Temel tasarım eğitimi farklı sanat dallarında ortak kavramları barındıran ve disiplinler arası geçişleri sağlayan yaratıcı bir süreçtir. Bu sürecin başlangıç aşamalarından biri de kompozisyon oluşturmaktır. Bundan hareketle müzik ve mimarlık sanat dallarında da yer alan ve bütünün bir parçası olan kompozisyon farklı müzik formları altında kurgulanmış ve Temel Tasarım Eğitiminin bir parçası olarak düşünülmüştür. Bu çalışma AIBU Mühendislik Mimarlık Fakültesi Temel Tasarım Stüdyo I dersi kapsamı içinde 72 öğrenci üzerinde ampirik araştırma modeli ile uygulanmıştır. Daha önce temel sanat eğitimi almamış ve kompozisyon kurallarını bilmeyen bu öğrencilere üç farklı formda Olafur Arnalds "Ljiouo", Apocalyptica "Nothing Else Matters", Chopin Etüde op.25 no.11 parçaları dinletilerek, iki ve üç boyutlu kompozisyon olarak soyutlanması istenmiştir. Yapılan bu kompozisyonlar tasarım öğeleri olan ritm, tekrar, zıtlık, renk, denge, düzen, çokluk-birlik elemanlarının iç güdüsel olarak kullanımının analizini içermektedir. Bu çalışmanın amacı günlük hayatımızda iletişim halinde olduğumuz en etkili araç olan müzik yoluyla kompozisyon elemanlarının algılanmasını sağlamak ve mimarlık tasarım eğitiminde araç olarak kullanmaktır.
Basic design education has a creative process which contain concepts from different arts. One of the important phase of this process is composition which is also a common notion in art diciplines. In this study, with the notion of this similarities of the composition in music and architecture, the rules of the composition in visual arts is expolored with different music forms. As a part of the Basic Design Studio in Architectural Faculty in AIBU, this study is performed with 72 first year students who do not have any previous art education and who does not know anything about composition rules. By listening three different music the students are asked to design two and three dimensional compositions. This study is an analysis of these compositions and aimed to find out instinctive usage of the composition rules with the the usage of music in design studio. "> [PDF] MÜZİĞİN FORMA DÖNÜŞÜMÜ: MİMARLIK TEMEL TASARIM EĞİTİMİ | [PDF] THE TRANFORMATION OF MUSIC INTO FORM: BASIC DESIGN EDUCATION IN ARCHITECTURE Temel tasarım eğitimi farklı sanat dallarında ortak kavramları barındıran ve disiplinler arası geçişleri sağlayan yaratıcı bir süreçtir. Bu sürecin başlangıç aşamalarından biri de kompozisyon oluşturmaktır. Bundan hareketle müzik ve mimarlık sanat dallarında da yer alan ve bütünün bir parçası olan kompozisyon farklı müzik formları altında kurgulanmış ve Temel Tasarım Eğitiminin bir parçası olarak düşünülmüştür. Bu çalışma AIBU Mühendislik Mimarlık Fakültesi Temel Tasarım Stüdyo I dersi kapsamı içinde 72 öğrenci üzerinde ampirik araştırma modeli ile uygulanmıştır. Daha önce temel sanat eğitimi almamış ve kompozisyon kurallarını bilmeyen bu öğrencilere üç farklı formda Olafur Arnalds "Ljiouo", Apocalyptica "Nothing Else Matters", Chopin Etüde op.25 no.11 parçaları dinletilerek, iki ve üç boyutlu kompozisyon olarak soyutlanması istenmiştir. Yapılan bu kompozisyonlar tasarım öğeleri olan ritm, tekrar, zıtlık, renk, denge, düzen, çokluk-birlik elemanlarının iç güdüsel olarak kullanımının analizini içermektedir. Bu çalışmanın amacı günlük hayatımızda iletişim halinde olduğumuz en etkili araç olan müzik yoluyla kompozisyon elemanlarının algılanmasını sağlamak ve mimarlık tasarım eğitiminde araç olarak kullanmaktır. "> Temel tasarım eğitimi farklı sanat dallarında ortak kavramları barındıran ve disiplinler arası geçişleri sağlayan yaratıcı bir süreçtir. Bu sürecin başlangıç aşamalarından biri de kompozisyon oluşturmaktır. Bundan hareketle müzik ve mimarlık sanat dallarında da yer alan ve bütünün bir parçası olan kompozisyon farklı müzik formları altında kurgulanmış ve Temel Tasarım Eğitiminin bir parçası olarak düşünülmüştür. Bu çalışma AIBU Mühendislik Mimarlık Fakültesi Temel Tasarım Stüdyo I dersi kapsamı içinde 72 öğrenci üzerinde ampirik araştırma modeli ile uygulanmıştır. Daha önce temel sanat eğitimi almamış ve kompozisyon kurallarını bilmeyen bu öğrencilere üç farklı formda Olafur Arnalds "Ljiouo", Apocalyptica "Nothing Else Matters", Chopin Etüde op.25 no.11 parçaları dinletilerek, iki ve üç boyutlu kompozisyon olarak soyutlanması istenmiştir. Yapılan bu kompozisyonlar tasarım öğeleri olan ritm, tekrar, zıtlık, renk, denge, düzen, çokluk-birlik elemanlarının iç güdüsel olarak kullanımının analizini içermektedir. Bu çalışmanın amacı günlük hayatımızda iletişim halinde olduğumuz en etkili araç olan müzik yoluyla kompozisyon elemanlarının algılanmasını sağlamak ve mimarlık tasarım eğitiminde araç olarak kullanmaktır.
Basic design education has a creative process which contain concepts from different arts. One of the important phase of this process is composition which is also a common notion in art diciplines. In this study, with the notion of this similarities of the composition in music and architecture, the rules of the composition in visual arts is expolored with different music forms. As a part of the Basic Design Studio in Architectural Faculty in AIBU, this study is performed with 72 first year students who do not have any previous art education and who does not know anything about composition rules. By listening three different music the students are asked to design two and three dimensional compositions. This study is an analysis of these compositions and aimed to find out instinctive usage of the composition rules with the the usage of music in design studio. ">

