Türkiye’de Animasyon Sineması Çalışmaları Üzerine Bir Değerlendirme

Animasyon, gözün ağtabakası izleniminden faydalanarak resim veya nesnelerin hareket etme yanılsamasını uyandıracak şekilde düzenlenmesi prensibine dayanmaktadır. Teknik aletler ve çeşitli buluşların aracılığıyla gerçekleşen animasyonların kayıt altına alınması fikri, ilk dönemlerden itibaren en büyük uğraşların başında gelmiştir. Animasyon sineması alanındaki gelişim de bu nedenle teknolojik ilerlemelerin artışına paralel bir seyir izlemiştir. XX. yüzyılın başlarında Georges Méliès’in filmlerinde stop trick denilen sinema hilelerini kullanması, ilk animasyon filmlerin stop motion tekniğiyle çekilmesine giden süreci başlatmıştır. Bu teknik günümüz animasyon filmlerinde de dijital teknolojiyle harmanlanarak kullanılan en popüler yöntemlerin başında gelmektedir. 1914 yılında saydam film tabakasının bulunmasından günümüzde 3D bilgisayar teknolojisine kadar geçen süreçte ülkeler, kimi zaman var olan güncel teknoloji ve yapımlar paralelinde kimi zaman da kendi kültürlerine uygun tekniklerle animasyon film üretmişlerdir. Türkiye’de bu süreç sektörleşen Walt Disney animasyonlarından etkilenen karikatür sanatçılarının sinema için reklam animasyonları üretimiyle başlamıştır. Devlet desteğinin televizyon yayıncılığıyla kısmen görüldüğü, yarışma ve festival etkinliklerinin artış gösterdiği 1970’lerden 1990’lı yıllara bu süreç, farklı alanlarda özgün animasyon film üretimlerinin ortaya çıkmasını sağlamıştır. 1990’larda dijital teknolojinin gelişmesiyle birlikte üç boyutlu yabancı animasyon film üretimleri artarken TRT’nin desteğini çekmesiyle Türkiye’de animasyon film üretimleri en durgun dönemini yaşamıştır. 2008 yılında TRT Çocuk’un yayın hayatına başlaması, yapımevlerindeki ve özel kuruluşların desteklerindeki artış, hükümetin animasyon üretimiyle ilgili kanun ve planlamaları ile günümüzde animasyon sineması gelişim gösteren bir çizgide ilerlemektedir. Yaklaşık son on yıldır sinemalarda gösterime girmeye başlayan bu alandaki yerli literatür çalışmaları da oldukça sınırlı sayıdadır. Bu çalışmada öncelikle animasyon sinemasının tarihsel gelişimine ülke örnekleriyle değinilecek daha sonra Türkiye’deki animasyon sineması ve bu alandaki literatür çalışmalarına yer verilecektir.

An Evaluation on Animated Cinema Studies in Turkey

Abstract Animation is based upon the principle that is organized to produce the illusion of objects and pictures using the persistance of vision. The idea of recording the animations which are produced via technological equipments and various discoveries is seen as the biggest efforts since the first periods. The development in the animation cinema has shown a increase of technological progresses. In the beginning of 20th Century, Georges Méliès’s use of stop trick named as cinema tricks in his movies has started the process of producing first animation movies via stop motion technique. This technique is regarded as one of the most popular methods used via digital technology in today’s animation movies. Countries from 1914 in which transparent film layer was invented until today’s 3D computer technology have produced animation movies through either current technology and productions or techniques related to their cultures. This process in Turkey began with caricature artists who are influenced by Walt Disney animations and their productions of advertising animations for the cinema. From the 1970s in which there were scarce governmental supports on television broadcasting and an increase in the activities of festivals and competitions to 1990s, this process has enabled original animation film productions in various fields to be produced. With the development of digital technology in 1990s, while foreign 3D animation productions increased, as TRT (Turkish Radio and Television Corporation) withdrew its support, the animation film production has seen its most stable period. In 2008 with the beginning of broadcast of TRT Kids, the increase in number of production companies and private institutions, the laws and regulations of government about animation production, today animation cinema is proceeding progressively. The domestic works of this field which have began to be displayed in cinemas since nearly the last decade are quite limited. In this study, first of all, the historical development of animation cinema will be touched on with examples of Turkey and then the animation cinema and the literature in Turkey will be explained thoroughly.

