Osmancık Romanında Anka’nın Yeniden Doğuşu

Bu çalışmanın amacı, Osmancık romanında devlet kurucu değerleri ve ilkeleri tespit etmektir. Bu tespit, romanda devlet, Osmanlı-Selçuklu ilişkisi, soy, siyasal meşrûiyet, toplumsal hareketler, bilgi kaynakları, din-siyaset ilişkisi, ekonomik yapı ve ilişkiler, sosyal düzen, yayılma politikası, hoşgörü gibi unsurların analiz süreçlerini içermektedir. Romanda Osmanlı’nın kuruluş hikâyesi üzerinden bir Türk-İslâm kimliği inşa edilmekte, Osmanlı kimliği modern Türk-İslâm ideolojisi çerçevesinde kurgulanmaktadır. Tarık Buğra, ontolojik olarak İslâm dini ve evrensel değerler gibi yüce ideallere adanmış bir Türklük portresi çizer. Romandaki vurgular ve üst kurgu izlendiğinde kurgulanan Türk-İslâm kimliğinin ikinci bileşeninin zayıf kaldığı görülmektedir.

Regenerate of Phoenix In The Osmancik Novel

The aim of this study is to determine the founding values and principles of the state in Osmancık novel. This determination includes the analysis processes of the state, Ottoman-Seljuk relationship, lineage, political legitimacy, social movements, knowledge sources, religion-politics relationship, economic structure and relations, social order, spreading policy, tolerance. In the novel, a Turkish-Islamic identity is built over the foundation story of the Ottoman Empire, and the Ottoman identity is constructed within the framework of the modern Turkish-Islamic ideology. Tarık Buğra draws a portrait of Turkism, who is ontologically committed to supreme ideals such as Islam and universal values. When the emphasises and the upper fiction are observed, it can be seen that the latter component of the Turkish-Islamic identity remain weak in the novel.

___

  • Adıvar, Halide Edib, Yeni Turan, İstanbul, Can Yayınları, 2014.
  • Assmann, Jan, Kültürel Bellek, Çev. Ayşe Tekin, İstanbul, Ayrıntı Yayınları, 2001.
  • Belge, Murat, Genesis: Büyük Ulusal Anlatı ve Türklerin Kökeni, İstanbul, İletişim Yayınları, 2008.
  • Buğra, Tarık, Küçük Ağa, İstanbul, İletişim Yayınları, 2017.
  • Buğra, Tarık, Osmancık, İstanbul, Ötüken Yayınları, 2018.
  • Connerton, Paul, Modernite Nasıl Unutturur, Çev. Kübra Kelebekoğlu, İstanbul, Sel Yayınları, 2018.
  • Ersoy, Mehmet Âkif, Safahat, Haz. Orhan Okay ve Mustafa İsen, Ankara, Diyânet İşleri Başkanlığı Yayınları, 1992.
  • Giesen, Bernhard ve Kay Junge, “Tarihsel Hafıza”, (İç.) Tarihsel Sosyoloji, Ed. Gerard Delany, Engin F. Işın, Çev. Ümit Tatlıcan, İstanbul, Islık Yayınları, 2017, ss. 523-539.
  • Halbwachs, Maurice, Hafızanın Toplumsal Çerçeveleri, Çev. Büşra Uçar, Ankara, Heretik Yayınları, 2016.
  • Hayes, Carlton H., Milliyetçilik: Bir Din, Çev. Murat Çiftkaya, İstanbul, İz Yayıncılık, 1995.
  • Huyssen, Andreas, Alacakaranlık Anıları: Bellek Yitimi Kültüründe Zamanı Belirlemek, Çev. Kemal Atakay, İstanbul, Metis Yayınları, 1999.
  • Jusdanis, Gregory, Gecikmiş Modernlik ve Estetik Kültür: Millî Edebiyatın İcat Edilişi, Çev. Tuncay Birkan, İstanbul, Metis Yayınları, 1998.
  • Köksal, Duygu, “Türk Edebiyatında İki Kuruluş Anlatısı ve Millî Kimlik”, Toplum ve Bilim, S. 81, 1999, ss. 44-60.
  • Külahlıoğlu İslâm, Ayşe, “Kuruluştan Kurtuluşa; Dört Tarihi Roman”, Türkbilig, S. 8, 2004, ss. 108-123.
  • Ocak, Ahmet Yaşar, Babaîler İsyanı, İstanbul, Dergâh Yayınları, 1980.
  • Özyurt, Cevat, “Millet İnşasında Edebiyat, Tarih ve Din”, Hece Dergisi, C. 20, S. 232, 2016, ss. 89-97.
  • Özyurt, Cevat, “Bir Hüzün Anlatısı Olarak Küçük Ağa”, Tarık Buğra Yüz Yaşında, Ankara, Türkiye Yazarlar Birliği Yayınları, 2019, ss. 68-87.
  • Smith, Anthony D., Millî Kimlik, Çev. B. Sina Şener, İstanbul, İletişim Yayınları, 1994.
  • Williams, Raymond, Kültür ve Toplum 1780-1950, Çev. Uygur Kocabaşoğlu, İstanbul, İletişim Yayınları, 2017.