Platon Felsefesinde Eğitim ve Yaratıcılık

Araştırmamız kapsamında, felsefeye tartışmayı getiren ve sistemleştiren Klasik Yunan Felsefesi’nin ünlü filozofu Platon’un, sanata, sanatçıya ve yaratıcılığa bakışıyla birlikte, eğitimci yönü ele alınmıştır. Devlet ve şölen adlı eserleri okunmuş, konu ile ilgili Türkçe ve İngilizce kaynaklardan yararlanılmıştır.Platon 40 yaşında iken yaklaşık İ. Ö. 388’de Atina’da Akademi’yi kurmuş ve kalan yaşamını (40 yıl boyunca) orada eğitim vererek geçirmiştir. Kız ve erkek öğrencilerin birlikte eğitim aldığı bu kurum, Batı’da çağdaş eğitimin öncüsü olarak kabul edilir. Bu okulun en ünlü öğrencisi ise şüphesiz Aristoteles’tir.Platon, idealar felsefesinin bir uzantısı olarak, sanatın, zaten gerçek olmayan nesneler dünyasını taklit ederek, taklidin taklidi durumuna düştüğü görüşündedir. Sonuç olarak sanatın yaratıcı bir eylem olmadığını düşünmektedir. Yansıtmacı Sanat Kuramı’nın başlangıcı kabul edilen bu görüşü, kendi içinde tartışmaya açık olsa da, döneminin koşulları çerçevesinde değerlendirildiğinde Platon, sanat felsefesinde de yerini alacaktır.

Education and Creativity in Philosophy of Plato

In our study, Plato, who is very famous philosopher of Classic Greek Philosophy and who brings discussion to philosophy and systematized, has been taken up by his opinion about art and artist as an educator. His works, Republic and Symposium has been read and, the Turkish and English literature related to the subject has been studied.At the age of forty, he set the Academy in almost BC 388. He spent the rest of his life with education there. The Academy, in where girls and boys were taught together, has been called innovator of contemporary education. Obviously, the most famous student of the Academy was Aristoteles.According to his philosophical idea, art is the imitation of imitation of the unreal world. Consequently, he considers that art was not a creative action. This idea accepted as starting of Mimesis Theory and, even if it has been a controversial issue in itself, when this issue is considered in his own age condition, Plato will take his own place in Philosophy of Art.

___

  • AYTAÇ, Kemal, Avrupa Eğitim Tarihi, A. Ü. Basımevi, Ankara, 1972
  • CEVİZCİ, Ahmet, “ Platon’un Algıyı Eleştirisi”, Felsefe Dergisi, Sayı: 87/3, Kent Basımevi, İstanbul, 1987
  • CHRISTIAN, James, Philosophy an Introduction to the Art of Wondering, Fourth Edition, CBS College Publishing The Dryden Press, New York, 1986
  • EDMAN, Irvin, Sanat ve İnsan, Çeviren: Turhan OĞUZKAN, M. E. Basımevi, İstanbul, 1966
  • GÖKBERK, Macit, Felsefe Tarihi, 6. Basım, Remzi Kitabevi, İstanbul, 1990
  • HANÇERLİOĞLU, Orhan, Düşünce Tarihi, Remzi Kitabevi, İstanbul, 1970
  • KOÇER, Hasan Ali, Eğitim Tarihi, Sevinç Matbaası, Ankara, 1971
  • KRANZ, Walter, “Eflatun ve Devlet”, Felsefe Arşivi, Cilt: 1, No: 1, İstanbul, 1945
  • PLATON, Devlet, 7. Basım, Çevirenler: Sabahattin EYÜBOĞLU - M. Ali CİMCOZ, Remzi Kitabevi, 1992
  • REICHENBACH, Hans, Bilimsel Felsefenin Doğuşu, 1. Basım, Çeviren: Cemal YILDIRIM, Remzi Kitabevi, İstanbul, 1981
  • RITTLER, Joachim, “Aristoteles ve Sokrates’ten Öncekiler”, Çeviren: Hüseyin BATUHAN, Felsefe Arşivi, Cilt:III, Sayı: 2, İstanbul Matbaası, İstanbul, 1955
  • ROBINSON, R. - DENNISTON, J. D., “Platon”, Platon’un Felsefesi Üzerine Araştırmalar, Cilt: 1, Derleyen: Ahmet CEVİZCİ, Gündoğan Yayınları, Ankara, 1989
  • RUSSELL, Bertrand, Batı Felsefesi Tarihi, 1. Cilt, Çeviren: Muammer SENCER, Say Yayınları, İstanbul, 1997
  • TURGUT, İhsan, Sanat Felsefesi, Karınca Matbaacılık, İzmir, 1990
  • WARBURTON, Nigel, Philosophy the Classics, by Routledge, London, 1998
  • ÜLKEN, Hilmi Ziya, Eğitim Felsefesi, M. E. Basımevi, İstanbul, 1967