MÜZİĞİN FORMA DÖNÜŞÜMÜ: MİMARLIK TEMEL TASARIM EĞİTİMİ

Temel tasarım eğitimi farklı sanat dallarında ortak kavramları barındıran ve disiplinler arası geçişleri sağlayan yaratıcı bir süreçtir. Bu sürecin başlangıç aşamalarından biri de kompozisyon oluşturmaktır. Bundan hareketle müzik ve mimarlık sanat dallarında da yer alan ve bütünün bir parçası olan kompozisyon farklı müzik formları altında kurgulanmış ve Temel Tasarım Eğitiminin bir parçası olarak düşünülmüştür. Bu çalışma AIBU Mühendislik Mimarlık Fakültesi Temel Tasarım Stüdyo I dersi kapsamı içinde 72 öğrenci üzerinde ampirik araştırma modeli ile uygulanmıştır. Daha önce temel sanat eğitimi almamış ve kompozisyon kurallarını bilmeyen bu öğrencilere üç farklı formda Olafur Arnalds "Ljiouo", Apocalyptica "Nothing Else Matters", Chopin Etüde op.25 no.11 parçaları dinletilerek, iki ve üç boyutlu kompozisyon olarak soyutlanması istenmiştir. Yapılan bu kompozisyonlar tasarım öğeleri olan ritm, tekrar, zıtlık, renk, denge, düzen, çokluk-birlik elemanlarının iç güdüsel olarak kullanımının analizini içermektedir. Bu çalışmanın amacı günlük hayatımızda iletişim halinde olduğumuz en etkili araç olan müzik yoluyla kompozisyon elemanlarının algılanmasını sağlamak ve mimarlık tasarım eğitiminde araç olarak kullanmaktır.

THE TRANFORMATION OF MUSIC INTO FORM: BASIC DESIGN EDUCATION IN ARCHITECTURE

Basic design education has a creative process which contain concepts from different arts. One of the important phase of this process is composition which is also a common notion in art diciplines. In this study, with the notion of this similarities of the composition in music and architecture, the rules of the composition in visual arts is expolored with different music forms. As a part of the Basic Design Studio in Architectural Faculty in AIBU, this study is performed with 72 first year students who do not have any previous art education and who does not know anything about composition rules. By listening three different music the students are asked to design two and three dimensional compositions. This study is an analysis of these compositions and aimed to find out instinctive usage of the composition rules with the the usage of music in design studio.

___

  • Itten, J. (1975). Design and form: The basic course at the Bauhaus and later. John Wiley & Sons.
  • Balci, A. (2001). Sosyal bilimlerde araştırma: Yöntem, teknik ve ilkeler. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • San, İ. (1985). Sanat ve eğitim. AÜ Eğitim Bilimleri Yayınları, (151).
  • Toktaş, P. (2015). Güzel Sanatlar Ve Tasarım Fakültelerinde Öğrenim Gören Öğrencilerin Meslek Alanlarına İlişkin Görüşleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 14(52).
  • Kandzia, K. Study Guide-Chopin's op.25, http://www.pianosociety.com/cms/index.php?section=632
  • Rush, T. Elements and Principles of Design in Art and Music, 01.05.2016 tarihinde http://www.ursyn.com/Orchestra/pages/Toby.html adresinden alınmıştır
  • Bradly, S. (2013). Design Fundementals: Elements, attributes, Principles. http://vanseodesign.com/blog/wpcontent/uploads/sample/designfundamentals -direction-movement.pdf
  • Gürer, L., Gürer, G. (2004). Temel tasarım. Birsen yayınevi.
  • Seylan, A. (2005). Temel tasarım. Samsun: M-Kitap, Dağdelen.
Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi-Cover
  • ISSN: 1303-0493
  • Yayın Aralığı: Yılda 4 Sayı
  • Başlangıç: 2000
  • Yayıncı: Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Academic Researches Index - FooterLogo