REGENT CADDESI QUADRANT’IN, PERFORMATİF MİMARLIK VE YARI-OBJELİK BAĞLAMDA YENİDEN DEĞERLENLENDİRİLMESİ

Britanya Naip Prensi’nin emri ile 1818 yılında inşasına başlandığından bu yana, Regent Caddesi (Regent Street), dünyanın en popüler alışveriş caddelerinden biri olmuştur. Üzerine uygulanan müdahalelerle orjinal tasarımını kaybeden caddenin Quadrant denen kısmı bu değişimlerden en çok etkilenen parçasıdır. 1848’de yıkımı gerçekleşen Quadrant’ın, kolonları ve geniş saçağı ile Naiplik döneminde teatral bir atmosfer sunan arkadları, yerini boşluğa bırakmıştır. Bunun sonucunda orijinal tasarımın izleri günümüzde tamamen unutulmuştur. Yokluk ve kayıp kavramları, filmler ve tiyatro oyunlarında oldukça popüler bir tema olarak ele alınsa da, kayıp çoğunlukla bir öznenin yani insanın kaybı üzerinden işlenmektedir. Oysa insan dışı nesne olarak mimari yapıların ve tarihi dokuların izlerinin silinmesi de bir kayıp olarak ele alınıp, üzerinde dramaturjik bir araştırma yapılamaz mı, sorusu bu makalenin çıkış noktasıdır. Regent Caddesi, şehir planlama ve mimari tasarımda bugüne dek birçok kez araştırılmıştır. Ancak yarattığı karanlık atmosferden dolayı Quadrant’ın, 19. yüzyıl Londralıları tarafından suçlu bir birey gibi görülüp yargılandığından, yıkım kararı ile tıpkı idam edilen bir özne gibi anlamlandırıldığından bugüne dek bahsedilmemiştir. Bu boşluğu doldurmak amacıyla, mimari yapıya farkında olmadan yüklenen bu yarı insansı rolü merkeze alan bu makalede, Quadrant’ın yarı-öznel rolü Serres ve Latour’un quasi-subject (yarı-özne) kavramı üzerinden tartışılarak, mimari ve kentsel yapılara kullanıcılar tarafından yüklenen yeni anlamlar ve işlevler irdelenmiştir. Bunu yaparken Quadrant’ın ontolojik anlamı ve buna bağlı olarak ürettiği değişken rolleri, 1818-48 tarihleri arasında, yıkımı öncesi tarihi bağlamda ele alınarak, kazılıp çıkarılmıştır. Naiplik ve Viktoryen dönemi görsel ve yazılı kaynaklara başvurularak, Quadrant’ın tıpkı yaşayan bir canlı gibi doğan, yaşayan ve ölen evreleri incelenerek, mimari üretimin her zaman yeni anlamlar üretebilen ve yaşamsal bir doğası olduğuna, bu yarı-canlılığı gereği de bir drama ve senaryo öznesi olabileceği sonucuna varılmıştır.

RE-INTERPRETATION OF THE REGENT STREET- QUADRANT WITHIN THE CONTEXT OF PERFORMATIVE ARCHITECTURE & QUASI-SUBJECT

Built in 1818, Regent Street, named after its patron Prince Regent, later King George IV, has been one of the most famous thoroughfares in Europe. Much of its original design had been lost, including the spectacular section known as the Quadrant, which was characterized by arcades that created a theatrical setting. What remains visible today is the fabric replacing the Quadrant colonnade functioning as a shelter, a feature that was lost after it was removed in 1848. Although the notion of absence is a quality often attributed to physical beings depicted in the films or plays, it has not been discussed within the context of a loss of an architectural entity or element. This article probes the following question: Can architecture be dramaturgical? The shelters of the Quadrant were blamed for creating dimness, as if the shelter was a person. Several studies have examined Regent Street from the perspective of urban planning. This article aims to view architecture as a half-subject rather than a fixed or a static object and narrate the architectural story of the Quadrant between 1818 and 1849. Accordingly, I argue that the shelter of the Quadrant can be considered a theatrical object or quasi-object, a term borrowed from Michel Serres and Bruno Latour to describe the half-subjectiveness of unlived beings. To do so, using an ontological approach, I will decipher the architectural history of the Quadrant as the shelter in the nineteenth century to unearth its roles and explore its transformation. Using the Regency and Victorian visuals and texts, I will examine how the Quadrant has generated new meanings and functions as a lived creature. This paper aims to explain that architecture is not a static or durable production but rather it is transformative and potential to be a half-subject as it was born, lived, and died.

