Masallardaki Üçüncü Kız’ın Greimas’ın Eyleyensel Çizgesi üzerinde Açığa Çıkarılması: “Güzel ve Çirkin”

Masallar (tür olarak anlatı) çocukların eğitiminde herhangi bir toplumun geleneklerine ilişkin olarak önemli bir rol oynar. Bunu yapmak için, doğanın, dinin, göreneklerin vb. referans alındığı etkili tekniklerden yararlanılır. Bu tekniklerden biri sayıların kullanımıdır. Örneğin “3” sayısı. Üç sayısı evrendeki en temel sayıdır denilebilir. Varolan her alanda üçlemelere rastlamak mümkündür. İnsanoğlu için en temel üçlemelerden birisi Tanrı, evren ve insan üçlemesidir. Masallarda da 3 sayısı oldukça önemlidir. Yer, zaman ve kişi konusunda üçlemeler vardır: “Üç vakte kadar”, “Gökten üç elma düşmüş”, “Kralın üç kızı varmış” vb. Üç kızlı masallarda üçüncü kız (en küçük kız) kahraman görünümündeki değer nesnedir. Olağanüstü güzel ve yetenekli en önemlisi değer sahibidir; mükemmeldir. İlk iki kız birinci ve ikinci sırayı üçüncü kızla karşılaştırılmak üzere ve böylece de “iyi”yle “kötü”nün karşılaştırılması için işgal ederler yalnızca. Bu makalede, biz masallardaki üçüncü kız’ın neden ve nasıl sahnenin önüne konduğunu ortaya koymaya çalıştık. Bunu yapmak için, Algirdas Julien Greimas’ın Eyleyensel çizgesine, masalın temel yapı ve anlamını açığa çıkarmak içinse göstergebilimsel dörtgen modeline başvurduk. Madame Jeanne-Marie Leprince de Beaumont tarafından yazılmış olan “Güzel ve Çirkin” örneği üzerinden durumun diğer tüm benzerleri için de aynı olduğunu belirttik.

___

  • Bertrand D. (2000). Précis de sémiotique littéraire. Paris 2000.
  • Caplan N. (2006). Charles Perrault: Les contes illustrés par Gustave Doré.coll.40/4. Paris 2006.
  • Danielle J. (1996). “Analyse sémiotique d’un conte écossais: “Les trois fils de Gorla””. Dir. R. Gauthier. Analyses 5 (1996) 50-70.
  • Everaert-Desmedt N. (2000) Sémiotique du Récit. Bruxelles 2000 3 .
  • Fix F. & Pernoud H. (2018). Le conte dans tous ses états: fragmenter et réenchanter le merveilleux au XXe siècle. Rennes 2018
  • Helimoğlu Y. M. (2002). Masallar ve Eğitimsel İşlevleri. Ankara 2002.
  • Günay V. D. (2018). Bir Yazınsal Göstergebilim Okuması: Kuyucaklı Yusuf. İstanbul 2018.
  • Greimas A. J. (1966). Sémantique structurale, Recherche de méthode. Paris 1966.
  • Greimas A. J. (1986). Sémantique structurale, Recherche de méthode. Paris 1986.
  • Greimas A. & Courtés J. (1986). Sémiotique. Dictionnaire raisonné de la théorie du langage. Tome II. Paris 1986.
  • Greimas A. & Courtés J. (1979). Sémiotique. Dictionnaire raisonné de la théorie du langage. Tome I Paris 1979.
  • Kalelioğlu, M. (2017). The Theory of Signification: Semiotic Criticism and Literature. IJLA. 5 (8), 170- 182. Retrieved from http://dx.doi.org/10.18033/ijla.3809.
  • Korucu-Bozkır A. (2011). Psikanaliz ve Analitik Psikolojinin Kesistiği Yer: Sonsuz Döngüde Ruhsal Gezintiler. Erzurum 2011.
  • Mungan M. (2013). “Şahmaran’ın Bacakları”. Cenk Hikayeleri. İstanbul 2013.
  • Propp V. (1970). Morphologie du conte. Paris: 1970.
  • Rifat M. (2013). Açıklamalı Göstergebilim Sözlüğü. İstanbul 2013.
  • Beaumont (de), J-M. Leprince. (16 août 2018). La Belle et la Bête. .
  • Bertrand D. (le 24 Sept.2018). http://denisbertrand.unblog.fr/glossaire-de-semiotique/m-p/
  • Hébert L. (le 15 Août 2018). http://www.signosemio.com/greimas/modele-actantiel.asp
  • Karagöz E. (2007). Türkiyat Halkbilimi Forum, Masal Türü Hakkında Bilgi, S. 1-5. .
  • Lévy J.-B.(14 Août 2018). Morphologie comparative des rituels initiatiques des mythes et des contes merveilleux. . p.2.
  • Luce-Levasseur I. (2004). Lecture jungienne ture des contes des frères Grimm: Là où littérature, mythologie et psychologie se rencontrent. .
  • Patricia (14 Août 2018). Le chiffre trois. http://olowampi.over-blog.com/article-24888749.html
  • Saintyves P. (le 10 août 2018). https://www.google.com.tr/search?source=hp&ei=aqltW8HRI6-PmwWz l5aQBg&q=https%3A%2F%2Fwww.academia.edu%2F11788240%2FMorphologie_comparative_de s_rituels_initiatiques_des_mythes_et_des_contes_merveilleux&oq=https%3A%2F%2Fwww.academi a.edu%2F11788240%2FMorphologie_comparative_des_rituels_initiatiques_des_mythes_et_des_con tes_merveilleux&gs_l=psy-ab.3...4072.4072.0.7197.3.2.0.0.0.0.0.0..1.0....0...1.2.64.psy- ab..2.1.153.6..35i39k1.153.zzUsLCuw2YE.
  • https://www.numero1-scolarite.com/ressources-pedagogiques-francais/jeux-pedagogiques-en-francais/le- schema-narratif-un-jeu-pour-le-travailler-avec-un-eleve-dyslexique/ (le 2 sept. 2018)