Gürcistan Osetlerinde Kimlik: Lagodekhi ve Kaspi Örneği

Bu makalede Gürcistan, özellikle Şida Kartli ve Kakheti vilayetlerindeki Osetlerin kimliğinin günümüzdeki durumu, Gürcü toplumuyla ilişkileri ve Kuzey-Güney Osetya ile ilişkileri üzerine odaklanmıştır. Genellikle Gürcistan’daki Osetler Gürcistan’a oldukça yüksek seviyede entegre edilmiştir. Durumu böyleyken Gürcistan’daki Osetler kendisini azınlık olarak açıkça tanımlamakta ve asimilasyona karşı kültürel haklarını genişletme isteği gibi konular vasıtasıyla Gürcüler ile kültürel sınırı oluşturmaya çalışmakta ve Gürcü-Oset arasında belli bir mesafe mevcuttur. Gürcistan’daki Osetler kendi anavatanın Gürcistan olduğunu söylerken Güney-Kuzey Osetya’yı ise “kendi kültürü, milleti ve atalarının vatanı” olarak tanımlamaktadır. Böylece Gürcistan’daki Osetler “diaspora kimliği”ne benzer kimlik yapısına sahiptir. Fakat “anayurt”-“konuk eden ülke” arasında gerginlik olduğundan dolayı onlar Gürcistan içinde kalma meşruiyetini sağlamak için devamlı “Gürcü-Oset birlikteliği”ne atıf yapmakta ve Güney Osetya’nın istiklalinden ziyade Gürcistan-Güney /Kuzey Osetya arasındaki rahat ve kolay geçişi istemektedir. Ayrıca SSCB dönemindeki etnik politikadan dolayı Lagodekhi’deki Osetler arasında bu kimlik daha gelişmiştir.

The Identity of Ossetians in Georgia: the Example of Lagodekhi and Kaspi

This article focuses on the current situation of identity, relations with Georgian society and those with North-South Ossetia of Ossetians in Shida-Kartli and Kakheti. Generally, Ossetians in Georgia are integrated with high degree. In this condition they define themselves as minority. They make efforts to keep cultural border with Georgians against assimilation through  things such as demand of developmet of cultural rights and there is certain distance between Ossetians and Georgians. They evaluate North-South Ossetia as “the motherland of their ancestors, culture and nation”. Therefore Ossetians in Georgia have identity like “diaspora identity”. But because of the tensions between “motherland”-“host country”, they emphasize “the unity of Georgians and Ossetians” for legitimacy of being in Georgia and want easy pass between Georgia and North-South Ossetia rather than the independence of South Ossetia. Beside “diaspora identity” has more developed among Ossetians in Lagodekhi due to ethnic policy of the USSR. 

___

  • Brosset, M. F., Gürcistan Tarihi, Haz. Erdoğan Merçil, TTK, Ankara 2003. Brubaker, Rogers, Nationalism Reframed: Nationhood and National Question in the New Europe, Cambridge, 1996. -----, “The ‘Diaspora’ Diaspora”, Ethnic and Racial Studies, Cilt. 28, Sayı. 1, New York, 2005, s. 1-19. Edwards, Maxim, “Ossetians in Georgia, with their Backs to the Mountains”, Opendemocracy.net, https://www.opendemocracy. net/od-russia/maximedwards/ossetians-in-georgia-with-their-backs-to-mountains [30. 08. 2016.] Kaloyev, Boris, Osetinı Vostoçnoy Osetii i Rayonov Gruzii [Doğu Osetya ve Gürcistan’ın Rayonlarında Osetler], Vladikavkaz, 2012 “Multiethnic Georgia: Ossetians”, Youtube, https://www.youtube.com/watch?v=QG9zXh3FBHY [22. 04. 2011]. “Paata Zakareishvili: Georgia should Meet Abkhazia Halfway”, Vestnik Kavkaza, http://vestnikkavkaza.net/amp/17011 [19. 08. 2011]. Sordia, Giorgi, “Ossetians in Georgia: In the Wake of the 2008 War”, ECMI Working Paper, Sayı 45, Flensburg, 2009. Suny, Ronald Grigor, “Elite Transformation in Late-Soviet and Post-Soviet Transcaucasia, or What Happens When the Ruling Class Can’t Rule?”. Patterns in Post-Soviet Leadership. T. J. Colton ve diğ. (der.), London, 1995, ss. 141-168. Totadze, Anzor, The Ossets in Georgia: Myth and Reality, Tbilisi, 2008.