TARİH YOLUYLA TEOLOJİ: 19. YÜZYILDA TARİHSEL TEOLOJİNİN DOĞASI SORUNU

Bu çalışma, modern kutsal kitap araştırmalarının bir sonucu olarak ortaya çıkantarihsel teolojinin 19. Yüzyıl tarihselciliği içindeki yerini konu edinmektedir. Buanlamda tarih ile teoloji arasındaki ilişki sorununun, modern Hıristiyanilahiyatında bir tarihsel teolojinin oluşumuna etkisi ele alınmaktadır. Kuşkusuz,tarihsel bilginin kutsal metnin yorum sürecine etkisi, Hıristiyan ilahiyatındateoloji geleneğini dönüştürmesi ve nihayet genel olarak modern kültür üzerindeuyandırdığı kapsamlı etki, Avrupa entelektüel yaşamının en önemli ve şaşırtıcıyönleri arasındadır. Hıristiyan dünyada bu tür sorunlar, daha çok tarihseleleştirel çalışmaların yükselişe geçtiği kabaca 18. Yüzyılın ikinci yarısındanitibaren ve bilhassa 19. Yüzyılda tarihselcilik tartışmaları bağlamında elealınmıştır. Bu çalışmayla biz, 19. Yüzyılda tarihsel teolojinin doğasıtartışmalarına ışık tutmayı amaçlıyoruz. Ancak bunu yapmaya çalışırken,tarihselcilik tartışmalarının ilahiyat dışındaki felsefi arka planına girmeyeceğiz.Daha çok kutsal kitap araştırmaları bağlamında ortaya çıkan tartışmalarlayetineceğiz. Bu çerçevede, 19. Yüzyılda tarihselleşme süreci ile teolojinin birbilim olarak gelişimi arasındaki ilişkinin, modern tarihsel teolojinin gelişimineve yükselişine katkı sağlayan ana damar olduğunu iddia edeceğiz. Ayrıca bunundinin gerçek özünü ortaya çıkarmak ve böylece rasyonel yorumuna hizmetetmek amacıyla kullanıldığını savunacağız. F. C. Baur ve A. Harnack gibi döneminönemli bazı ilahiyatçıları/tarihçileri üzerinden tarihsel teolojinin, gelenekseldogmatik teoloji karşısında pratik olarak nasıl kullanıldığını göstermeyeçalışacağız. Zira Baur ve Harnack’ın çalışmaları, tarihsel teolojinin 19. Yüzyılınsonunda geldiği yeri göstermesi açısından önem arz etmektedir.

THEOLOGY THROUGH HISTORY: THE PROBLEM OF THE NATURE OF HISTORICAL THEOLOGY IN THE 19th CENTURY

This paper focuses on the place of ‘historical theology’ that emerged as a result of modern biblical researches in nineteenth-century historicism. The paper considers the impact of the relationship problem between history and theology on the emergence of historical theology in modern Christian theology. In the Christian world, such problems were mostly discussed in the context of discussions of "historicism" in the nineteenth century when historical-critical studies were on the rise. Therefore, the article aims to shed light on the discussions of the nature of historical theology in the nineteenth century. However, we will not participate in the philosophical background of the debates of historicism. Rather, we will treat the discussions that arise in the context of biblical researches. We will limit the issue to the formation of historical theology. In this context, we will argue that the relationship between the process of historicalization and the development of theology as a science in the nineteenth century is the main ground that contributes to the development and rise of modern historical theology. We will try to show this through some important theologians/historians (F. C. Baur and A. Harnack) in the nineteenth century. Because the works of Baur and Harnack are important for showing the place where historical theology came at the end of the nineteenth century

