BOZÜYÜK KASIM PAŞA CAMİİ SÜSLEME PROGRAMI

GünümüzdeBilecik’ebağlıbirsanayikentiolanBozüyük,Osmanlıİmparatorluğu’nunkuruluşundanmillimücadeleyıllarınakadarönemlibirtarihigeçmişesahiptir.Demiryoluhattınınaçılmasınakadarkarayolugüzergâhındabulunanilçe,Osmanlınındoğuseferlerineçıkarkenkonaklamanoktasıolarakkullandığıbirmerkez konumundaydı. 16. yüzyılın ilk yarısında Kasım Paşa tarafından buraya yaptırılan külliye,günümüzdekiBozüyükşehrininvarlıksebebiolmuştur.Külliyedengünümüzeorijinalliğinikoruyarakgelentek yapı cami kısmıdır. Dışardan sade bir mimarisi olan caminin içinde zengin bir süsleme programıbulunmaktadır.Bumakalede,camininsüslemeleridetaylıbirşekildeelealınaraksüslemelerleilgiliçizimvefotoğraflarayerverilmiştir.

BOZUYUK KASIM PASHA MOSQUE ORNAMENTATION PROGRAM

Bozüyük, an industrial city attached to Bilecik today, has an important historical past from the foundationof the Ottoman Empire until the years of national struggle. The district, which was located on thehighway route until the railway line was opened, was a center used by the Ottomans as a point ofaccommodation when traveling to the eastern expeditions. The mosque, which was built by Kasım Pashain the first half of the 16th century, was the reason of the existence of Bozüyük city today. The onlybuilding that keeps its authenticity from the complex to the present day is the mosque. The mosque,which has a simple architecture from the outside, has a rich ornamentation program. In this article, thedecorations of the mosque are handled in detail and drawings and photographs related to thedecorations are given.

___

  • Akakuş, R. (1990). “İmam Cezeri ve Torunu Kasım Paşa”, Diyanet İşleri Dergisi, (4) s.3-31.
  • Aslanapa, O. (1965). Anadolu’da Türk Çini ve Keramik Sanatı, İstanbul: Türk Kültürünü Araştıma Enstitüsü Yayınları.
  • Çetin, M.C. (2018). Nefs-i Karadona Nam-ı Diğer Bozüyük, Bilecik: Tunç Yayıncılık.
  • Denknalbant, A. (2001). “Kasım Paşa Külliyesi”, T.D.V. İslam Ansiklopedisi, (24) s.550-552.
  • Gence, C. (1997). “Osmanlılardan Günümüze Alçı Vitray Sanatı”, Türkiye İş Bankası Kültür ve Sanat Dergisi, (33) s.42-44.
  • Gündüz, H. (2019). Caminin kitabeleri MSGSÜ Geleneksel Türk Sanatları Bölümü Eski Yazı Programı’ndan Dr. Öğr. Üyesi Hüseyin Gündüz tarafından okunmuştur, İstanbul: 10 Ocak.
  • Özüdoğru, Ş., Ünügür, A. (1997). Bozüyük Kasım Paşa Camii, Eskişehir: Sakarya Gazetecilik ve Matbaacılık.
  • Yetkin, Ş. (1972). Anadolu’da Türk Çini ve Seramik Sanatı’nın Gelişmesi, İstanbul: İ.Ü. Edebiyat Fakültesi Yayını.
  • Yılmaz, K. (2007). Bozüyük ve Kasım Paşa Camii, Eskişehir: Sakarya Gazetecilik ve Matbaacılık. İnternet Kaynakları
  • http://kuranikerim.name.tr/KURAN-I_Kerim-meali/KURAN-i_kerim-meallerinisirala.asp?mealler=46&altun=15&meal-tefsir=AYET, Erişim tarihi: 10.01.2019.
  • https://mealler.org/SureveAyetler.aspx?sureid=062&ayet=009, Erişim tarihi: 10.01.2019.
  • Görsel Kaynaklar Makalede kullanılan fotoğraf ve çizimlerin tümü yazara aittir.