Osmanlı’nın Mekansal Göstergelerini Okuma Yöntemi Olarak Tasvir Sanatı

Topkapı Sarayı Haremi -Osmanlı Hanedan ailesinin konutu olarak- hükümranlık yapısını kavramak için temel örneklerden biridir. Bu yazının çıkış noktası "mimarlık görsel bir iletişim aracıdır" kabulüdür. Osmanlı Hanedanı kendi konutunu Osmanlı hükümranlığının sergilenişine hizmet verecek bir iletişim aracı olarak da kullanmıştır. Osmanlı Sarayın içinde ve dışında görsel iletişim aracı olarak farklı formları kullanmıştır. Bu nedenle ikinci adımda 'harem'in okunmasında araç olarak yine saray içindeki bir başka görsel iletişim ortamı 'tasvirler' incelenmiştir. Bu aşamada bir Osmanlı Şahnamesi olan Arifi'nin Süleymanname'si üzerinde çalışılmıştır. Son aşamada ise tasvir kurgusunda tespit edilen yöntemler Harem mekanlarını yeniden okumak için kullanılmıştır: ‘yer’in anlatımında kişi-eylem ilişkisi ve zaman boyutu. Sonuç olarak, Osmanlı hanedan ailesi tarafından üretilen-kullanılan-denetlenen iki görsel iletişim ortamı üzerindeki karşılaştırmalı inceleme yapılarak, Osmanlı Haremi ve hükümranlık yapısı için yeni bir okuma önerisi geliştirilmiştir. Anahtar kelimeler: Topkapı Sarayı, Harem, Osmanlı hükümranlığı, tasvir, mekan, yer. ABSTRACT The Harem of Topkapı Palace as a main residence of the Ottoman Dynasty, constitutes major examples to understand the Ottoman Imperial Power. The first step of this paper based on the idea that: 'the architecture is a medium for visual communication '. The Ottoman Dynasty also used their main residence as a communication tool to represent the Ottoman imperial power. The Ottomans used different forms of visual language amongst themselves in and out of the court. Therefore, the second step examines another medium of visual communication from inside the court, namely 'miniature' paintings. At this step, the research focuses on one of the Ottoman Shahnames, "Suleymanname of Arifi".The third step uses the same patterns discovered in the structure of the miniature paintings to re-read Harem places: the impact of time and the relationship between person and act on the representation of the place. At the end, this comparative examination of two mediums which were produced, used and controlled by the Ottoman Dynasty has produced a new method to re-read the structure of the Ottoman Harem at Topkapı Palace. Keywords: Topkapı Palace, Harem, imperial power of Ottoman, Ottoman miniatures, space, place.

 The  Harem  of  Topkapı  Palace  as  a  main  residence  of  the    Ottoman  Dynasty,  constitutes  major   examples   to   understand   the   Ottoman   Imperial   Power.   The   first   step   of   this                                                                                                                                               Yrd.   Doç.   Dr.,   Muğla   Sıtkı   Koçman   Üniversitesi,   Mimarlık   Fakültesi,   Mimarlık   Anabilim   Dalı,  zuhreyildirim@mu.edu.tr  paper  based  on  the  idea  that:  'the  architecture  is  a  medium  for  visual  communication  '.  The     Ottoman   Dynasty   also   used   their   main   residence   as   a   communication   tool   to  represent  the  Ottoman  imperial  power.    The  Ottomans  used  different  forms  of  visual  language  amongst  themselves  in  and  out  of   the   court.   Therefore,   the   second   step   examines   another   medium   of   visual  communication   from   inside   the   court,   namely   'miniature'   paintings.   At   this   step,   the  research   focuses   on   one   of   the   Ottoman   Shahnames,   "Suleymanname   of   Arifi".The  third   step   uses   the   same   patterns   discovered   in   the   structure   of   the   miniature  paintings  to  re-­‐read  Harem  places:  the  impact  of  time  and  the  relationship  between  person  and  act  on  the  representation  of  the  place.    At  the  end,  this  comparative  examination  of  two  mediums  which  were  produced,  used  and   controlled   by   the   Ottoman   Dynasty   has   produced   a   new   method   to   re-­‐read   the  structure  of  the  Ottoman  Harem  at  Topkapı  Palace.