (1987). Women’s Era: Rethinking Black Feminist Theory. Reconstructing Womanhood: The Emergence of the Afro-American Woman Novelist. In (pp.3-19). New York: Oxford University Press.
  • Collins, P.H. (1990). Black Feminist Thought. Knowledge, Consciousness, and the Politics of Empowerment. Cambridge, MA: Unwin Hyman Inc.
  • Dandicat, E. (2006). Foreword. In Their Eyes Were Watching God (pp. viiii-xviii). New York: Harper Perennial Modern Classics.
  • Gates, H. L. Jr. (1998). The Signifying Monkey: A Theory of African American Literary Criticism. New York: Oxford University press.
  • Hurston, Z. N. (1937). Their Eyes Were Watching God. New York: Harper Perennial Modern Classics.
  • King, D. K. (1995). Multiple Jeopardy, Multiple Consciousnesses: The Context of a Black Feminist Ideology. Words of Fire: An Anthology of African-American Feminist Thought. Ed. Beverly GuySheftall. New York: The New Press.
  • King, L. (2008). The Cambridge Introduction to Zora Neale Hurston. New York: CUP.
  • Simpson, P. (2004). Stylistics: A Resource Books for Students. New York: Routledge,
  • Walker, A.(1983). Zora Neale Hurston: A cautionary Tale and a Partisan View’ and ‘Looking for Zora. Search of Our Mothers’ Garden: A Womanist Prose. (pp.83-118). New York: Harcourt.
  • Weir-Soley, D. (2009). Literary Inventions in Their Eyes Were Watching God. Eroticism, Spirituality, and Resistance in Black Women’s Writing. (pp. 39-79). Gainesville: University of Florida Press.