Şükûfe-Perest Bir Osmanlı Ali Çelebi Ve Şükûfe-Nâmesi

Botanik bilimiyle ilgili olan şükûfe-nâmeler, “çiçekler ve çiçek yetiştirenler hakkında bilgi veren resimli veya resimsiz eserler” olarak tanımlanabilir. Bu eserlerde, çiçeğin botanik bilimi açısından tasnif ve tavsifi yapılırken, çiçeğe düşkün Osmanlılar ve Osmanlı çiçek kültürü hakkında da bilgi verilmiştir. Bu makalede, 17.yy.’da yaşamış Ali Çelebi’nin, hem botanik bilimi hem de edebî ve kültürel açıdan öneme sahip resimli Şükûfenâme’si tanıtılmıştır.

Ali Çelebi an Otoman Flower and his Şükûfe-nâme (Flower Book)

Şükûfe-nâmes (flower books) can be defined as “illustrated or non-illustrated works that give information about flowers and people who grow flowers”. These works classify and define the flower in terms of botany and give information about Ottomans, who were fond of flowers, and Ottoman flower culture. This paper introduces illustrated Şükûfe-nâme (Flower Book) of Ali Çelebi, who lived in 17th century, which is of great importance in terms of botany, literature and culture.

___

  • ATASOY, Nurhan (2002), Hasbahçe Osmanlı Kültüründe Bahçe ve Çiçek, İstanbul:Aygaz Yayınları. AYVERDİ, Ekrem Hakkı (2006), 18. Asırda Lale, (hzl. Uğur Derman), İstanbul: Kubbealtı Neşriyatı. BAYTOP, Turhan (1998), İstanbul Lalesi, Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Cevat Rüştü (2001), “Eski zamanda Türk Bahçeleri -2-”, Türk Çiçek ve Ziraat Kültürü Üzerine Cevat Rüştü’den Bir Güldeste, (hzl. Nazım Hikmet Polat), İstanbul: 311-314. Cevat Rüştü (2001), “Eski zamanda Türk Bahçeleri -3-”, Türk Çiçek ve Ziraat Kültürü Üzerine Cevat Rüştü’den Bir Güldeste, (hzl. Nazım Hikmet Polat), İstanbul: 315-318. Cevat Rüştü (2001), “Milli Çiçeklerimizden: Nergis, Zerrin Kadeh”, Türk Çiçek ve Ziraat Kültürü Üzerine Cevat Rüştü’den Bir Güldeste, (hzl. Nazım Hikmet Polat), İstanbul:177-181. Cevat Rüştü (2001), “Salon Çiçekleri: Salon Sünbülleri”, Türk Çiçek ve Ziraat Kültürü Üzerine Cevat Rüştü’den Bir Güldeste, (hzl. Nazım Hikmet Polat), İstanbul: 167-172. Cevat Rüştü (2001), “Tarih-i Ziraat-i Osmaniye Tedkikatından: Sultan Mehmed-i Râbi Devrinde Çiçek Encümen-i Danişi”, Türk Çiçek ve Ziraat Kültürü Üzerine Cevat Rüştü’den Bir Güldeste, (hzl. Nazım Hikmet Polat), İstanbul:297-302. DEMİRİZ, Yıldız (1981), “Bir Çiçek Risalesinin Topkapı Sarayı Kütüphanesi ve Müncher Stadtmuseum’daki Dağılmış Bölümleri Hakkında”, Doğumunun 100. Yılında Atatürk’e Armağan (Ayrı Basım), İstanbul: Edebiyat Fakültesi Matbaası, 381-406. DURAN, Gülnur (2008), Ali Üsküdârî Tezhip ve Ruganî Üstâdı, Çiçek Ressamı, Kubbealtı Neşriyatı: İstanbul. GÖKYAY, Orhan Şaik (2002), “Divan Edebiyatında Çiçekler I”, Güçlük Nerede? Seçme Makaleler, İstanbul: İletişim Yayınları, 55-68. GÖKYAY, Orhan Şaik (2002), “Divan Edebiyatında Çiçekler II”, Güçlük Nerede? Seçme Makaleler, İstanbul: İletişim Yayınları, 69-90. GÖKYAY, Orhan Şaik (2002), “Divan Edebiyatında Çiçekler III”, Güçlük Nerede? Seçme Makaleler, İstanbul: İletişim Yayınları, 91-110.
  • GÖKYAY, Orhan Şaik (2002), “Gonce-i Lâle-zâr-ı Bâğ-ı Kadîm”, Güçlük Nerede? Seçme Makaleler, İstanbul: İletişim Yayınları, 169-190. “Tarihimizde Lale Merakı I”(1926), Milli Mecmua, C.6, S.61, İstanbul:989- 991. POLAT, Nazım Hikmet (2001), Türk Çiçek Edebiyatından Bir Demet: Urfalı Udmî Efendi ve Şükûfenâmesi, Sivas. ÜNVER, Süheyl (1954), Müzehhip ve Çiçek Ressamı Üsküdarlı Ali, İstanbul: Tege Laboratuarı Yayınları. YILMAZ BÜYÜKKARCI, Fatma (2000), “Risale-i Takvim-i Lale”, Journal of Turkish Studies=Türklük Bilgisi Araştırmaları, In Memoriam Agâh Sırrı Levend Hatıra Sayısı III, Harvard: 81-127.