Ryomaden dizisinde çizilen Japonya'nın yeni' erkek imajı

Japonyada maskülen temsillerin, özellikle son yirmi yıl içerisinde radikal bir biçimde çeşitlendiği iddia edilebilir. Gerek ikinci dünya savaşı öncesinde dönem dönem ortayaçıkan ve beraberinde Avrupa ile henüz tanışmamış bir Japonyayı temsil ettiği düşünülen samuray imajı olsun gerekse ikinci dünya savaşı sonrasında Japon ekonomisini toparlamak üzere kendini işe adayan ve eve para getiren salaryman imajı olsun temsil alanındaki hegemonyasını yitirmektedir. Farklı kimlik oluşumlarının yansımalarını medya dünyasıaracılığıyla da takip etmek mümkündür. Bu bağlamda yazıda Japonyanın ulusal kanalında2010 senesinde yayınlanan Ryōmaden isimli tarihi dizide işlenen Sakamoto Ryōma adlı karakterin temsil ettiği maskülen kimlik ele alınacaktır. Çeşitli sahnelerden verilen örneklerlebu tarihsel dizi ile yeniden yorumlanan Sakamoto Ryōmanın, günümüz Japon toplumundanasıl bir erkeklik temsilinin idealize edilmesine aracı olduğu ortaya koymaya çalışılacaktır.Sakamoto Ryōma Japonya popüler tarihinde Meiji Restorasyonunun mimarlarından biri olarak bilinmektedir. Şimdiye kadar pek çok roman, anime ve mangaya konu olan bu karakterinson versiyonu olan yeni Ryōma bir anlamda Japonyada tarihsel olarak yüceltilen ikonik birmaskülen kimlik ile örtüşmektedir. Öte yandan günümüz toplumsal cinsiyet ilişkileri bağlamında daha önceki ikonik temsillerden yer yer farklılaştığı da göze çarpmaktadır. Bu açıdandeğerlendirildiğinde dizi otokratik Japon erkeği stereotipini ters yüz eden sempatik bir samuray imgesiyle bir yandan tarihsel belleğin tazelenmesini sağlarken öte yandan da yeni birerkeklik imajını dolaşıma sokmaktadır.

The new man image in Japan as portrayed in the historical drama Ryomaden

It can be argued that for the last two decades Japan has gone through a radical transformation making the country a stage for various masculine performances flling it with amultitude of representations of masculine identities. The footprints of these transformationcan also be observed through media representations. Within this context the aim of the articleis to elaborate the masculine identity constructed through Sakamoto Ryōma in the historicaldrama Ryōmaden broadcasted in the year 2010 by the Japanese national channel. By givingseveral examples from the scenes focusing on the character traits of the protogonist, the typeof masculinity which is thought to be idealised by means of an updated version of SakamotoRyōma will try to be highlighted. Within the popular history, Sakamoto Ryōma is known tobe one of the architects of the Meiji Restoration. Although he could not live to see the Reformation itself his contributions did not go unnoticed. The latest version of these character whohave already inspired several novel, anime and manga overlaps with the historically glorifedmasculin identity. On the other hand it can be noticed that the image itself differentiates fromthe iconic images of the previous decades. By putting into circulation a sympathic samuraiwho reverse the Japanese autocratic masculine image; the series not only refresh the socialmemory but also put into circulation a new masculine image.

___

  • Frühstück, S. & Walthall, A. (Ed.) (2012). Recreating Japanese Men. London: University of California of Press.
  • Hall, S. (Ed.)(2003). Representation: Cultural Representations and Signifying Practices. London: Sage
  • Jansen, M. B. (1971). Sakamoto Ryōma and the Meiji Restoration. Stanford: Stanford University Press.
  • Karlin, J. G. (2002). The Gender of Nationalism: Competing Masculinities in Meiji Japan. Journal of Japanese Studies :Vol. 28, No.1, s.41-77.
  • Masunori, S. & Hirahara, H. (1991). A History of Japanese Television Drama. Tokyo: Japan Association of Broadcasting Art.
  • Roberson, J. E. & Suzuki, N. (Ed.)(2002). Men and Masculinities in Contemporary Japan: Dislocating the Salarymen Doxa. New York: Routledge.
  • Yamamura K. (1974). A Study of Samurai Income and Entrepreneurship: Quantitative Analyses of Economic and Social Aspects of the Samurai in Tokugawa and Meiji Japan. Cambridge: Harvard University Press.
  • İnternet Kaynağı:
  • Corkill, Edan (2009, 25 Aralık). Legendary, dirty samurai gets makeover http://www.japan- times.co.jp/culture/2009/12/25/general/legendary-dirty-samurai-gets-makeover/ (Erişim tarihi 15.05.2014)