AVATAR SON HAVA BÜKÜCÜ: ANİMASYON SERİLERİ VE YARATICILIK ÜZERİNE BİR İNCELEME

Çizgi insanoğlunun iletişim kurmak için kullandığı en eski yöntemdir. Hedef kitlesinin çocuklar olduğu düşünülse de çizgi film/animasyonlar giderek artan oranda erişkinler tarafından da takip edilen bir tür olmuştur. Animasyonlar her yaştan izleyiciye düş ve gerçek sınırlarını zorlayan bir fantazya dünyası sunar. Bu bağlamda çalışma kapsamında dünya çapında izlenme rekorları kıran animasyon bir televizyon serisi olan Avatar: Son Hava Bükücü adlı çizgi film ele alınacaktır. Yaratıcılık sınırlarını zorlayan, izleyiciye büyülü bir fantazya sunan Avatar, animasyon tekniğinin biçimsel bütün yeniliklerine karşın aslında tematik olarak bilinen kalıpların yeniden sunulmasının tipik bir örneğidir. Bu çalışmada Avatar: Son Hava Bükücü çizgi dizisi üzerinden çözümleme yapılacak; animasyonun özellikle dijital teknolojilerin kullanımı ile ortaya çıkan yeni ve yaratıcı sunumunun arkasındaki geleneksel tematik yapı ortaya konulmaya çalışılacaktır.

-

Drawing is the oldest approach that man used in communication since human lived in caves. Eventhogh it is thought that its target mass in children, animations have been a genre which are increasingly follewed by the adults. Animations offer the audience a world of fantasy which streches the boundaries of dreams and realities. In this connection, a television animation series, breaking audience record all over the world, will be dealt with Avatar: The Last Airbender.Inspite of all formal innovations of Avatar animation techniques which offers audience a magical fantasy streching creation boundaries, it is infact a typical example of re- presentation of time and time again and skillfully already known patterns. In this study an anlysis, will be conducted through Avatar: The Last Airbender; the traditional thematic structure behind new and creative presentation triggered by new digital technologies will be exposed.

___

  • Castells, M. (2005). Ağ Toplumunun Yükselişi. İstanbul: Bilgi Üniversitesi.
  • Kıran Z. ve Kıran A., (2000). Yazınsal Okuma Süreçleri. Seçkin Yayıncılık. Ankara. McGraw-Hill, (2005). “Digital Animation Bible: Creating Professional Animation with 3ds Max, Lightwave, and Maya” TAB Electronics
  • Propp Vladimir, (2001). Masalın Biçimbilimi. Om Yayınları, İstanbul.
  • Sünbül, Ali Murat (2005). “Öğretmenin Dünyası”. Mikro Yayıncılık. Ankara.
  • Temel, Süreyya “Propp Metodu Ve Bir Karagöz Metnine Uygulanması” http://e-dergi.atauni. edu.tr/index.php Erişim tarihi: 24.09.2010
  • Turan S. ve Esenoğlu C., ( 2006). “Bir Meşrulaştırma Aracı Olarak Bilişim ve Kitle İletişim Teknolojileri:Eleştirel Bir Bakış”, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi, Ekim, 1(2), 71-86
  • Siegel S. ve Siegel B., (2005). “The Encyclopedia Of Hollywood”. Facts on File, American Library Association. http://www.imdb.com/title/tt0417299/ Erişim Tarihi: 20.09.2010