Sinemada Dramatik Yapıyı Oluşturan Unsurların “400 Darbe” Filmi Üzerinden Çözümlenmesi

Kamera keşfedildiği günden bu yana insanın hikâyesini görsel olarak yazan bir araçtır. 20.Yüzyılın ortalarındateknolojik gelişmelerle birlikte filmler daha portatif kameralarla çekilmeye başlanmış, böylece konu seçimindede özgürleşilmiştir. Bu dönemde Fransa’da ortaya çıkan “Yeni Dalga” Sineması dramatik yapıyı tamamenyönetmenin oluşturduğu, çekimlerin doğal mekânlarda yapıldığı, sade bir anlatım dili olan kendine özgü sinemaanlayışını benimsemiştir. ‘Yeni Dalga’nın ilk filmi sayılan “400 Darbe” aynı zamanda “Auteur Sineması”olarak adlandırılan kuramın ilk filmidir. Gösterime girdikten sonra milyonlarca kişi tarafından izlenen veyönetmeni Truffaut’a “en iyi yönetmen” unvanını kazandıran “400 Darbe” filminin etkisiyle Fransız eğitimsisteminde köklü değişikliklere gidilmiş, öğrenci odaklı eğitim sistemine geçilmesine neden olmuştur. Buçalışmada; “400 Darbe” filmi, görüntü analizine dayanan ve niteliksel bir yöntem olan dramatik çözümlemeyöntemiyle incelenmiştir. Filmde auteur yönetmen Truffaut’nun dramatik yapıyı oluşturan izleği nasılişlediğine, mekân, oyuncular, ilişkiler ve diyalogları nasıl çekip kurguladığına ve nasıl bir anlatım tarzıkullandığına bakılmıştır. Filmden alınan fotoğraf kareleriyle dramatik yapının tüm unsurları incelenerekçözümleme yapılmıştır. Çalışma ile toplumsal yapıda değişikliklere gidilmesine neden olan “400 Darbe”filminde dramatik yapının güçlü bir şekilde nasıl inşa edildiğinin gösterilmesi hedeflenmiştir.

An Analysis of the Elements of Dramatic Structure in Cinema: "400 Blows"

The camera is a instrument that visually writes the human story since the day it was discovered. With the technological developments in the middle of the twentieth century, films started to be shot with more portable cameras, thus freedom in the selection of the theme. The "New Wave" Cinema, which appeared in France during this period, adopted a distinctive understanding of cinema, with a simple narrative language, shot in natural spaces completely created by the director, the dramatic structure. The first film of the "New Wave", "400 Blows" is also the first film of the theory called "Auteur Cinema”. With the effect of the film "400 Blows", which was watched by millions of people after its screening and earned Truffaut the title of "best director", big changes were made in the French education system, leading to the transition to a student-oriented education system. In this study; The film "400 Blows" was analyzed using the dramatic analysis method, which is a qualitative method based on image analysis. In the film, it is examined how the auteur director Truffaut handles the theme that forms the dramatic structure, how he takes and constructs the space, actors, relationships and dialogues, and what kind of narration he uses. Analysis was made by examining all the elements of the dramatic structure with the photographs taken from the film. With the study, it is aimed to show how the strong dramatic structure was created in the film "400 Blows", which caused changes in the social structure.

