Kafkasya’da Müslüman Olmak: Batum’daki Gürcü Müslümanların Karşılaştıkları Sorunlar

Küreselleşmenin etkisiyle tüm dünyada etkilerinin görüldüğü değişme ve gelişmelerin birini kimlik tartışmaları oluşturmaktadır. Kimlik tartışmaları ise özellikle etnik ve dini meseleler üzerinden gerçekleşmektedir. Farklı etnik ve dinsel grupların mevcut olduğu Kafkasya bölgesi, kimlik tartışmalarının odağında bulunmaktadır. Kafkasya, farklı kimliklerin karşılaştıkları, iç içe geçtikleri ve çatıştıkları bir coğrafi mekân konumundadır. Bu mekânda Müslüman kimliğe sahip olmak, çok farklı sorunlarla karşılaşmayı gerektirmektedir. Müslümanların yoğunlaştığı ülkelerden biri olan Gürcistan, Kafkasya’da Müslüman olmanın gerektirdiği sorunları anlamada merkezi bir yer tutmaktadır. Çalışmanın konusunu, Gürcistan’ın Batum kentinde yaşayan Gürcü Müslümanların karşılaştıkları sorunlar oluşturmaktadır. Batum’da bir dinsel azınlık konumunda yer alan Gürcü Müslümanların öteki olarak nasıl konumlandırıldığını anlamaya çalışmak, bu çalışmanın temel amacını oluşturmaktadır. Gürcü Müslümanların dinden ekonomiye, çalışma hayatından kültüre, eğitimden siyasete kadar uzanan çizgide ne tür sorunlarla karşılaştıkları, bu çalışmanın temel sorunsalını oluşturmaktadır. Çalışmada, Gürcü Müslümanların karşılaştıkları sorunları anlamada gözlem tekniğine başvurulmuştur. Gürcü ulusal kimliği karşısında öteki olarak konumlanan Gürcü Müslümanlar, yaşadıkları ülkeye eklemlenme deneyimlerinde pek çok sorunla karşılaştıkları, aynı etnik kimliğe dâhil olmalarına rağmen farklı dinsel anlayışları Gürcü Müslümanların yaşadıkları ülkenin ötekisi olarak konumlanmalarına neden olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca Gürcü Müslümanların dini kimliklerinden dolayı din, ekonomi, çalışma hayatı, kültür, eğitim ve siyaset konularında da pek çok sorunla karşılaştıkları görülmüştür.

Being a Muslim in the Caucasus: Problems Faced by Georgian Muslims in Batumi

Identity discussions constitute one of the changes and developments that have effects all over the world with the effect of globalization. Identity discussions take place especially on ethnic and religious issues. The Caucasus region, where different ethnic and religious groups are present, is at the center of identity debates. The Caucasus is a geographical place where different identities meet, intertwine and clash. Having a Muslim identity in this place requires encountering very different problems. Georgia, which is one of the countries where Muslims are concentrated, has a central place in understanding the problems required by being a Muslim in the Caucasus. The subject of the study is the problems faced by Georgian Muslims living in Batumi, Georgia. The main purpose of this study is to try to understand how Georgian Muslims, who are in a religious minority position in Batumi, are positioned as the other. What kind of problems Georgian Muslims face in the line from religion to economy, from working life to culture, from education to politics constitutes the main problematic of this study. In the study, the observation technique was used to understand the problems faced by Georgian Muslims. It has been concluded that Georgian Muslims, who are positioned as the other in the face of the Georgian national identity, face many problems in their experience of articulation in the country they live in, and although they belong to the same ethnic identity, their different religious understandings cause Georgian Muslims to be positioned as the other of the country they live in. In addition, it has been observed that Georgian Muslims face many problems in religion, economy, business life, culture, education and politics due to their religious identity.

