Ankara İli İlkokul ve Huzurevi Örneğinde Kuşaklararası Manevi Güçlenme Eğitimi Programının Yaşlılar Üzerindeki Yansımaları

Araştırmada, ilkokulda ve huzurevinde çocuklarla bir araya getirilen yaşlı katılımcılara Kuşaklararası Manevi Güçlenme Eğitimi Programı uygulanmış ve programın yaşlılar üzerindeki yansımaları araştırılmıştır. Nicel yöntemle yapılan araştırmada deneysel desenlerden yarı deneysel desen benimsenmiştir. Yaş ortalaması 75 olan 61 katılımcı ile oluşturulan çalışma grubu, deney ve kontrol grubu olmak üzere ikiye ayrılmıştır. Her iki gruba umut, iyimserlik ve psikolojik iyi oluş ölçeklerinden oluşan öntest uygulandıktan sonra sadece deney grubuna Kuşaklararası Manevi Güçlenme Eğitimi Programı uygulanmış, kontrol grubuna herhangi bir müdahalede bulunulmamıştır. Program bittikten sonra her iki gruba da son-test uygulanarak veri toplanmıştır. Uygulanan program sonrasında bulgular; deney grubundaki katılımcıların puanlarında istatistiksel olarak anlamlı bir fark olduğunu göstermektedir. Kuşaklararası Manevi Güçlenme Eğitimi Programı, yaşlıların umutsuzluk düzeyini düşürmede, iyimserlik ve psikolojik iyi oluş düzeyini yükseltmede etkili olmuştur. Yaşlılıktaki bütünlük duygusu ve bilgeliği çocukluktaki umut ve öğrenme potansiyeli ile dengeli bir zeminde buluşturarak, yaşlılık evresi gelişim ve manevi güçlenme sürecini destekleme amacı taşıyan program, yaş alan bireylere emeklilik sonrası bir geçiş aracı olarak önerilmektedir.

Reflections of The Intergenerational Spiritual Empowerment Training Program on The Elderly in Primary School dnd Nursing Home: Ankara Province Sample

In the study, the Intergenerational Spiritual Empowerment Training Program was applied to the elderly participants who were brought together with children in primary school and nursing homes, and the reflections of the program on the elderly were investigated. In the research conducted with the quantitative method, quasi-experimental design, an experimental design, was adopted. The study group, which was formed with 61 participants with an average age of 75, was divided into two as experimental and control groups. After the pre-test consisting of hope, optimism and psychological well-being scales was applied to both groups, the Intergenerational Spiritual Empowerment Training Program was applied only to the experimental group, and no application was made to the control group. After the program was over, data were collected by applying a post-test to both groups. After the applied program, the findings show that there is a statistically significant difference in the scores of the participants in the experimental group. The Intergenerational Spiritual Empowerment Training Program was effective in lowering the hopelessness level of the elderly and increasing the level of optimism and psychological well-being. The program, which aims to support the development and spiritual empowerment process in the old age stage by bringing together the sense of integrity and wisdom in old age with the hope and learning potential of childhood on a balanced basis, is recommended as a transition tool for aging individuals after retirement.

