Yeni Assur Krallığı, MÖ. I. Binin ilk yarısında Mezopotamya’nın en büyük güçlerinden biri olmuştur. Krallığa ait yerleşim alanlarında çok sayıda arkeolojik çalışma yürütülmüştür. Bu çalışmalar, Yeni Assur Krallığı’nın askeri, ekonomik ve sosyo-kültürel yaşamına ilişkin önemli veriler ortaya koymuştur. Başlangıçta beslenmenin temel gerekliliklerinden biri olarak ortaya çıkan avcılık, zamanla dini inançların bir pratiği haline gelmiştir. Yeni Assur’da av ve din ilişkisine ait veriler; arkeolojik kalıntılar, yazılı veriler ve tasvirli eserlerden sağlanmaktadır. Bu verilere dayanarak avcılığın tanrıların emri ile krallar tarafından gerçekleştirildiğini görmekteyiz. Avlanmayı emreden tanrılar arasında Ninurta ve Nergal bulunmaktadır. Avı gerçekleştiren krallar; Adad-nirari, Assur-nasur-apli, Şulmanu-aşerid ve Assur-ban-apli’dir. Avlanılan hayvanlar ise aslan, boğa, fil, geyik, dağ keçisi, eşek, deve kuşu, maymun, domuz ve panterden oluşmaktadır. Dinsel bir anlam yüklenilen çeşitli türdeki mitolojik yaratıkların avlanması da dinin avlanma üzerindeki etkisini ortaya koymaktadır. Bunların dışında, kralların; tanrının emrini yerine getirdiğini göstermek için avladıkları hayvanlara libasyon düzenlemeleri de av ve din arasındaki ilişkinin bir başka yönünü ortaya koymaktadır.

The Neo-Assyrian Kingdom became one of the greatest powers of Mesopotamia in the first half of the first millennium BC. Numerous archaeological studies have been conducted in the settlements of the kingdom. These studies have yielded important data on the military, economic and socio-cultural life of the Neo-Assyrian Kingdom. Hunting, which initially emerged as one of the basic requirements of nutrition, became a practice of religious beliefs over time. Data on the relationship between hunting and religion in Neo-Assyria are provided by archaeological remains, written data and depicted artifacts. Based on these data, we see that hunting was carried out by kings on the orders of the gods. Ninurta and Nergal are among the gods who ordered hunting. The kings who carried out the hunting are Adad-nirari, Assur-nasur-apli, Shulmanu-asherid and Assur-ban-apli. The animals hunted include lions, bulls, elephants, deer, ibex, donkeys, ostriches, monkeys, pigs and panthers. The hunting of various types of mythological creatures with a religious meaning also reveals the influence of religion on hunting. Apart from these, the fact that kings made libations to the animals they hunted to show that they had fulfilled the orders of the gods reveals another aspect of the relationship between hunting and religion.

"> [PDF] YENİ ASSUR KRALLIĞI’NDA DİN VE AVLANMA İLİŞKİSİ ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME | [PDF] AN ASSESSMENT ON THE RELATIONSHIP OF RELIGION AND HUNTING IN THE NEW ASSUR KINGDOM Yeni Assur Krallığı, MÖ. I. Binin ilk yarısında Mezopotamya’nın en büyük güçlerinden biri olmuştur. Krallığa ait yerleşim alanlarında çok sayıda arkeolojik çalışma yürütülmüştür. Bu çalışmalar, Yeni Assur Krallığı’nın askeri, ekonomik ve sosyo-kültürel yaşamına ilişkin önemli veriler ortaya koymuştur. Başlangıçta beslenmenin temel gerekliliklerinden biri olarak ortaya çıkan avcılık, zamanla dini inançların bir pratiği haline gelmiştir. Yeni Assur’da av ve din ilişkisine ait veriler; arkeolojik kalıntılar, yazılı veriler ve tasvirli eserlerden sağlanmaktadır. Bu verilere dayanarak avcılığın tanrıların emri ile krallar tarafından gerçekleştirildiğini görmekteyiz. Avlanmayı emreden tanrılar arasında Ninurta ve Nergal bulunmaktadır. Avı gerçekleştiren krallar; Adad-nirari, Assur-nasur-apli, Şulmanu-aşerid ve Assur-ban-apli’dir. Avlanılan hayvanlar ise aslan, boğa, fil, geyik, dağ keçisi, eşek, deve kuşu, maymun, domuz ve panterden oluşmaktadır. Dinsel bir anlam yüklenilen çeşitli türdeki mitolojik yaratıkların avlanması da dinin avlanma üzerindeki etkisini ortaya koymaktadır. Bunların dışında, kralların; tanrının emrini yerine getirdiğini göstermek için avladıkları hayvanlara libasyon düzenlemeleri de av ve din arasındaki ilişkinin bir başka yönünü ortaya koymaktadır.

