Sanat Yapıtı Eleştirisinde Karşılaşılan Sıkıntılar ve Göstergebilimsel Çözümleme Yöntemi

Güzel Sanatlar eğitimi sürecinde bireylere eleştirel, kültürel bilgi ve deneyim kazandırılmaya çalışılır. Bu bilgi ve deneyim tarih, kültürle ilgili kuramsal derslerin yanında sanat eleştirisi, sanat eseri inceleme dersleriyle de verilmeye çalışılmaktadır. Tarihsel süreçte sanatın varlık nedeniyle bağlantılı olarak sanat eleştirisi yöntemleri de değişmektedir. Sanat eleştiri süreci, eleştirilen nesnenin doğasından dolayı birtakım zorlukları içerisinde barındırmaktadır. Bu çalışmada betimsel çözümleme yöntemi ile eleştiri sürecinde incelenen nesnenin (sanat yapıtı) doğasından dolayı karşılaşılan sıkıntıların neler olduğu ortaya koyulmaya çalışılacaktır. Bu zorlukları aşmada göstergebilimsel yöntemin yeri ve yapısı üzerinde durularak göstergebilimsel çözümleme yönteminin eleştiriden ayrıldığı noktalar belirlenmeye çalışılacaktır. Anahtar Kelimeler: Gösterge, göstergebilim, sanat eleştirisi. ABSTRACT The fine arts education process attempts to imbue individuals with critical and cultural knowledge and experience. This knowledge and experience is passed on with the aid of courses revolving around art criticism and art analysis, in addition to theoretical lectures on history and culture. Through the course of history, methods of art have evolved in connection with art’s reason for being. The process of art criticism embodies a number of difficulties arising from the nature of the art itself. This work will attempt to examine, through the use of descriptive analysis, the difficulties presented by the nature of art during the art criticism process. The work will additionally attempt to pinpoint the ways in which the semiotic analysis method diverges from criticism while considering the role and structure of the semiotic method in overcoming such difficulties. Keywords: Sign, semiotics, art criticism.

    The   fine   arts   education   process   attempts   to   imbue   individuals   with   critical   and   cultural  knowledge   and   experience.   This   knowledge   and   experience   is   passed   on   with   the   aid   of  courses  revolving  around  art  criticism  and  art  analysis,  in  addition  to  theoretical  lectures  on  history   and   culture.   Through   the   course   of   history,   methods   of   art   have   evolved   in  connection  with  art’s  reason  for  being.  The  process  of  art  criticism  embodies  a  number  of  difficulties   arising   from   the   nature   of   the   art   itself.   This   work   will   attempt   to   examine,  through  the  use  of  descriptive  analysis,  the  difficulties  presented  by  the  nature  of  art  during  the  art  criticism  process.  The  work  will  additionally  attempt  to  pinpoint  the  ways  in  which  the  semiotic  analysis  method  diverges  from  criticism  while  considering  the  role  and  structure  of  the  semiotic  method  in  overcoming  such  difficulties.