Blake Morrison’s “Teeth” as Palimpsest

Blake Morrison'ın With a Poet's Eye (Şairin Gözüyle) adlı Tate Sanat Galerisi tarafından hazırlanan antolojide yayımlanan şiiri "Teeth" (Dişler), çok sayıda görsel ve yazılı metne göndermede bulunduğu için çok katmanlı bir okumayı gerektirmektedir. Gerard Genette'in terminolojisini kullanacak olursak, şiir Robert Browning'in "My Last Duchess" (Benim Son Düşesim) adlı şiirini içerik, dil ve yapı açısından bir alt metin olarak kullanır. Browning'in dramatik monoloğunda olduğu gibi, Morrison'un şiirinde de işadamı olan anlatıcı susturulmuş dinleyicisine, bir yandan eski karısının ölümünü anlatırken, diğer yandan sanat koleksiyonunu gösterir. Ancak Dükün anlatımından farklı olarak, bu şiirdeki anlatıcı karısını öldürdüğünü açıkça dile getirmez. Ayrıca Morrison'un şiiri, gerçekte var olmayan sanat yapıtlarını konu edinen Browning'in şiirinin aksine, Francis Bacon'un Papa resmine göndermede bulunur. Bu resim Velázquez'in Pope Innocent X adlı resminden esinlenerek yapılan resimler dizisinden biridir. Böylece şair, yalnızca daha önce yazılmış bir şiire değil, iki görsel sanat yapıtına da gönderme yaparak şiirini çok katmanlı hale dönüştürür. Bu makalenin amacı da Blake Morrison'un "Teeth" adlı şiirinde şairin anlatma, konuşma ve bakma gibi eylemleri başka görsel ve yazınsal sanat yapıtlarına yaptığı referanslarla nasıl karmaşık hale getirdiğini incelemektir

Blake Morrison’un “Teeth”Adlı Şiirinde Çok Katmanlı Yapı

Blake Morrison’s poem “Teeth”, published in With a Poet’s Eye which is an illustrated Tate Gallery anthology, is replete with allusions and therefore, requires a palimpsestuous reading. Using Gerard Genette’s terminology, this poem is a hypertext, echoing Robert Browning’s “My Last Duchess” in content as well as language and structure. Like Browning’s dramatic monologue, in Morrison’s monologue the unreliable persona, a businessman, talks about the death of his ex-wife to a silent/silenced listener, while he also boasts of his art collection. Unlike Browning’s poem, though, the unreliable persona does not openly declare that he is his wife’s murderer. Moreover, the Duke refers to imaginary works of art, but Morrison’s poem is an ekphrasis on Francis Bacon’s painting Pope. This is a series of paintings designed by the painter to allude to Velázquez’s Pope Innocent X. In this way, Morrison further complicates the structure of the poem by referring not only to a previous poem but also to two paintings. The aim of this paper, then, is to discuss the multi-layered structure of Blake Morrison’s “Teeth” to show how Morrison complicates the act of telling, speaking and gazing through hypertextual and ekphrastic traits

___

  • Arya, R. (2009). Remaking the body: The cultural dimensions of Francis Bacon. Journal for Cultural Research, 13, 2: 143-158.
  • Bacon, F. (13 September 2007). Great interviews of the 20th century: Francis Bacon interviewed by David Sylvester in 1963, 1966 and 1979. The Guardian. 11. 04. 2016. https://www.theguardian.com/theguardian/2007/ sep/13/greatinterviews.
  • Bacon, F. (1966). Interviews with David Sylvester (1966, 1971-1973), Interview, 1966. 11. 04. 2016. https://users. wfu.edu/~laugh/painting2/bacon.pdf.
  • Browning, R. (1994). My Last Duchess, in The Works of Robert Browning (pp. 318). Hertfordshire: Wordsworth. Da Vinci, L. (1989). Leonardo on Painting. M. Kemp (Ed.), (M. Kemp and M. Walker, Trans.). New Haven: Yale University Press.
  • Deleuze, G. (2004). Francis Bacon: The Logic of Sensation. (D. W. Smith, Trans.). London and New York: Continuum.
  • Genette, G. (1997). Palimpsests. (C. Newman and C. Doubinsky, Trans.). Lincoln: University of Nebraska Press.
  • Heffernan, J. A. W. (1993). Museum of Words: The Poetics of Ekphrasis from Homer to Ashbery. Chicago: Chicago University Press.
  • Mitchell, W. J. T. (1986). Iconology: Image, Text, Ideology. Chicago: Chicago University Press.
  • Mitchell, W. J. T. (1994). Picture Theory. Chicago: Chicago University Press.
  • Morrison, B. (1986). Teeth. P. Adams (Ed.), in With a Poet’s Eye: A Tate Gallery Anthology (pp. 128-130). London: Tate Gallery Publications.
  • Oxford English Dictionary. (1971). Vol II. Oxford: Oxford University Press.
  • Yacobi, T. (2000). Interart narrative: (un)reliability and ekphrasis. Poetics Today, 21, 4: 711-749.