___

  • Bergan, R. (2011). The film book a complete guide to the world of cinema. Londra: Dorling Kindersley.
  • Bolat, N. (2019). Geleneksel mecralarda çapraz medya ve transmedya anlatıları üzerine bir inceleme: ağır roman örneği, Selçuk İletişim, 12 (2), 503-531.
  • Büker, S. (2012). Sinemada anlam yaratma. İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
  • Dmytryk, E. (1990). Sinemada yönetmenlik. (çev. U. Uzun). İstanbul: AFA Yayınları.
  • Esen, Ş. K. (2013). Sinemada auteur kuramı. Z. Özarslan (Ed.), Sinema kuramları 2, içinde: (33-50). İstanbul: Su Yayınları.
  • Ergün, M. (2018). Modern eğitim sistemlerinin doğuşu ve gelişimi - Cilt-1. Ankara: Pagem Akademi Yayınları.
  • Foss, B. (2012). Sinema ve televizyonda anlatım teknikleri ve dramaturji. (çev. M. K. Gerçeker). İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
  • Gök, C. (2007). Sinema ve Gerçeklik. Sosyal Bilimler Dergisi. 1 (2). 2007. 112-123.
  • Gökmen, E. (2018). Auteur kuramı ve bir auteur yönetmen olarak Ömer Kavur. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi. 11(58). ss.649-668.
  • Herme, G. (2006). "The 400 Blows"-children lost in the health care system. https://www.researchgate.net/publication/233908115 adresinden 25.08.2020 tarihinde erişilmiştir.
  • Jaich, L. (2017). Constraints of childhood in truffaut's "The 400 Blows". https://www.researchgate.net/publication/316171313 adresinden 25.08.2020 tarihinde erişilmiştir.
  • Kemp, P. (2014). Sinemanın tüm öyküsü. (çev. E. Yılmaz ve N. Yılmaz). İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
  • Maher, B. (2013). Les quatre cents coups aka The 400 Blows. Fresh Film Festival Study Guide. https://julianwhiting.files.wordpress.com/2013/09/400-blows-film-guide-blows.pdf adresinden 31.08.2020 tarihinde erişilmiştir.
  • McKim, K. (2015). Teaching The 400 Blows. The Cine-Files. file:///C:/Users/Esennur/Downloads/Teaching_The_400_Blows_The_Cine-Files%20(1).pdf adresinden 31.08.2020 tarihinde erişilmiştir.
  • Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları. (2011). Avrupa sinemaları. Ankara: T.C Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Monaco, J. (2013). Bir film nasıl okunur? Sinema dili, tarihi ve kuramı. (çev. E. Yılmaz). İstanbul: Oğlak Yayınları.
  • Onaran, Â. Ş. (1986). Sinemaya giriş. İstanbul: Filiz Kitabevi.
  • Özdemir, B. François Truffaut'un "The 400 Blows"u mercek altında. Habertürk internet sitesi https://www.haberturk.com/francois-truffaut-un-the-400-blowsu-mercek-altinda-1694877- sinema adresinden 01.11.2019 tarihinde erişilmiştir.
  • Özön, N. (1990). 100 soruda sinema sanatı. İstanbul: Gerçek Yayınevi.
  • Sarıgöz, O. ve Y. Özkara (2015). Öğretmen adaylarının eleştirel pedagoji ve ilkeleri hakkındaki görüşlerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi. Cilt: 8, Sayı: 39. ss. 710-716. doi: 10.17719/jisr.20153913791.
  • Şahin, A. ve Atbaşı, Z. (2020). Olumlu okul iklimi oluşturmada öğretmenin rolünün incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 6(3), 672-689.
  • Şimşek, H. ve Çöplü, F. (2018). Lise öğrencilerinin riskli davranışlar gösterme düzeyleri ile okula bağlanma düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 4(1), 18-30. Doi: 10.31592/aeusbed.358223
  • The Buffalo Film Seminars (2008). François Truffaut, 400 Blows. The Market Arcade Film & Arts Center. XVI:6.
  • Vincenti, G. (1993). Sinemanın yüz yılı. (çev. E. Ayça). İstanbul: Evrensel Basım Yayın.
  • Wollen, P. (2017). Sinemada göstergeler ve anlam. (çev. Z. Aracagök ve B. Doğan). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Yıldız, S. (2014). Sinematografik anlatım. İstanbul: Su Yayınları. 400 Darbe Görseller (2020). https://www.google.com/search?q=400+darbe&sxsrf=ALeKk00jjtMFdhqJqq0gRCe_HSyP0s Kvg:1591364821034&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwino_b25rpAhWmk4sK Hbz9BNcQ_AUoAnoECBcQBA&biw=1266&bih=595 adresinden 01.06.2020 tarihinde erişilmiştir.