Kant’ın Sanat Anlayışı, Aydınlanma Dönemi ve Sefiller Romanı

Bu makalenin giriş bölümünde günlük hayat içinde sanatın önemi vurgulanır. Sanat hakkındaki fel-sefi incelemenin “estetik” olarak adlandırılması Aydınlanma döneminin bir başarısıdır. İlk bölümde Ay-dınlanma’nın sanat anlayışı Aydınlanma filozoflarının arasında önemli bir figür olan Kant’ın düşünce-lerinin açıklanmasıyla ortaya konulur. Kant’ın sanat anlayışı onun eleştiri felsefesinin son yapıtı olanYargı Yetisinin Eleştirisi kitabının yorumlanması yoluyla anlatılır. Kant tarafından geliştirilen modernsanat anlayışının en önemli özelliği onun teorisinde özneye merkezi bir yerin verilmesidir. Estetik de-neyim ve beğeni yargısı sözcükleri Aydınlanma filozofları tarafından felsefi bir inceleme konusu yapı-lırlar. İkinci bölümde eski sanat sistemiyle Kant tarafından ortaya konulan modern estetik deneyim ara-sındaki fark açıklanır. Aydınlanma dönemine özgü sanat ve sanat yapıtı anlayışının özellikleri saptanır.Bunun ardından Kant’ın güzel sanat türlerini sınıflandırması açıklanır. Böylece Kant’ın sanat anlayışınınAydınlanma’ya katkısı ortaya konulur. Üçüncü bölümde aydınlanma hareketi, bir modern sanat yapıtıörneği olan Victor Hugo’nun Sefiller romanı yorumlanarak betimlenir. Bunun nedeni, bir sanat yapıtı olanSefiller romanında Victor Hugo’nun Aydınlanma’nın tanımını yapmış olmasıdır. Son olarak, Aydınlanmadönemine özgü sanat akımları olan Realizm ve Romantisizm’in anlamları açıklanır.

Kant’s Understanding of Art, the Age of the Enlightenment and the Novel, Les Misérables

In the Chapter of this work the importance of art in daily life is emphasized. It is explained that the naming of the philosophical enquiry about art as “asthetics” is a success of the Enlightenment. In the first chapter understanding of art essential to the Enlightenment is shown through the explanation of the ideas of Kant, an important figure among Enlightenment philosophers. Kant’s understanding concerning art is described through an interpretation of the last work of his critical philosophy The Critique of The Power of Judgment. The most important property of the idea of modern art developed by Kant is that in his theory of art the subject is given a central place. The words of aesthetic experience and judgment of taste are made subjects of philosophical examination by Enlightenment philosophers. In the second chapter the difference between the old system of art and modern aesthetic experience put forward by Kant is explained. The properties of art and works of art essential for the Enlightenment era are determined. Then Kant’s categorization of fine arts is explained. In this way the contribution of Kant’s understanding of art to the Enlightenment is presented. In the third chapter the Enlightenment movement is described by means of an interpretation of Victor Hugo’s novel Les Misérables as an example of modern artwork. The reason for giving this example is that Victor Hugo defines the Enlightenment in his work of art, the Les Misérables. Finally, the meanings of the art movements, realism and romanticism, peculiar to Enlightenment era are explained.

___

  • Caygill H. (1995). A Kant Dictionary. Oxford 1995.
  • Eidt L. M. S. (2008). Writing and Filming The Painting. New York 2008.
  • Fielding H. (2015). Tom Jones, I-II. Çev. M. Urgan. İstanbul 2015.
  • Hegel G. W. F. (1994). Estetik, Güzel Sanatlar Üzerine Dersler. Cilt I. Çev. T. Altuğ & H. Hünler. İstanbul 1994.
  • Hugo V. (2016). Sefiller I-II. Çev. V. Yalçıntoklu. İstanbul 2016.
  • Kant I. (1987). Critique of Judgment. Trans. W. S. Pluhar. Cambridge 1987.
  • Kant I. (2006). Yargı Yetisinin Eleştirisi, Kritik der Urteilskraft. Çev. A. Yardımlı. İstanbul 2006.
  • Marx K. & Engels F. (1970). Manifesto of the Communist Party. Peking 1970.
  • Shiner L. (2001). The Invention of Art, A Cultural History. Chicago 2001.
  • Shiner L. (2004). Sanatın İcadı, Bir Kültür Tarihi. Çev. İ. Türkmen. İstanbul 2004.
  • Stendhal (2014). The Red and the Black. Trans. C. K. S. Moncrieff. Adelaide 2014.
  • von Schelling F. W. J. (1994). On the History of Modern Philosophy. Trans. A. Bowie. Cambridge 1994.