Türk Sinemasında Bir Düşünür: Ayşe Şasa

Bu yazıda Ayşe Şasa’nın Türk sinemasına fikri katkıları incelenmiştir. Ayşe Şasa (1941-2014), Türkiye’nin önde gelen ailelerinden birine mensuptur. Gençlik yıllarında geçirmiş olduğu şizofreni hastalığı, sonrasında anlam dünyasındaki değişiklik ile hayat hikâyesi ön plana çıkmıştır. Ayşe Şasa, Yeşilçam döneminde onlarca filme senaryo yazmıştır. Sadece senaryo üretmekle kalmamış aynı zamanda kuramsal çabalarda da bulunmuş ve Yeşilçam sinemasının toplum ile kurmuş olduğu organik bağ üzerine düşünmüştür. 90’lı yıllarda gündeme gelen Rüya Sineması kuramının mütefekkirleri arasında yer almıştır.

A Thinker in Turkish Cinema: Ayşe Şasa

This article examines Ayşe Şasa’s intellectual contributions to Turkish cinema. Ayşe Şasa (1941-2014) comes from one of the eminent families of Turkey. The transformation she went through after an episode of schizophrenia during her youth has always been thought to be the most prominent part of her life story. However, Ayşe Şasa is the author of many screenplays of the Yeşilçam era. She not only wrote screenplays but also made theoretical contributions and reflected on the organic bond between the Yeşilcam cinema and society. She is also one of the thinkers of the Dream Cinema theory that came to the fore during the ’90s.

___

  • Deniz, Tuba, “Bir Hakikat Yolcusu”, Hayal Perdesi Sinema Dergisi, 2014, sy. 41.
  • Deniz, Tuba, “Sahih Şeyler Yapmak İçin Yalnızlığı Göze Almak Lâzım”, Hayal Perdesi Sinema Dergisi, 2010, sy. 14.
  • İşler Sevindi, Meltem, “Ayşe Şasa'nın Sinemasal Düşüncesine Eleştirel Yaklaşım”, Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2018.
  • Kara, İsmail, Dağ Ne Kadar Yüce Olsa, İstanbul: Dergâh Yayınları, 2020.
  • Özel, İsmet, Üç Mesele, İstanbul: Şule Yayınları, 1996.
  • Refiğ, Halit, “Batılılaşma ve Halk Sineması Kavramları Üzerine..”, Yön Dergisi, 1967, sy. 199.
  • Refiğ, Halit “Bende de Kara Sevda Var! – I”, Yön Dergisi, 1967, sy. 218.
  • Refiğ, Halit “Bende de Kara Sevda Var! – II”, Yön Dergisi, 1967, sy. 219.
  • Refiğ, Halit “Bende de Kara Sevda Var! – III”, Yön Dergisi, 1967, sy. 220.
  • Refiğ, Halit “Bende de Kara Sevda Var! – IV”, Yön Dergisi, 1967, sy. 221.
  • Şasa, Ayşe, Konuşanlar: Leyla İpekçi, Meryem Atlas, Berat Demirci, Bir Ruh Macerası, İstanbul: Timaş Yayınları, 2009.
  • Şasa, Ayşe, Yeşilçam Günlüğü, İstanbul: Gelenek Yayınları, 2002.
  • Şasa, Ayşe, Delilik Ülkesinden Notlar, İstanbul: Timaş Yayınları, 2006.
  • Şasa, Ayşe ve Yalsızuçanlar, Sadık ve Kabil, İhsan, Düş Gerçeklik ve Sinema, İstanbul: İz Yayınları, 1997.
  • Şasa, Ayşe, “Geçiş Döneminde Türk Sineması”, Yön Dergisi, 1967, sy. 206.
  • Şasa, Ayşe, “’Ulusal Sinema’ Uluslararası Sinema Akımları”, Yön Dergisi, 1967, sy. 208.
  • Tansuğ, Sezer, “Yanlış Bir Yerli Sinema Övgüsü Üstüne Yergi”, Yön Dergisi, 1967, sy. 201.
  • Tuğrul, Semih, “Sinemamızın Sorunları Üzerine”, Yön Dergisi, 1967, sy. 202.
  • Yalsızuçanlar, Sadık, Rüya Sineması, Kapı Yayınları, 2007.
  • Yılmaz, Nazlı, “Ayşe Şasa ve Işıl Özgentürk Sinemasında Kadının Yeniden Sunumu”, Yüksek Lisans Tezi, Giresun Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2019.