___

  • Ağacan, K. (2004). Acaristan Sorunu ve Saakaşvili’nin Mevzi Kazanımı. ASAM Yayınları: Stratejik Analiz Dergisi, 4(48), 60-66.
  • Ayan, E. (2010). Kafkasya: Bir Etno-Kültürel Tarh Çözümlemesi, ODÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü, 1(2). 19-50.
  • Aydıngün, A. (2016a). Etnik Bir Demokraside Müslüman Azınlık Olmak: Yeni Başlangıçlar Mümkün Mü?. Gürcistan’daki Müslüman Topluluklar Azınlık Hakları, Kimlik, Siyaset (405-424). Avrasya İncelemeleri Merkezi, Ankara.
  • Aydıngün, A. (2016b). Gürcistan’da Din, Kimlik Ve Müslüman Azınlıklar. Gürcistan’daki Müslüman Topluluklar Azınlık Hakları, Kimlik, Siyaset (1-21). Avrasya İncelemeleri Merkezi, Ankara.
  • Aziz, A. (2010). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri ve Teknikleri. Nobel Yayınları. Ankara.
  • Başbakanlık Devlet Arşivleri Genel Müdürlüğü. (2012). Osmanlı Belgelerinde Kafkasya Göçleri I, Osmanlı Arşivi Daire Başkanlığı. 121. İstanbul.
  • Bilgin, N. (2007). Kimlik İnşası, Asina Kitaplar Yayınları. Ankara.
  • Browne, K. (2014). Sosyolojiye Giriş. Çev. İbrahim Kaya. Say Yayınları. İstanbul.
  • Çiloğlu, F. (1993). Dilden Dine, Edebiyattan Sanata Gürcülerin Tarihi. Ant Yayınları. İstanbul. Forsyth, J. (2019). Kafkasya. Çev. Timuçin Binder, Ayrıntı Yayınları. İstanbul.
  • Gelovani, N. (2012). Women in Georgia: Trace of Islam, International Journal of Social Science and Humanity, 2(4). 316-319.
  • Gürsoy, E. H., & Katliarou, Y. (2016). Post-Sovyet Acara’da Müslüman Acaralılar: Sosyo- Ekonomik Durum ve Siyasi Katılım. Gürcistan’daki Müslüman Topluluklar Azınlık Hakları, Kimlik, Siyaset (193-219). Avrasya İncelemeleri Merkezi, Ankara.
  • Gürsoy, E. H., & Tulun, M. O. (2016). Post-Sovyet Gürcistan’da Azınlık Hakları: Ulusal ve Uluslararası Mevzuat, Devlet Politikası ve Resmi Görüş. Gürcistan’daki Müslüman Topluluklar Azınlık Hakları, Kimlik, Siyaset (83-123). Avrasya İncelemeleri Merkezi, Ankara.
  • Kemaloğlu, M. (2012). Kafkasya-Tarihi Geçmişi-Etnik-Dini Yapısı Ve Terekeme (Karapapah) Türkleri, Akademik Bakış Dergisi, 32, 1-17.
  • Kılıç, S. (2015). Kafkasya’ya Dair (1916-1917) Osmanlı İstihbaratının Yayımladığı Bir Rapor, TAD, 34(58), 687-714.
  • Liles, T. (2012). Islam and Religious Transformation in Adjara. Ecmi Working Paper.
  • Sanikidze, G., & Walker, E. W. (2004). Islam and Islamic Practices in Georgia. Berkeley University of California. Berkeley.
  • Tekir, O. (2016). Kuzey Kafkasya’da Mevcut ve Potansiyel Etnik Çatışma Alanları, Sosyal Bilimler Dergisi, 2(3), 23-46.
  • Türkdoğan, O. (1998). Etnik Sosyoloji. Timaş Yayınları. İstanbul.
  • Türkdoğan, O. (2005). Türk Ulusal Devlet Kimliği. IQ Kültür-Sanat Yayıncılık. İstanbul.
  • Yalçınkaya, A. (2006). Kafkasya’da Siyasi Gelişmeler Etnik Düğümden Küresel Düğüme. Lalezar Kitabevi. Ankara.
  • Yusufoğlu, A. E., (2020). Geçmişten Günümüze Kuzey Kafkasya’da Din Eğitimi, Türkiye Din Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 10, 79-103.