"> Yeni Assur Krallığı, MÖ. I. Binin ilk yarısında Mezopotamya’nın en büyük güçlerinden biri olmuştur. Krallığa ait yerleşim alanlarında çok sayıda arkeolojik çalışma yürütülmüştür. Bu çalışmalar, Yeni Assur Krallığı’nın askeri, ekonomik ve sosyo-kültürel yaşamına ilişkin önemli veriler ortaya koymuştur. Başlangıçta beslenmenin temel gerekliliklerinden biri olarak ortaya çıkan avcılık, zamanla dini inançların bir pratiği haline gelmiştir. Yeni Assur’da av ve din ilişkisine ait veriler; arkeolojik kalıntılar, yazılı veriler ve tasvirli eserlerden sağlanmaktadır. Bu verilere dayanarak avcılığın tanrıların emri ile krallar tarafından gerçekleştirildiğini görmekteyiz. Avlanmayı emreden tanrılar arasında Ninurta ve Nergal bulunmaktadır. Avı gerçekleştiren krallar; Adad-nirari, Assur-nasur-apli, Şulmanu-aşerid ve Assur-ban-apli’dir. Avlanılan hayvanlar ise aslan, boğa, fil, geyik, dağ keçisi, eşek, deve kuşu, maymun, domuz ve panterden oluşmaktadır. Dinsel bir anlam yüklenilen çeşitli türdeki mitolojik yaratıkların avlanması da dinin avlanma üzerindeki etkisini ortaya koymaktadır. Bunların dışında, kralların; tanrının emrini yerine getirdiğini göstermek için avladıkları hayvanlara libasyon düzenlemeleri de av ve din arasındaki ilişkinin bir başka yönünü ortaya koymaktadır.

The Neo-Assyrian Kingdom became one of the greatest powers of Mesopotamia in the first half of the first millennium BC. Numerous archaeological studies have been conducted in the settlements of the kingdom. These studies have yielded important data on the military, economic and socio-cultural life of the Neo-Assyrian Kingdom. Hunting, which initially emerged as one of the basic requirements of nutrition, became a practice of religious beliefs over time. Data on the relationship between hunting and religion in Neo-Assyria are provided by archaeological remains, written data and depicted artifacts. Based on these data, we see that hunting was carried out by kings on the orders of the gods. Ninurta and Nergal are among the gods who ordered hunting. The kings who carried out the hunting are Adad-nirari, Assur-nasur-apli, Shulmanu-asherid and Assur-ban-apli. The animals hunted include lions, bulls, elephants, deer, ibex, donkeys, ostriches, monkeys, pigs and panthers. The hunting of various types of mythological creatures with a religious meaning also reveals the influence of religion on hunting. Apart from these, the fact that kings made libations to the animals they hunted to show that they had fulfilled the orders of the gods reveals another aspect of the relationship between hunting and religion.

">

YENİ ASSUR KRALLIĞI’NDA DİN VE AVLANMA İLİŞKİSİ ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME

Yeni Assur Krallığı, MÖ. I. Binin ilk yarısında Mezopotamya’nın en büyük güçlerinden biri olmuştur. Krallığa ait yerleşim alanlarında çok sayıda arkeolojik çalışma yürütülmüştür. Bu çalışmalar, Yeni Assur Krallığı’nın askeri, ekonomik ve sosyo-kültürel yaşamına ilişkin önemli veriler ortaya koymuştur. Başlangıçta beslenmenin temel gerekliliklerinden biri olarak ortaya çıkan avcılık, zamanla dini inançların bir pratiği haline gelmiştir. Yeni Assur’da av ve din ilişkisine ait veriler; arkeolojik kalıntılar, yazılı veriler ve tasvirli eserlerden sağlanmaktadır. Bu verilere dayanarak avcılığın tanrıların emri ile krallar tarafından gerçekleştirildiğini görmekteyiz. Avlanmayı emreden tanrılar arasında Ninurta ve Nergal bulunmaktadır. Avı gerçekleştiren krallar; Adad-nirari, Assur-nasur-apli, Şulmanu-aşerid ve Assur-ban-apli’dir. Avlanılan hayvanlar ise aslan, boğa, fil, geyik, dağ keçisi, eşek, deve kuşu, maymun, domuz ve panterden oluşmaktadır. Dinsel bir anlam yüklenilen çeşitli türdeki mitolojik yaratıkların avlanması da dinin avlanma üzerindeki etkisini ortaya koymaktadır. Bunların dışında, kralların; tanrının emrini yerine getirdiğini göstermek için avladıkları hayvanlara libasyon düzenlemeleri de av ve din arasındaki ilişkinin bir başka yönünü ortaya koymaktadır.
Anahtar Kelimeler:

Yeni Assur, Avcılık, Din, Aslan, Boğa

AN ASSESSMENT ON THE RELATIONSHIP OF RELIGION AND HUNTING IN THE NEW ASSUR KINGDOM

The Neo-Assyrian Kingdom became one of the greatest powers of Mesopotamia in the first half of the first millennium BC. Numerous archaeological studies have been conducted in the settlements of the kingdom. These studies have yielded important data on the military, economic and socio-cultural life of the Neo-Assyrian Kingdom. Hunting, which initially emerged as one of the basic requirements of nutrition, became a practice of religious beliefs over time. Data on the relationship between hunting and religion in Neo-Assyria are provided by archaeological remains, written data and depicted artifacts. Based on these data, we see that hunting was carried out by kings on the orders of the gods. Ninurta and Nergal are among the gods who ordered hunting. The kings who carried out the hunting are Adad-nirari, Assur-nasur-apli, Shulmanu-asherid and Assur-ban-apli. The animals hunted include lions, bulls, elephants, deer, ibex, donkeys, ostriches, monkeys, pigs and panthers. The hunting of various types of mythological creatures with a religious meaning also reveals the influence of religion on hunting. Apart from these, the fact that kings made libations to the animals they hunted to show that they had fulfilled the orders of the gods reveals another aspect of the relationship between hunting and religion.

