TEMEL TASARIM EĞİTİMİNDE BAUHAUS OKULUNUN MEKAN ÜRETİMİNE ETKİSİ

Bu çalışma mimari tasarım eğitimine başlarken ‘Temel Tasarım’ aracılığıyla mekan organizasyonunuöğretmeisteğiüzerinekurgulanmış, tasarlamadeneyimiüzerineBauhausetkisininelealınmasınıvebuetkininoluşturduğualtaçılımlarınmimarimekantasarımınaneşekildeyansıyabileceğininsorgulanmasınıiçermektedir. Bu çalışmanın amacı Bauhaus okulu ilkeleri ile tasarım (mekan organizasyonu) ilkeleriarasındaki ilişkiyi keşfetmek ve bu ilişkinin yansımalarını mimari tasarım eğitimi üzerindendeğerlendirmektir. Çalışmada yöntem olarak mekanı anlamanın ve yorumlamanın düşünsel sistematiğianaliz-transformasyon(dönüşüm)-sentez süreçleriyle ele alınmakta ve elde edilen bulgular üzerindenmekan organizasyonuile Bauhaus çalışmalarınınilişkisi ortaya çıkarılmaktadır.Bu doğrultudaaraştırmakapsamında, ‘Temel Tasarım’ stüdyosunda tasarıma giriş yapan öğrencilerin Bauhaus okulu etkileriüzerinden oluşturdukları ürün tasarımları incelenmekte, bu tasarlama sürecinde sonuç ürünlerin,düşünselaltyapıileoluşturulankimlikarasındakimekânsalilişkisielealınmaktadır. Sonuç olarakBauhausokulu ilkeleri ile tasarım (mekan organizasyonu) ilkeleri arasındaki ilişkiyi keşfetmek mimari tasarımeğitimindeönemlibirbaşlangıçtır.

THE EFFECT OF BAUHAUS SCHOOL ON SPACE PRODUCTION IN BASIC DESIGN EDUCATION

This study is based on the desire to teach spatial organization through ‘Basic Design’ while examining theBauhaus effect on the design experience and to question how the sub-expansions of this effect can bereflected starting the architectural design education. The aim of this study is to explore relationshipbetween Bauhaus school principles and design (spatial organization) principles and to evaluate thereflections of this relationship through architectural design education. In this study, the intellectualsystematic of understanding and interpreting the space as a method is discussed through analysistransformation-synthesis processes and relationship between spatial organization and Bauhaus studies isrevealed through the findings obtained. In this context, product designs created by students whoentered ‘Basic Design’ studio based on tshe effects of Bauhaus school are examined, and spatialrelationship of resulting products with intellectual infrastructure and identity created is examined. As aresult, exploring relationship between Bauhaus school principles and design (spatial organization)principles is an important beginning in architectural design education.