___

  • Arnold, D. (2005). Rural Urbanism: London Landscapes in the Early Nineteenth (pp. 77-84). Manchester University Press.
  • Author. (2018). Reading Emergent Modern Metropolis Through The Spatial and Social Production of Regent Street (1811-1848) [Unpublished doctoral dissertation]. Bahçeşehir University, Graduate Institute of Science and Technology.
  • Ayers, A. (2004). The Architecture in Paris: The Architectural Guide (pp. 43). Axel Mengels.
  • Bocock, R. (2013). Freud and Modern Society: An Outline and Analysis of Freud's Sociology (p. 45). Springer Science + Business Media Dordrecht.
  • Cage, J. (1968). Silence: Lectures and Writings by John Cage (p. 8). Calder & Boyars.
  • Certeau, M. D. (1984). The Practice of Everyday Life (pp. 108). University of California Press.
  • Dart, G. (2012). Metropolitan Art and Literature, 1810-1840: Cockney Adventures (p. 215). Cambridge University Press.
  • Darton, W. (2012). City Scenes, or A Peep into London (p. 85). Harvey & Darton.
  • Harman, G. (2017). Object-oriented Ontology: A New Theory of Everything (p. 54). Pelican. Heidegger, M. (1999). Ontology: The Hermeneutics of Facticity/ Martin Heidegger; Translated by John Van Buren (p. 1). Indiana University Press.
  • Heidegger, M. (2001). The poetry, language, thought; translated by Albert Hofstadter (pp. 114-16). Harper & Row Publishers.
  • Hobhouse, H. (2008). A History of Regent Street: A Mile of Style (pp. 5-11). Phillimore.
  • Homer, S. (2004). Jacques Lacan. Routledge Critical Thinkers.
  • House of Commons (1847-1848). Accounts and Papers Quadrant Regent Street vol 60 511-519a/b [Press Release]. https://onlinebooks.library.upenn.edu/webbin/book//lookupname?key=Great%20Britain%2E%20Parli ament%2E%20House%20of%20Commons
  • Jackson, L. (2019). Palaces of Pleasure (pp. 150-154). Yale Books.
  • Jones, N. R. (2005). Architecture of England, Scotland, and Wales (pp. 224). Greenwood; Harcourt Education.
  • Jones, N. R. (2005). Architecture of England, Scotland, and Wales
  • Latour, B. & Yaneva A. (2008). Give Me A Gun And I Will Make All Buildings Move: An Ant’s View Of
  • Architecture. Architectural Design Theory, 1(2017), 103-111. https://journals.openedition.org/ardeth/991
  • Lefebvre, H. (2009). The Production of Space/ Henri Lefebvre; Translated by Donald Nicholson-Smith. Basil Blackwell. https://www.worldcat.org/title/production-of-space/oclc/912429529&referer=brief_results
  • Margetson, S. (1971). Regency London (pp.1). Cassell Margetson. https://www.worldcat.org/title/regencylondon/ oclc/634387453&referer=brief_results
  • McBride, W. L. (1997). Existentialist Ontology and Human Consciousness/ Edited with Introductions by William L. McBride (pp. 59). Garland Pub. doi:10.4324/9781315051437
  • Melville, L. (1906). The First Gentleman of Europe (p. 244). Hutchinson.
  • Nead, L. (2005). Victorian Babylon: People, Streets and Images In Nineteenth-century London. Yale University.
  • Priestley, J. B. (1969). The Prince of Pleasure and His Regency, 1811-20 (p. 4). Heinemann.
  • Punch Magazine. (1847). The London Charivari, Vol XII, 28-190. , https://books.google.co.uk/books? id=9yZXAAAAMAAJ&dq=editions%3Ao0ZG0cjtFIAC&pg=PR5#v=one page&q=quadrant%20&f=false
  • Punch Magazine. (1848). The London Charivari, Vol XIV, 20-144. https://books.google.co.uk/books?id=zP8CAAAAIAAJ&dq=editions%3Ao0ZG0cjtFIAC&pg=PP7#v=onep age&q&f=false.
  • Punch Magazine. (1849). The London Charivari, Vol XV, 20-26. https://books.google.co.uk/books?id=WShXAAAAMAAJ&dq=editions:o0ZG0cjtFIAC&pg=PR1&hl=tr#v= onepage&q&f=false
  • Rasmussen, S. E. (1960). London: The Unique City (pp. 201-213). Penguin Books.
  • Richardson, A. E. (2001). Monumental Classic Architecture in Great Britain and Ireland (p. 43). Dover.
  • Roberts, C., Roberts, D. F. & Bisson, D. (2016). A History of England. 1688 to the Present 2 (pp.380). Routledge.
  • Serres, M. (2007). The parasite translated by Lawrence R. Schehr; with a new introduction by Cary Wolfe (pp. 73-75). University of Minnesota Press.
  • Sheppard, F. H. W. (1963). The rebuilding of Piccadilly Circus and the Regent Street Quadrant, Survey of London. British History Online, 31(32), 85-100. http://www.british-history.ac.uk/surveylondon/ vols31-2/pt2/pp85-100
  • The British Library. (2013). Plan of a Street Proposed from Charing Cross to Portland Place Designed by Nash. http://explore.bl.uk/primo_library/libweb/action/display.do?tabs=moreTab&ct=display&fn=search&d oc=MBogi88718&indx=22&recIds=MBogi88718&recIdxs=1&elementId=1&renderMode=poppedOut& displayMode=full&frbrVersion=&query=any%2Ccontains%2Cregent+street&search_scope=LSCOP WEBSITE&dscnt=0&vl(2084770704UI0)=any&scp.scps=scope%3A%28BLWEBSITE%29&vid=BLVU1&ins titution=BL&tab=website_tab&fromDL=&vl(freeText0)=regent%20street&dstmp=1628672445380
  • The British Museum. (1825). The Westminster Dairy in the Quadrant, Regent Street, near Piccadilly Circus. https://www.britishmuseum.org/collection/object/P_1862-0614-122
  • The British Museum. (1828). View of the Quadrant, with grand curved colonnade lined with Doric columns; pedestrians walking below colonnade, and carriage and horse riders on street. https://www.britishmuseum.org/collection/object/P_Heal-Topography-249
  • The British Museum. (1848). View of the Quadrant, Regent Street, Piccadilly. https://www.britishmuseum.org/collection/object/P_1880-1113-2089
  • The British Museum. (1849). The Quadrant, Regent Street; view of a crowded street scene on Regent Street. https://www.britishmuseum.org/collection/object/P_1874-0314-343
  • Turner, C. (2015). Dramaturgy and Architecture: Theatre, Utopia and the Built Environment (pp.2). New Dramaturgies. Palgrave Macmillan.
  • Wheatley H. B. & Cunningham, P. (2011). London, past and Present: Its History, Associations, and Tradition, (pp. 120). J. Murray.
  • Williams, K. (2010). Becoming Queen Victoria: The Tragic Death of Princess Charlotte and the Unexpected Rise of Britain's Greatest Monarch (p. 178). Ballantine Books.
  • Willis, N. P. (1846). The Complete Works of N. P. W. (p. 555). J. S. Redfield.
  • White, J. (2016). London in the Nineteenth Century: 'a Human Awful Wonder of God' (p. 25). Broadley Head.
  • Whittock, N. (1836). The Modern Picture of London, Westminster, and the Metropolitan Boroughs. Forming a Complete Guide and Directory (pp. 425). W. Johnston, Lovell’s- Court.
Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi-Cover
  • ISSN: 2146-1961
  • Yayın Aralığı: Yılda 4 Sayı
  • Başlangıç: 2010
  • Yayıncı: Prof. Dr. Kadir ULUSOY
Sayıdaki Diğer Makaleler