___

Albenda, P. (1972). Ashurnasirpal II Lion Hunt Relief BM124534. Journal of Near Eastern Studies, 31(3), 167-178.

Barnett, R. D. (1958). Assyrische Palastreliefs. Artia.

Barnett, R. D. ve Lorenzini, A. (1975). Assyrische Sculpturen in the British. Bongers.

Gökce, B. (2018). Urartu Krallığı’nda Av ve Avcılık. XVII. Türk Tarih Kongresi: Eski Anadolu Uygarlıkları, I, 311-329.

Black, J. ve Green, A. (2003). Mezopotamya Mitolojisi Sözlüğü Tanrılar, İfritler, Semboller. Aram Yayıncılık.

Coşkun İ. (2019). Eski Yakındoğu’da Avcı Kuşlar. İçinde S. Çeçen, Ö. Kahya, Ş. Bozgun & Koray Toptaş (Ed.), International Congress of Human Studies Uluslararası İnsan Çalışmaları Kongresi 23-24 Kasım (133-148). Ankara.

Cole, S. ve Machinist, P. (1998). Letters from Priests to the Kings Esarhaddon and Assurbanipal. Helsinki University Press.

Collon, D. (2013). Hunting and Shooting. Anatolian Studies, (33), 51-56.

Çavuşoğlu, R. (2003). A Fragmentary Urartian Belt in the Diyarbakır. Studi Micenei Ed-Anatolici Fasciolo, XLV(1), 21-26.

_______(2014). Urartu Kemerleri/Urartian Belts. Rezzan Has Müzesi Yayınları.

Driel, G. V. (1969). The Cult of Aššur. Assen.

Grayson, A. K. (1991). Assyrian Rulers of the Early First Millenium BC I (1114- 859 BC). The Royal Inscriptions of Mesopotamia Assyrian Periods Volume 2. University of Toronto Press.

_______(2002). Assyrian Rulers of the Early First Millennium BC II (858-745 BC). University of Toronto Press.

Herbordt, S. (1992). NeuAssyrische Glyptic des 8.-7. Jh. V. Chr. State Archives of Assyria Studies.

Köroğlu, K. (2006). Eski Mezopotamya Tarihi Başlangıcından Perslere Kadar. İletişim Yayınları.

_______(2008). Eski Mezopotamya’da Kralların Av Partileri. E. G. Naskali ve H. O. Altun (Ed.), Av ve Avcılık Kitabı (ss. 3-10). Kitabevi.

Luckenbill, D. D.  (1968). Ancient Records of Assyria and Babylonia II. The University of Chicago Press.

Lunquist, J. (1994). What is a Temple? a Preliminary Typology. D. W. Parryand (Ed.), Temples of the Ancient World içinde (ss. 83-118). Utah.

Mutlu, A. S. (2014). Eski Mezopotamya’da Tanrılara Sunulan Kurbanlar. Tarih Okulu Dergisi (TOD), XVII, 1-17.

Ökse, T. (2006). Eski Önasya’dan Günümüze Yeni Yıl Bayramları, Bereket ve Yağmur Yağdırma Törenleri. Bilig, (36), 47–68.

Öz, E. (2016). Yazılı Kaynaklar ve Arkeolojik Buluntular Işığında, Mezopotamya’nın Erken Dönemlerinden Yeni Asur Devri Sonuna Kadar Kralların Av Faaliyetleri. The Journal of Academic Social Science Studies, (45), 143-158.

Polat, E. (2021). Antik Kayıtlarda Pers Uygarlığı: Sosyal ve Siyasal Hayat. U. Elyiğit (Ed.), Anadolu Coğrafyasında Görülen Arkeolojik, Sanatsal ve Kültürel Faaliyetler içinde (ss. 87-115). Eğitim Yayınevi.

Sevin, V. (1999). Yeni Sanatı I Mimari. Türk Tarih Kurumu Basımevi.

_______(2010). Assur Resim Sanatı. Türk Tarih Kurumu Basımevi.

Ünal, A. (2012). Çivi Yazılı Belgeler ile Paleoostolojik ve Arkeolojik Buluntular Işığı’nda Eski Anadolu’da Avcılık. B. Söğüt (Ed.), Stratonikeia’dan Lagına’ya/from Stratonikeia to Lagina Ahmet Adil Tırpan Armağanı Festschrıft in Honour of Ahmet Adil Tırpan (ss. 657-691). Ege Yayınları.