___

  • Abukan, B. (2014). MAaslow’un İhtiyaçlar Hiyerarşisi Kuramına Göre Kendini Gerçekleştirme ve Bilgelik İlişkisi: Yaşlılar Üzerinde Bir Araştırma. Ankara. Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı. (2020, 05 03). DSÖ: “Türkiye Huzurevleri ve Bakım Kuruluşlarında Alınan Önlemlerle Dünyaya Örnek Oluyor”. https://ailevecalisma.gov.tr/tr-tr/haberler/dso-turkiye-huzurevleri-ve-bakim-kuruluslarinda-alinanonlemlerle-dunyaya-ornek-oluyor/ adresinden alınmıştır
  • Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı. (2020). Yaşlı Nüfusun Demografik Değişimi (2020). https://www.ailevecalisma.gov.tr/media/45354/yasli-nufus-demografik-degisimi-2020.pdf adresinden alınmıştır
  • Alkan, V., Şimşek, S. ve Armağan Erbil, B. (2019). Karma yöntem: Öyküleyici alanyazın incelemesi. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi – Journal of Qualitative Research in Education, 7(2), 559-582
  • Arnold, M. S., Butler, P. M., Anderson, R. M., Funnell, M. M., & Feste, C. (1995). Guidelines for Facilitating a Patient Empowerment Program. The Diabetes Educator, 308-312.
  • Asadzandi, M. (2018). Spiritual Empowerment Program Based on Sound Heart Model in the Cancerous Children’s Family. Annals of Nursing Research and Practice, 1-5.
  • Baily, C. (2009). Reverse intergenerational learning: a missed opportunity?. Ai & Society, 23(1), 111-115.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. (14. Baskı). Ankara: Pegem Akademi
  • Crites, M. S. (2008). Child Development and Intergenerational Programming. Journal of Children in Contemporary Society, 33-43.
  • Çakıcı, M.İ Oğuzhan, A., Özdil, T., (2015) İstatistik Ekin Kitabevi, 2. Baskı, Bursa
  • Diener, E., Wirtz, D., Tov, W., Kim-Prieto, C., Choi, D., Oishi, S., & Biswas-Diener, R. (2010). New well-being measures: Short scales to assess flourishing and positive and negative feelings. Social Indicators Research, 143–156.
  • Doll, G., & Bolender, B. (2010). Age to age: Resident outcomes from a kindergarten classroom in the nursing home. Journal of Intergenerational Relationships, 8(4), 327-337.
  • Durak, A. (1994). Beck Umutsuzluk Ölçeği (BUÖ) Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Türk Psikoloji Dergisi, 1-11.
  • Durak, A., & Palabıyıkoğlu, R. (1994). Beck Umutsuzluk Ölçeği Geçerlilik Çalışması. Kriz Dergisi, 311-319.
  • Durak, M. (2016). Yaşlılık döneminde psikososyal ve bilişsel gelişim. H. Bacanlı, & Ş. I. Terzi içinde, Yetişkinlik ve yaşlılık gelişimi ve psikolojisi (s. 275-310). İstanbul: Açılım Kitap.
  • Dutch nursing home offers rent-free housing to students. (2015). 03 25, 2020 tarihinde https://www.pbs.org/newshour/: https://www.pbs.org/newshour/world/dutch-retirement-home-offers-rent-free-housing-students-one-condition adresinden alındı
  • Emiroğlu, V. (1995). Yaşlılık ve Yaşlının Sosyal Uyumu. Ankara: Şafak Matbaacılık.
  • Er, D. (2009). Psikososyal Açıdan Yaşlılık. Fırat Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Dergisi.
  • Erikson, E. H. (2014). İnsanın Sekiz Evresi. (G. Akkaya, Çev.) İstanbul: Okyanus Yayınları. European Map of Intergenerational Learning. (2020, 04 21). http://www.emil-network.eu/ what-is-intergenerational-learning/ adresinden alınmıştır
  • Flurry, L. A., & Burns, A. C. (2005). Children’s influence in purchase decisions: a social power theory approach. Journal of Business Research, 58(5), 593-601.
  • Fry, C. L., Dikerson-Putman, J., Draper, P., Ikels, C., Keith, J., & Glascock, A. (1997). Culture and the meaning of a good old age. J. Sokolovsky içinde, The Cultural Context of Aging: Worldwide Perspectives (s. 99–124). Westport: Greenwood.
  • Güloğlu, B. (2015). Öğrenilmiş İyimserlik. B. E. Tekinalp, & Ş. I. Terzi içinde, Eğitimde Pozitif Psikoloji Uygulamaları (s. 191-218). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Kerka, S. (2003). Intergenerational Learning and Social Capital. Columbus: ERIC Clearinghouse on Adult, Career, and Vocational Education.
  • Kim, B. H., & Park, H. (2013). Comparison in Spiritual Well-being and Quality of Life between Hospital and Home Hospice Patients. Journal of Korean Academy of Community Health Nursing, 292-301.
  • Kohut, M. L., Cooper, M. M., Nickolaus, M. S., Russell, D. R., & Cunnick, J. E. (2002). Exercise and Psychosocial Factors Modulate Immunity to Influenza Vaccine in Elderly Individuals. The Journals of Gerontology, 557-562.