SİGORTA ŞİRKETLERİNDE PİYASA RİSKİNE DAYALI HEDEF SERMAYE: SOLVENCY II UYGULAMASI

İsmail YILDIRIM

SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMEN ADAYLARININ GÖZÜNDEN TERS YÜZ EDİLMİŞ ÖĞRENME MODELİ: BİR DURUM ÇALIŞMASI

Tuğçe Gamze İŞÇİ, Kubilay YAZICI

TÜRKİYE'DE SOSYAL BİLGİLER EĞİTİMİ ALANINDA BECERİLER ÜZERİNE YAPILAN LİSANSÜSTÜ TEZLERİN ÇEŞİTLİ KRİTERLERE GÖRE İNCELENMESİ

Adem UZUN, Mehmet Ali ÇAKMAK

REGENT CADDESI QUADRANT’IN, PERFORMATİF MİMARLIK VE YARI-OBJELİK BAĞLAMDA YENİDEN DEĞERLENLENDİRİLMESİ

Hidayet SOFTAOĞLU

KAMUSAL ALANDA DİN: JOSE CASANOVA’NIN ANALİZLERİNE GENEL BAKIŞ

Bekir EMİROĞLU

AMATÖR KORO ÇALIŞTIRAN MÜZİK ÖĞRETMENLERİNİN KULLANDIĞI ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ (HATAY İLİ ÖRNEĞİ)

Tuğcan ÖĞRETEN, Sema SEVİNÇ ÇETİN, Vahide Bahar ÖNDER

ANNELERİN DUYGU DÜZENLEME STRATEJİLERİ VE KİŞİLER ARASI DUYGU DÜZENLEME BECERİLERİNİN ÇOCUKLARININ DUYGU DÜZENLEME BECERİLERİYLE İLİŞKİSİ

Fatma TEZEL ŞAHİN, Merve ŞEPİTCİ SARIBAŞ

ULUSLARARASI BAKALORYA İLK YILLAR PROGRAMI’NIN (PYP) ÖĞRETMEN FELSEFESİNE ETKİSİNİN DEĞERLENDİRMESİ

Ali AKDOĞAN

SANAT EĞİTİMİ VEREN YÜKSEK ÖĞRETİM KURUMLARINDA GÖREV YAPAN AKADEMİSYENLERİN UZAKTAN EĞİTİME YÖNELİK ÖZ YETERLİK DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ

Alper AKGÜL

HARRİS TODARO MODELİ ve TODARO PARADOKSUNUN TRB1 TRB2 TRC1 TRC2 ve TRC3 DÜZEY 2 BÖLGELERİ İÇİN TEST EDİLMESİ

Yusuf Ekrem AKBAŞ, Esra CAN, Canan SANCAR