Temel Tasarım Eğitiminde Bauhaus Okulu'nun Mekan Üretimine Etkisi

Bu çalışma mimari tasarım eğitimine başlarken "Temel Tasarım" aracılığıyla mekan organizasyonunu öğretme isteği üzerine kurgulanmış, tasarlama deneyimi üzerine Bauhaus etkisinin ele alınmasını ve bu etkinin oluşturduğu alt açılımların mimari mekan tasarımına ne şekilde yansıyabileceğinin sorgulanmasını içermektedir. Bu çalışmanın amacı Bauhaus okulu ilkeleri ile tasarım (mekan organizasyonu) ilkeleri arasındaki ilişkiyi keşfetmek ve bu ilişkinin yansımalarını mimari tasarım eğitimi üzerinden değerlendirmektir. Çalışmada yöntem olarak mekanı anlamanın ve yorumlamanın düşünsel sistematiği analiz-transformasyon(dönüşüm)-sentez süreçleriyle ele alınmakta ve elde edilen bulgular üzerinden mekan organizasyonu ile Bauhaus çalışmalarının ilişkisi ortaya çıkarılmaktadır. Bu doğrultuda araştırma kapsamında, "Temel Tasarım" stüdyosunda tasarıma giriş yapan öğrencilerin Bauhaus okulu etkileri üzerinden oluşturdukları ürün tasarımları incelenmekte, bu tasarlama sürecinde sonuç ürünlerin, düşünsel altyapı ile oluşturulan kimlik arasındaki mekânsal ilişkisi ele alınmaktadır. Sonuç olarak Bauhaus okulu ilkeleri ile tasarım (mekan organizasyonu) ilkeleri arasındaki ilişkiyi keşfetmek mimari tasarım eğitiminde önemli bir başlangıçtır.

The Effect of Bauhaus School on Space Productıon in Basic Design Education

This study is based on the desire to teach spatial organization through "Basic Design" while examining the Bauhaus effect on the design experience and to question how the sub-expansions of this effect can be reflected starting the architectural design education. The aim of this study is to explore relationship between Bauhaus school principles and design (spatial organization) principles and to evaluate the reflections of this relationship through architectural design education. In this study, the intellectual systematic of understanding and interpreting the space as a method is discussed through analysis-transformation-synthesis processes and relationship between spatial organization and Bauhaus studies is revealed through the findings obtained. In this context, product designs created by students who entered "Basic Design" studio based on tshe effects of Bauhaus school are examined, and spatial relationship of resulting products with intellectual infrastructure and identity created is examined. As a result, exploring relationship between Bauhaus school principles and design (spatial organization) principles is an important beginning in architectural design education.

___

  • Kaynakça
  • Artun, A., Aliçavuşoğlu, E. (2009), Bauhaus Modernleşmenin Tasarımı, Türkiye’de Mimarlık, Sanat, Tasarım Eğitimi ve Bauhaus, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Birer, E. ve Ertürk, S. (2011). “İlk Yıl Mimari Tasarım Stüdyosu Deneyimleri- 1.Sınıfta İşler/ 1.Sınıf İşler”, Mimari Tasarım Eğitimi: Bütünleşme 2 Ulusal Sempozyumu, 20-21 Ekim, İstanbul: TMMOB Mimarlar Odası İstanbul Büyükkent Şubesi Yayınları, s. 30-42.
  • Boucharenc, C. G. (2006). “Research on Basic Design Education: An International Survey”, International Journal of Technology and Design Education, Springer, Sayı 16, s. 1–30.
  • Bulat, S. Bulat, M. ve Aydın, B. (2014). “Bauhaus Tasarım Okulu”. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı 18 (1), s. 105-120.
  • Ching, F.D.K. (2011). Mimarlık: Biçim, Mekan ve Düzen, çev. Sevgi Lökçe, 5. Baskı, İstanbul: Yem Yayın.
  • Çelenk, T. ve Sağocak, A. M. (2014). Temel Tasarım Sürecinde Yaratıcılık, İstanbul: Grafik Kitaplığı Yayıncılık.
  • Dede, B. (2017). “Amerikan Sanat ve Tasarım Okullarında Bauhaus Ruhu”. Ulakbilge, Sayı 5 (17), s. 1751-1763.
  • Esen, E. (2015). Bauhaus Eğitim Anlayışının Günümüz Temel Tasarım Eğitimine Etkileri, Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, İç Mimarlık ve Çevre Tasarım Ana Bilim Dalı.
  • Esen, E., Elibol, G. C. ve Koca, D. (2018). “Basic Design Education and Bauhaus”. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication, Sayı 8 (1), s. 37-44.Günay, B. (2007). “Gestalt Theory and City Planning Education”, METU Journal of the Faculty of Architecture, Ankara: METU Yayınları, Sayı 24 (1), s. 93-113.
  • Gropius, W. (1933). Mimarın Eğitimi Konusunda Bazı Mimarlık Otoritelerinin Görüşleri, çev. Selçuk Batur, Milano: Uluslararası Mimarlar Toplantısı.
  • Lang, J. (1998). “Öğrenciler İçin Mimarlığa Giriş: Temel Tasarım Dersini Yeniden Düşünmek”, Temel Tasarım/Temel Eğitim, der. Necdet Teymur ve Aytaç Dural, Ankara: ODTÜ Mimarlık Fakültesi Yayınları.
  • Meşhur, F. (2011). “Bauhaus 1919-1932: Modernitenin Huzursuzluğu”. Grafik Tasarım, Görsel İletişim Kültürü Dergisi, Sayı 41, s. 22-27.
  • Serim, S., Alemdar, Y.Ü. ve Açıkgöz, Ş. G. (2016). “Mimarlık Eğitimine Başlamak; Bauhaus İçinden Bir Yeniden Konumlandırma Denemesi”, Ege Mimarlık Dergisi, İzmir: Mimarlar Odası Şubesi, Ocak sayısı, s. 46-48.
  • İnternet Kaynakları
  • Behrens, R. R. (1998), “Art, Design and Gestalt Theory”, Leonardo, The MIT Press, Sayı 31 (4), s. 299-303. http: //www. Jstor.org/stable/1576669, Erişim Tarihi: 19.09.2016.
  • Görsel Kaynaklar
  • Görsel 1. “Bauhaus Vorkurs”, 1922, Şema (Bauhaus-Arckiv Museum für Gestaltung). https://www.bauhaus.de/en/das_bauhaus/45_unterricht/, Erişim tarihi: 16.02.2019.
  • Görsel 2. “Dokuz Kare Kompozisyonu”, Bir Bauhaus Çalışması (Ching, 2011: 188).
  • Görsel 3. “Weimar Bauhaus Sergisi”, 1923, Örnek Afişler (MOMA). https://www.moma.org/collection/works?locale=en&utf8=%E2%9C%93&q=bauhaus&classifications=any&date_begin=Pre-1850&date_end=2019&with_images=1, Erişim tarihi: 16.02.2019.
  • Görsel 4. Temel Tasarımda Bauhaus Etkisinin Tasarlama Sürecine Yönlendirmesi Üzerine Bir Şema.