  • LaSala, M. C. (2001). The importance of partners to lesbians’ intergenerational relationships. Social Work Research, 25(1), 27-35.
  • Lawson, D. F. (2019). Intergenerational Learning and Climate Change: Empowering Children to be a Solution Now and in the Future.
  • Liang, J., & Luo, B. (2012). Toward a discourse shift in social gerontology: From successful aging to harmonious aging. Journal of Aging Studies, 327-334.
  • Low, L. F., Russell, F., McDonald, T., & Kauffman, A. (2015). Grandfriends, an intergenerational program for nursing-home residents and preschoolers: A randomized trial. Journal of Intergenerational Relationships, 13(3), 227-240.
  • Loewen, J. (1996). Intergenerational Learning: What If Schools Were Places Where Adults and Children Learned Together? ABD: ERIC.
  • Mackinlay, E. (2004). The Spiritual Dimension Of Ageing. A. Jewell içinde, Ageing, Spirituality and Wellbeing (s. 72-85). England: Jessica Kingsley Publishers.
  • MacKinlay, E. (2006). Spiritual growth and care in the fourth age of life. London: Jessica Kinglay Publishers.
  • Maddox, G. (1964). Disengagement Theory: A Critical Evaluation. The Gerontologist, 80-82.
  • Mannion,G. (2012) Intergenerational Education: The Significance of Reciprocity and Place, Journal of Intergenerational Relationships, 10:4, 386-399
  • Moberg, D. O. (2005). Research in Spirituality, Religion, and Aging. Journal og Gerontological Social Work, 11-40. Murayama, Y., Ohba, H., Yasunaga, M., Nonaka, K., Takeuchi, R., Nishi, M., . . . Fujiwara, Y. (2014). The effect of intergenerational programs on the mental health of elderly adults. Aging & Mental Health, 306-314 .
  • National Council on Aging (NCoA) (1981). The White House Conference on Aging “Strategies for Linking the Generations”. Washington, DC: NCoA.
  • Newman, S., Ward, C. R., & Kamp, L. L. (1996). The effects of participation in an intergenerational program on the behavior of residents with dementia. Activities, Adaptation & Aging, 20(4), 61-76.
  • Newman, S., & Hatton-Yeo, A. (2008). Intergenerational learning and the contributions of older people. Ageing horizons, 8(10), 31-39.
  • Polat, S., Arslan, Y., Günçavdı, G., Çiçek, H., & Kazak, E. (2016). Okullarda Kuşaklararası Öğrenme. Ankara: Pegem Akademi.
  • Priastana, I. K., Agustini, I. G., & Kio, A. L. (2016). The Correlation Between Spiritual WellBeing and Depression Level Inelderly. NurseLine Journal, 184-189.
  • Patrício, M. R., & Osório, A. (2016). Intergenerational learning with ICT: A case study. Studia Paedagogica, 21(2), 83-99.
  • Progetto speciale Anziani e Bambini Insieme. (2019). 03 26, 2020 tarihinde http://www. cooperativaunicoop.it/: http://www.cooperativaunicoop.it/index.php?/abi adresinden alındı
  • Plante, T. G. (2012). Religion, Spirituality, and Positive Psychology: Understanding the Psychological Fruits of Faith. Santa Barbara: CA: Praeger/ABC-CLIO.
  • Reinke, J., Holmes, S., & Denney, a. W. (1981). Influence of a “Friendly Visitor” Program on the Cognitive Functioning and Morale of Elderly Persons. American Journal of community Psychology, 491-504.
  • Resnick, L. B. (1987). Learning In School and Out. Ecucational Researcher, 13-20.
  • Rowe, J., & Kahn, R. (1997). Successful aging. The Gerontologist, 433–440.
  • Seligman, M. P., & Csikszentmihalyi, M. (2000). Positive Psychology: An Introduction. American Psychological Association, 5-14.
  • Telef, B. B. (2011). Psikolojik İyi Oluş Ölçeği (PİOO): Türkçeye Uyarlama, Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. 11. Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongresi. İzmir.
  • Telef, B. B. (2013). Psikolojik İyi Oluş Ölçeği (PİOO): Türkçeye Uyarlama, Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Hacettepe Eğitim Fakültesi Dergisi, 374-384.
  • Teles, S., Ribeiro, O., (2019). Activity Theory. Encyclopedia of Gerontology and Population Aging, 1-8
  • Tornstam, L. (2005). Gerotranscendence: A Developmental Theory of Positive Aging. United States: Springer Publishing Company. T ornstam, L. (2011). Maturing İnto Gerotranscendence. The Journal of Transpersonal Psychology, 166-180.
  • Toy, Binerd & Tosunoǧlu, N.G.. (2007). Sosyal bilimler alanindaki araştirmalarda bilimsel araştirma süreci, istatistiksel teknikler ve yapilan hatalar. Gazi Üniversitesi Ticaret Ve Turizm Eǧitim Fakültesi Dergisi. 1. 1-20.
  • Yıldırım, F. (2015). Çocukların Dünyasına Yaşlıları Dahil Etmek. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 275-296.