KUR'AN'DA "ÂLEMÎN" SÖZCÜĞÜNÜN TOPLUMDILBILIM AÇISINDAN ÇÖZÜMLEMESI

Bu makale, Kur'an'daki "âlemin" sözcüğünü temel alarak, ilahi hitabın dilinin ontolojik olmadığını, ilahi hitabın dilinin sosyolojik bir çerçevede olduğunu ileri sürmektedir. Kur'an'da âlemîn sözcüğünün anlamını inceleyen bazı araştırmalar mevcuttur. Bu araştırmalarda, "Âlemlerin Rabb'i" ifadesindeki âlemler sözcüğü ve Allah'ın âlemlerin Rabb'i oluşu konu edinilmektedir. Bir sözcüğün Kur'an'daki ve ilk muhataplardaki anlamlarının belirlenmesi bağlamında, bu sözcüğün kullanım alanları sistematik olarak sunulmuştur. Âlem sözcüğünün salt Kur'an'daki anlamlarını çözümlemeyi amaçladığımızdan, felsefe, kelam ve tasavvuf literatürüne yer verilmemiştir. Makalenin sonucunda, ilahi hitabın dilinin ontolojik olmadığı, ilahi hitabın dilinin sosyolojik olduğu görülmekte ve felsefi düşüncenin Kur'an tefsirlerine etkisi ortaya konulmaktadır

ANALYSIS OF THE WORD "ÂLEMÎN" IN QUR'AN IN TERMS OF SOCIOLINGUISTICS

This article suggests that language of the holy word is not ontological and it is sociological. Some studies have investigated the meaning of the word of âlemîn in Qur'an. In these researches worlds took a topic in phrase of Rabb al-alamin and God is been as Rabb al-alamin. I put forward systematically the meaning of a word of alamin that used in Qur'an and its first interlocutors. The aim is in this article that analyzing of word alamin in Qur'an, so I didn't refer philosophical, theological and mystic's literature. In the result of this article occur that the language of holy word is not ontological and it is sociological and put forth the philosophical thinking had effected to the interprets of Quran

___

  • Askerî, Ebû Hilâl, el-Furûku'l-Luğaviyye, thk. Muhammed İbrâhim Selîm, Kahire trs, 274.
  • Beydâvî, Muhammed b. Ömer eş-Şîrâzî, Envâru't-Tenzîl ve Esrâru't-Te'v'il, Thk. Muhammed Abdurrahmân Maraşlı, Beyrut h. 1418.
  • Calderini, Simonetta, "Tafsîr of 'Âlemîn in Rabb in Rabb al-'Âlemîn, Qur'ân1:2", Bulletin of School of Orientaland African Studies, University of London, Vol. 57, No. 1, pp. 52-85.
  • Ebû Heyyân, Muhammed b. Yusûf, Tefsîr'u Bahri'l-Muhît, thk. Beyrut 1993.
  • Ebû Ubeyde, Ma'mer b. Musennâ et-Tenîmî, Mecâzu'l-Kur'ân, Kahire trs.
  • Esed, Muhammed, Kur'an Mesajı, trc. Cahit Kontak- Ahmet Ertürk, İstanbul 1996.
  • Ezherî, Muhammed b. Ahmed, Tehzîbu'l-Luğa, Thk. Muhammed Ivad Murib, Beyrut 2001.
  • Halîl b. Ahmed, el-Ferâhîdî, Kitâbu'l-Ayn, thk. Mehdî Mahzûnî- İbrâhim Sâmrî, Basım yeri ve yılı mevcut değil.
  • İbn Fâris, Ahmed b.,Mu'cem'u Mekâyîsu'L-Luğa, Thk, Abdu's-Selâm Muhammed b. Hârun, Beyrut 1979.
  • İbn Sîde, el-Mersî, el-Muhkem'u ve'l-Muhîtu'l-A'zâm, thk. Abdulhâmid Handâvî, Beyrut 2000.
  • İsfehânî, Râğıb, el-Müfredât fî Ğarîbi'l-Kurân, thk. Muhammed Seyyid Keylânî, Beyrut trs., İsfehânî, Râğıb, "Risâle fî Zikri'l-Vâhid'ive'l-Ahadi", Resâlu'r-Râğıbi'l-İsfehânî, thk. Ömer Abdurrahmân Sârîsî, Ürdün 2005.
  • İsfehânî, Râğıb, Tefsir, thk. Muhammed Abdulazîz el-Besyûnî, Tanta 1999.
  • Jeffery, Arthur, The Foreign Vocabulary in Qur'ân, Baroda 193.
  • Mâturîdî, EbûMansûr, Te'vilât'uEhli's-Sunne, Beyrut 2005.
  • Mâverdî, Muhammed b. Habib el-Basrî, thk. es-Seyyid İbnu'l-Maksud b. Abdurrahîm, enNüket'u ve'l-Uyûn, Beyrut trs.
  • Mukâtil b. Süleymân, el-Vucûh'u ve'n-Nezâir'i, Thk. Hâtim Sâlihed-Dâmın, Bağdat 2006.
  • Nuveyrî, Ahmd b. Abdulvehhâb, Nihâyetu'l-Ereb'i fi Funûni'l-Edeb'i, thk. Mufîd Kumeyha-Hasen Nûriddîn, Beyrut trs.
  • Pak, Zekeriya, "Âlemîn" Kelimesinin Kur'an'daki Anlamı Üzerine", KSÜ İlahiyat Fakültesi Dergisi, 13 (2009), ss.1-24.
  • Râzî, Fahruddîn, Mefâtihu'l-Ğayb, Beyrut h. 1420.
  • Râzî, Ebu Hâtip Ahmed b. Hamdân, Kitâbu'z-Zîne fi Kelimâti'l-Arabiyyeti'l-İslâmiyye, San'a 1994.
  • Şehristânî, Muhammed b. Abdulkerîm, Mefâtîhu'l-Esrâr ve Misbâhu'-Ebrâr, thk. Muhammed AlîÂzerşeb, Tahran 2008.
  • Taberî, Muhammed b. Cerîr, Câmiu'l-Beyân an Te'vîl'iÂyi'l-Kur'ân, thk. Ahmed Muhammed Şâkir, 2000.
  • Yazır, Elmalılı Hamid, Hak Dini Kur'an Dili, Basım yeri ve yılı mevcut değil.
  • Zemahşerî, Mahmud b. Ömer, el-Keşşâf an Hakâik'iĞavâmidi'l Tenzil ve Uyûnu'l-ekavil'i fi Vucûhi't-Te'vil, Beyrut h. 1407.