Güzel Sanatlar Eğitiminde Kuram

Sanat eğitimi yakın zamana kadar, kökenleri Romantik sanat kuramına kadar uzanan, öğrenciye kendi sanatsal özerkliğini aramayı ve geliştirmeyi hedefleyen bir perspektife sahipti. Toplum yapılarındaki değişimler sanat eğitimini de kaçınılmaz olarak değiştirmiştir. Bu gerçekler bizi estetik değerin ne olduğunu sorgulamaya zorlamıştır. Sanat eğitimi kavramlarını yeniden tanımlama gereksinmesini güdüleyen faktörlerden birisi de izleyicinin deneyimine verilen öncelikte ortaya çıkmıştır. Bu arada yeni sanat eseri değerlendirme teknikleri de önerilmiştir. Çağdaş kültür kuramı, özerkliğini kazanmış bireyin sanat çalışmasının anlamını belirleyen tek taşıyıcı olduğu görüşünü reddeder. Bu çalışmanın amacı, bir anlam yaratma süreci olarak sanat çalışmasının günümüzde geçirdiği evrimi ve özellikle bunun sanat eğitimine yansımalarını incelemektir. Bu çağdaş değerler temeline sanat eğitimi kalitesinin artırılmasına yardımcı olabilir.

Theory in Fine Arts Education

Until recently, aim of the art education was to seek and develop student’s artistic autonomy originated from Romantic art theory. New facts emerging in the characterisation of societies have affected the art education inevitably. The new facts have forced us to question about what the aesthetics value is. One of the significant motivations to redescribe art education concepts is on priority of viewer in the assessment of artwork. In the meantime, new artwork assessment regimes have also been recommended. The contemporary culture theory has refused notion of autonomous individual as single agent determining meaning of the art study. The objective of this study is to investigate evolution and implication in art education of art study as a meaning creation process. This may serve to improve the quality of art education in the light of contemporary values.

___

  • Abbs, P. (1996), The new paradigm in British Art Education, Journal of Aesthetic Education, Vol. 30, No 1.
  • Atkinson, T., (1999), Phantoms of the studio, The Oxford Journal, Vol. 13, No. 1 pp. 49-62.
  • Barthes, R., (1977), Death of author, Image, Music, Text, Fontana.
  • Chilvers, I., Osborne, H. & Farr, D., (1987), The Oxford Dictionary of Art, Oxford University Press, 548 p.
  • Foucault, M., (1977), What is an author, Language, Counter-memory, Practice Blackwell.
  • Parsons, L. (1999), Critical Theory and Visual Practice in the Art School, Journal of Art and Design Education (NSEAD), pp. 149-153.
  • Peters, G., (2001), Against Integration: Distinguishing Art Theory and Aesthetics, Journal of Art and Design Education (NSEAD), Vol. 20, No 2, , pp. 180-194.
  • Radford, M., (2000), Making Sense in Art Lessons, Journal of Art and Design Education (NSEAD), Vol. 19, No. 13, pp. 280-287
  • Ricouer, P., (1981), Hermeneutics and the Human Sciences, Cambridge Press.
  • Wilde, C., (1999), Theory in the Education of the Fine Artist, Journal of Art and Design Education (NSEAD), pp. 49-53