___

  • Artun, A., Aliçavuşoğlu, E. (2009), Bauhaus Modernleşmenin Tasarımı, Türkiye’de Mimarlık, Sanat, Tasarım Eğitimi ve Bauhaus, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Birer, E. ve Ertürk, S. (2011). “İlk Yıl Mimari Tasarım Stüdyosu Deneyimleri- 1.Sınıfta İşler/ 1.Sınıf İşler”, Mimari Tasarım Eğitimi: “Bütünleşme 2” 2. Ulusal Sempozyumu, 20-21 Ekim, İstanbul: TMMOB Mimarlar Odası İstanbul Büyükkent Şubesi Yayınları, s.30-42.
  • Boucharenc, C. G. (2006). “Research on Basic Design Education: An International Survey”, International Journal of Technology and Design Education, Springer, Sayı 16, s.1–30.
  • Bulat, S. Bulat, M. ve Aydın, B. (2014). “Bauhaus Tasarım Okulu”, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı 18 (1), s.105-120.
  • Ching, F.D.K. (2011). Mimarlık: Biçim, Mekan ve Düzen, çev. Sevgi Lökçe, 5. Baskı, İstanbul: Yem Yayın.
  • Çelenk, T. ve Sağocak, A. M. (2014). Temel Tasarım Sürecinde Yaratıcılık, İstanbul: Grafik Kitaplığı Yayıncılık.
  • Dede, B. (2017). “Ameri kan Sanat ve Tasarım Okullarında Bauhaus Ruhu”, Ulakbilge, Sayı 5 (17), s.1751-1763.
  • Esen, E. (2015). Bauhaus Eğitim Anlayışının Günümüz Temel Tasarım Eğitimine Etkileri, Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, İç Mimarlık ve Çevre Tasarım Anabilim Dalı.
  • Esen, E., Elibol, G. C. ve Koca, D. (2018). “Basic Design Education and Bauhaus”, The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication, Sayı 8 (1), s.37-44.
  • Günay, B. (2007). “Gestalt Theory and City Planning Education”, METU Journal of the Faculty of Architecture, Ankara: METU Yayınları, Sayı 24 (1), s.93-113.
  • Gürcüm, B. H. ve Kartal, S. (2017). “Bauhaus ile Tasarıma Dönüşen Zanaat”, idil, Sayı 6 (34), s.1767-1798.
  • Gropius, W. (1933). Mimarın Eğitimi Konusunda Bazı Mimarlık Otoritelerinin Görüşleri, çev. Selçuk Batur, Milano: Uluslararası Mimarlar Toplantısı.
  • Lang, J. (1998). “Öğrenciler İçin Mimarlığa Giriş: Temel Tasarım Dersini Yeniden Düşünmek”, Temel Tasarım/Temel Eğitim, der. Necdet Teymur ve Aytaç Dural, Ankara: ODTÜ Mimarlık Fakültesi Yayınları.
  • Meşhur, F. (2011). “Bauhaus 1919-1932: Modernitenin Huzursuzluğu”, Grafik Tasarım, Görsel İletişim Kültürü Dergisi, Sayı 41, s.22-27.
  • Serim, S., Alemdar, Y.Ü. ve Açıkgöz, Ş. G. (2016). “Mimarlık Eğitimine Başlamak; Bauhaus İçinden Bir Yeniden Konumlandırma Denemesi”, Ege Mimarlık Dergisi, İzmir: Mimarlar Odası Şubesi, Ocak sayısı, s.46-48.
  • Behrens, R. R. (1998), “Art, Design and Gestalt Theory”, Leonardo, The MIT Press, Sayı 31 (4), s.299-303.https://www.jstor.org/stable/1576669?seq=1#page_scan_tab_contents, Erişim tarihi: 22.06.2019.
  • Görsel 1. “Bauhaus Vorkurs”, 1922, Şema-Almanca ve Türkçe (Artun ve Aliçavuşuğlu, 2009:399).
  • Görsel 2. “Kağıt ile Plastik Malzeme Etütü”, 1927, Josef Albers (Bauhaus-Arckiv Museum für Gestaltung). https://www.design-is-fine.org/post/50713885596/preliminary-course-with-josef-albers-plastic/, Erişim tarihi: 22.06.2019.
  • Görsel 3. “Dokuz Kare Kompozisyonu”, Bir Bauhaus Çalışması (Ching, 2011:188).
  • Görsel 4. “Weimar Bauhaus Sergisi”, 1923, Örnek Afişler (MOMA). https://www.moma.org/collection/works?locale=en&utf8=%E2%9C%93&q=bauhaus&classifications=any&date_begin=Pre-1850&date_end=2019&with_images=1, Erişim tarihi: 22.06.2019.
  • Görsel 5. Temel Tasarımda Bauhaus Etkisinin Tasarlama Sürecine Yönlendirmesi Üzerine Bir Şema, (Kişisel Uygulama).
  • Tablo 1. Atölye Çalışması, Süreç, (Kişisel Uygulama).
  • Tablo 2. “Afişler” (MOMA).
  • https://www.moma.org/collection/works?locale=en&utf8=%E2%9C%93&q=bauhaus& classifications=any&date_begin=Pre-1850&date_end=2019&with_images=1, Erişim tarihi: 22.06.2019.
  • Tablo 3. “Bauhaus Logo”, 1922, Oskar Schlemmer (Bauhaus Form and Reform Exhibitions, Germany). https://www.museumspass.com/en/exhibition/bauhaus-form-and-reform/, Erişim tarihi: 22.06.2019.
  • Tablo 3. “Diyagram/Mekan Tasarımı”, 1927, Oskar Schlemmer (Bauhaus 1-3, 1927,4). https://rndrd.com/n/1898/, Erişim tarihi: 22.06.2019.