___

  • ALLISON, Gregg R. Historical Theology: An Introduction to Christian Doctrine. Grand Rapids, Michigan: Zondervan, 2011.
  • ALTINTAŞ, Fatma Betül. Tarihsel Eleştiri Yöntemleri: Tenkidi ve İslami Rivayetlere Uygulanması Sorunu. Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, 2020.
  • ALTUNIŞIK, Mehmet Akif. “İlk Deistlere Göre Deizmin Temel İnançları”. Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi 19/2 (2019), 615-642.
  • BAKTI, Ahmet Selman. “Felsefenin ‘Hakikati’ Konu Edinmesi ‘Caiz’ mi?” Din ve Felsefe Araştırmaları 1/2 (30 Aralık 2018), 157-182.
  • BAUR, Ferdinand Christian. History of Christian Dogma. ed. Peter Crafts Hodgson. çev. Robert F. Brown - Peter Crafts Hodgson. Oxford: Oxford University Press, 2014.
  • BAUR, Ferdinand Christian. Lectures on New Testament Theology. ed. Peter Crafts Hodgson. çev. Robert F. Brown. Oxford: Oxford University Press, 2016.
  • BRUCE, Matthew J. Aragon. “Schleiermacher and Barth: On Theology as the Science of the Divine Word”. Karl Barth in Conversation. ed. W. Travis McMaken - David W. Congdon. 26-38. Eugene, OR: Pickwick Publ., 2014.
  • BULTMANN, Rudolf. New Testament and Mythology and Other Basic Writings. çev. Schubert M. Ogden. Minneapolis: Fortress Press, 1989.
  • CHILDS, Brevard S. Biblical Theology of the Old and New Testaments: Theological Reflection on the Christian Bible. Minneapolis: Fortress Press, 1993.
  • DILTHEY, Wilhelm. Hermeneutik ve Tin Bilimleri. çev. Doğan Özlem. İstanbul: Notos Kitap Yayınevi, 2011.
  • DURAN, Asim. Aydınlanma ve Kutsal Kitap. Samsun: Üniversite Yayınları, 2017.
  • GABLER, Johann Philipp. “An Oration on the Proper Distinction between Biblical and Dogmatic Theology and the Specific Objectives of Each (March 30, 1787)”. çev. John Sandys-Wunsch - Laurence Eldredge. The Flowering of Old Testament Theology: A Reader in Twentieth-Century Old Testament Theology, 1930-1990. ed. Ben C. Ollenburger vd. 492- 502. Winona Lake, Indiana: Eisenbrauns, 1992.
  • GEESE, Daniel. “The Similarity of the Two Masters: Ferdinand Christian Baur and Adolf von Harnack”. çev. Robert F. Brown - Peter Crafts Hodgson. Ferdinand Christian Baur and the History of Early Christianity. ed. Martin Bauspiess vd. 355-371. Oxford: Oxford University Press, 2017.
  • HAMILTON, Paul. Historicism. London, New York, 1996.
  • HARNACK, Adolph. “Prolegomena to the Discipline of the History of Dogma”. çev. Neil Buchanan. History of Dogma. 1/1-40. Boston: Roberts Brothers, 1895.
  • HASEL, Gerhard F. “The Nature of Biblical Theology: Recent Trends and Issues”. Andrews University Studies 32/3 (Sonbahar 1994), 203-215.
  • HERDER, J. G. “İnsanlık Tarihi Felsefesi Üzerine Düşünceler”. çev. Doğan Özlem. Tarih Felsefesi. 277-283. İstanbul: İnkılâp Kitabevi, 2004.
  • HOWARD, Thomas Albert. Protestant Theology and the Making of the German University. Oxford: Oxford University Press, 2006.
  • HOWARD, Thomas Albert. Religion and the Rise of Historicism: W. M. L. de Wette, Jacob Burckhardt, and the Theological Origins of NineteenthCentury Historical Consciousness. Cambridge: Cambridge University Press, 2000.
  • JARAUSCH, Konrad. “The Institutionalization of History in EighteenthCentury Germany”. Aufklärung und Geschichte. ed. Howard C. Kee. 36- 41. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht, 1986.
  • KÜMMEL, Werner Georg. The New Testament: The History of the Investigation of Its Problems. çev. S. McLean Gilmour - Howard C. Kee. Nashville: Abingdon Press, 1972.
  • LINCICUM, David. “Ferdinand Christian Baur and Biblical Theology”. ASE 30/1 (2013), 79-92.
  • McGRATH, Alister E. Historical Theology: An Introduction to the History of Christian Thought. Oxford: Wiley-Blackwell, 2. Basım, 2013.
