JOHANN SEBASTIAN BACH (BWV 1056) FA MİNOR PİYANO KONÇERTOSU’NDAKİ LARGO BÖLÜMÜNE MÜZİKAL-RETORİK YAKLAŞIMLAR

Öz Bu makalede, Johann Sebastian Bach’ın Fa minör (BWV 1056) Piyano Konçertosu’ndaki Largo bölümü, müzikal-retorik ilkeleri doğrultusunda analiz edilmiştir. Makalenin ilk aşamasında müzikal-retorik anlayış ilkeler sunularak bunların müzik ile olan etkileşimi üzerine bilgiler verilecektir. Devamındaki aşamada ise konçertonun Largo bölümü, araştırmaya konu edinilen yaklaşım çerçevesinde analiz edilecek ve eserin belirli noktalarına dair çıkarımlar sunulacaktır. Konçertonun Largo bölümünün bu tarz bir çözümleme perspektifi ile ele alınması, J.S.Bach ve müziğinin retorik yaklaşım ile yakından ilişkili olduğunu göstermeyi amaçlamaktadır. Bestecinin Largo bölümüne ait yaratı süreci ve konçertodaki etkileşimi ile buna bağlı çıkarımlara verileceğinden, piyanistik yorumlama (enterpretasyon) ve performansa katkı sağlayabileceği düşünülmektedir

___

  • Bach, C.P.E. (1949). Essay on the True Art of Playing Keyboard Instruments. Translated and edited by William J. Mitchell. New York and London: W.W. Norton & Company, Inc.
  • Bartel, D. (1997). Musica Poetica, Musical-Rhetorical figures in German Baroque Music, Lincoln: University of Nebraska Press.
  • Birnbaum, J.A. (1739). Verteidigung Bachs gegen Scheibes Angriffe, Leipzig.
  • Burmeister, J. (1601). Musica autoschediastike, Rostock.
  • Cano, R.L. 1998. “Musica poetica-esthesica Musica: the Baroque musical rhetoric theory as aesthesic trace”; actas del Sixth International Congress on Musical Signification; Aixen-Provence (Aix-en-Provence, 1-5 december 1998): University of Provence and University of Helsinki (forthcoming).
  • Kirkendale, U. (1980). The Source for Bach's Musical Offering: the Institutio oratoria of Quintilian. Journal of the American Musicological Society, 33(1): 88-141.
  • Kubik, R. & Legler, M. (2009). Rhetoric, Gesture and Scenic Imagination in Bach’s Music, Understanding Bach, 4(2): 55-76.
  • Laurin, A.P. (2012). Classical Rhetoric in Baroque Music (yayınlanmamış yüksek lisans sanat çalışması raporu), Stockholm: Instution för Klassisk Musik-Kungliga Musikhögskolan.
  • Schneider, H. (1972). The French Composer Theories Beaujoyeulx to Rameau, New York: Norton Publishings.
  • Schubart, C. (1806). Ideen zu einer Aesthetik der Tonkunst, Annotated translation by Ted Alan DuBois for PhD dissertation (1983), Los Angeles: University of Southern California.
  • Steblin, R. (2002). A History of Key Characteristics in the 18th and Early 19th Centuries, New York: University of Rochester Press.
  • Wilson, B., Buelow, G., Hoyt, P. (2001). Rhetoric and Music, Grove Music Online. Oxford Music Online. Oxford University Press.