AB Türkiye ilerleme raporlarında mazbut kavramı sorunu

Osmanlıdan günümüze, devlet ve toplum ihtiyaçlarına göre değişen vakıf sistemi, zaman içerisinde oluşan kendine özgü kavramları ve uygulamaları günümüze kadar taşımıştır. Uluslararası düzeyde vakıf konusunda gündeme gelen sorunların sebebi, esasen tarihî süreç içerisinde özgün yapısıyla oluşa gelen vakıf sisteminin ABnin vakıf sistemine uymamasıdır. Bu uyumsuzluğun somut örneklerinden biri olarak ortaya çıkan mazbut vakıf kavramının yanlış kullanımının önüne geçilmesi, Türk vakıf sisteminin sosyal ve tarihî bütünlüğü içinde ele alınması ile mümkün olacaktır. AB, Türkiye İlerleme Raporlarındaki mazbut vakıf sorunu, cemaat vakıflarına özgü gibi gösterilen, ancak uygulama ve kavram olarak Osmanlıdan günümüze gelmiş bugün hala devam eden bir uygulamanın, kavramın ve esasen yönetim şeklinin adıdır. Mazbut vakıf kavramının hukukî belge niteliği taşıyan Lozan tutanaklarındaki kullanış biçimi ile kullanılması, kavramın içerdiği anlam bütünlüğünü koruması açısından zorunluluk arz etmektedir.

The problem of mazbut concept in eu progress report for Turkey

From Ottoman to contemporary time, foundation system which has been modified according to needs of society and state has brought its unique concepts and implementations that have been arose throu- ghout the historical process. The main reason lies in the problems which have occurred at the international level about foundations are incompatibility of the foundation system which has formed itself within own historical features with EU foundation system. In order to prevent misusing of mazbut waqf, Turkish foundation system should be examined within its historical and social unity. The conceptual and essential problem of mazbut waqf which is presented as a problem of religious community foundations in EU Progress Report for Turkey is the name of the current administration and concept rooted in Ottoman applications as well as an administrative structure. Adopting the concept of mazbut waqf similar to its usage in Laussanne Treaty records which are considered as legal documents is crucial for saving the integrity of concept.

___

  • Kitaplar
  • BERKİ, A.H. (1941). Vakıflar, İstanbul: Cihan Kitaphanesi
  • MERAY, S.L. (1969). Lozan Barış Konferansı Tutanaklar, Belgeler C.1 K. 2, Ankara: Ank. Ünv. Basımevi
  • ÖMER HİLMİ E. (1977) İthaf-ül-ahlâf fi ahkâm- il evkaf, Ankara: VGM Yayınları.
  • ÖZTÜRK, N.(1983) Menşe’i ve Tarihi Gelişim açısından Vakıflar, Ankara: Vakıflar Genel Müdürlüğü
  • ÖZTÜRK, N. (2003). Azınlık Vakıfları, Ankara: Altın küre Yayınları
  • YEDİYILDIZ, B. (2003). XVIII. Yüzyılda Türkiye’de Vakıf Müessesesi, Ankara: Türk Tarih Kurumu
  • Makaleler
  • AĞAR, E. H. ( 1952) Eski Vakıflarda Şahsiyet ve Mazbut Vakıflar, Ank. Barosu Dergisi, http://www.ankarabarosu.org. tr/siteler/2012yayin/dergi/ankara-barosu-dergisi/ankara-barosu-dergisi1952-1.html 30.01.2014,17:24
  • ERTEM, A. (2011) “Osmanlıdan Günüme Vakıflar”, Vakıflar Dergisi S.36, 25-67.
  • İnternet
  • İlerleme Raporları
  • http://ec.europa.eu/enlargement/pdf/press_corner/keydocuments/reports (05.03.2012)
  • http://www.vgm.gov.tr/sayfa.aspx?Id=133 (03.04.2012. 14:30)