  • NEWMAN, J. Henry. The Idea of University. London: Aeterna Press, 2015.
  • NOBLE, T. A. “Historical Theology”. New Dictionary of Theology: Historical and Systematic. ed. Martin Davie vd. 43-44. Downers Grove, Illinois: Inter-Varsity Press, 2. Basım, 2016.
  • PAULSEN, Friedrich. The German Universities and University Study. çev. Frank Thilly - William W. Elwang. New York: Charles Scripner’s Sons, 1906.
  • PELIKAN, Jaroslav. Historical Theology: Continuity and Change in Christian Doctrine. Eugene, OR: WIPF & STOCK, 2014.
  • ROGERSON, J. W. Myth in the Old Testament Interpretation. Berlin -New York: Walter de Gruyter, 1974.
  • SCHAPER, Joachim. “The Question of a ‘Biblical Theology’ and the Growing Tension between ‘Biblical Theology’ and a ‘History of the Religion of Israel’: from Johann Philipp Gabler to Rudolf Smend, Sen.” Hebrew Bible, Old Testament: The History of Its Interpretation, III/1: Nineteenth Century. ed. Magne Sæbø. 625-650. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht, 2013.
  • SCHELLING, F. W. J. System of Transcendental Idealism. çev. Peter Heath. Charlottesville, VA: University Press of Virginia, 1978.
  • SCHLEIERMACHER, Friedrich. Brief Outline of the Study of Theology. çev. William Farrer. Edinburg: T. & T. Clark, 1850.
  • SCHOLTZ, Gunter. “The Phenomenon of ‘Historicism’ as a Backcloth of Biblical Scholarship”. Hebrew Bible, Old Testament: The History of Its Interpretation, III/1: Nineteenth Century. ed. Magne Sæbø. 64-89. Göttingen: Vandenhoeck &Ruprecht, 2013.
  • SCOBIE, Charles H. “New Directions in Biblical Theology”. Themelios 17/2 (Ocak 1992), 4-8.
  • SYKES, S. W. “Modern İngiliz Teologları: Tarih Aracılığıyla Teoloji”. çev. Mehmet Şahin. Selçuk Üniversitesi İlâhiyat Fakültesi Dergisi 16 (Güz 2003), 203-230.
  • TANRIVERDİ, Hasan. “Dini Çoğulculukta Din Tasavvuru (W. Cantwell Smith ve John Hick’in Görüşleri Bağlamında)”. The Journal of Academic Social Science Studies 6/7 (2013), 1039-1067.
  • TANRIVERDİ, Hasan. “Din-Kültür İlişkisi Üzerine Bir Değerlendirme”. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi 8/3 (2018), 595-601.
  • TILLICH, Paul. A History of Christian Thought: From Its Judaic and Hellenistic Origin to Existentialism. ed. Carl E. Braaten. New York: Touchstone Book, 1968.
  • TROETLSCH, Ernst. “Adolf von Harnack and Ferdinand Christian von Baur 1921: A Contribution to a Festschrift Dedicated to Harnack on the Occasion of His 70th Birthday”. çev. Wilhelm Pauck. Harnack and Troeltsch: Two Historical Theologians. 97-116. Eugene, OR: WIPF & STOCK, 1968.
  • TROETLSCH, Ernst. “The Idea of Natural Law and Humanity in World Politics”. Natural Law and the Theory of Society 1500-1800”. çev. Ernest Barker. Natural Law and the Theory of Society 1500-1800. ed. Otto Gierge. 201-222. Cambridge: Cambridge University Press, 1934.
  • ZACHHUBER, Johannes. “Christian Theology as a Rationalization of Religion: The Case of the Nineteenth-Century Research University”. Rationalization in Religions: Judaism, Christianity and Islam. ed. Yohanan Friedmann - Christoph Markschies. 156-177. Berlin - Boston: De Gruyter, 2018.
  • ZACHHUBER, Johannes. “F.W.J. Schelling and the Rise of Historical Theology”. International Journal of Philosophy and Theology 80/1-2 (2019), 23-38.
  • ZACHHUBER, Johannes. Theology as Science in Nineteenth-Century Germany: From F. C. Baur to Ernst Troeltsch. Oxford: Oxford University Press, 2013.
  • ZACHHUBER, Johannes. “Wissenschaft”. The Oxford Handbook of Theology and Modern European Thought. ed. Nicholas Adams vd. 479-498. Oxford: Oxford University Press, 2013.