___

  • Kaynaklar Abalı, Nefise, “Türkiye’de Animasyonun Dünü ve Bugünü”, Bilişim Dergisi, 2012, sy.147, s.106-110.
  • Akgül, F. Rahşan, “Stop-Motion Tasarım Süreçleri” Vankulu Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2019, sy.4, s.71-88.
  • Akşit, O. Onur, “Japon Anime Sinemasında Modernite Eleştirisi: Fantezi ve Bilim Kurgu Animeleri Üzerine Bir İnceleme”, Asos Journal Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2017, sy. 55, s. 120-133.
  • Akyürek, Ö., Yahya ve Çiğdem T. Alicenap, “Öznel Karşıtlık Formülasyonu ve Animasyon Sinemasında Uyarlama. Güzel Sanatlar Fakültesi Sanat Dergisi: SDÜ ART-E., 2020, c.13, sy.25, s.1-32.
  • Albayrak, Birsen, “Manganın Tanrısı Osamu Tezuka”, (haz.) Gökhan Kuloğlu, Tezuka’dan Miyazaki’ye Anime ve Manga, Antalya: Japon Yayınları, 2017, s.24-40.
  • Alıcı, Birgül, “2000'li Yıllardan Günümüze Türk Animasyon Filmlerinin Modernleşme Kuramları Açısından İncelenmesi”, Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2018.
  • Alıcı, Birgül, Türkiye’de Modernleşme ve Animasyon Sineması, Konya: Eğitim Yayınevi, 2019.
  • Alıcı, Birgül ve Ömer Aydınlıoğlu, “Animated Movies and Child in the context of Consumerist Society”, (eds) S. Çelik, O. Küçükahmetoğlu and J. Dobreva, Contemporary Studies in Social, Economic & Financial Analysis, London: IJOPEC Publication, 2017, p.87-113.
  • Alıcı, Birgül, “Animasyon Filmlerin Çocukların Tüketim Alışkanlıklarına Etkisi: Robotlar, Barbie Moda Masalı, Cedric ve Winx Club Animasyon Filmleri İncelemesi”, Yüksek Lisans Tezi, Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2014.
  • Alicenap, Çiğdem T, “Yerelden Evrensele Japon Anime ve Manga Sanatı” Anadolu Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, 2014, c.7, sy.7, s.31-59.
  • Alicenap, Çiğdem T, “Japon Çizgi Film (Anime) Sanatı, Hayao Miyazaki Çözümlemesi ve Türkiye Örneği”, Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2012.
  • Alkan, M. Ethem, “Dünya Canlandırma Sineması Şenliği”, Film 73, 1973, s.35, Temmuz.
  • Andiç, Tülay, “Avusturya Canlandırma Sineması”, (Hzl.) H. Sönmez, İ. Kabil ve H. Aydın. …Ve Sinema, İstanbul: Hil Yayın, 1989, s.30-32
  • Aran, İpek Zeynep, “Stop-Motion Animasyon Tekniğinde Hareket Sorunları ve Uygulama Çalışmaları”, Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2009.
  • Arı, Nurullah, “Sinematografik Anlatımda Stop Motion Canlandırmanın Bir Tekniği “Pixilation” İle Uygulama Projesi”, Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, 2015.
  • Arısal, Cahit Arsal, “Anime-Mimarlık İlişkisi ve Bu İlişkinin Tasarım Üzerine Etkileri”, Yüksek Lisans Tezi, Kocaeli Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2010.
  • Arslan, Yasin, “Animasyon Sinemasında Laban Hareket Analizinin (LMA) Duygu Aktarımında Kullanımı: 3 Boyutlu Bilgisayar Animasyon Sahnesi Örneği”, Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, 2019.
  • Artaç, Berna Y, ve Saliha Ağaç, “Yapısal Çözümleme Yöntemiyle Animasyon Karakter Analizi ve Kostüm Tasarımı”, International Journal of Cultural and Social Studies, 2016, c.2, sy.2, s.295-310.
  • Aşılıoğlu, Emre, “Canlandırma Sinemasının Okulöncesi Çocuğun Yaratıcılığı Açısından Değerlendirilmesi”, Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018.
  • Aşılıoğlu, Emre, “Türk Animasyon Sineması Tarihi ve Günümüz Türk Animasyon Sineması”. (ed.). Emrah Doğan. Türk Sinema Araştırmaları 1. Cilt. 2019, sy.37. s.27-39.
  • Atan, Uğur, “Animasyonun Kültür Aktarımındaki Yeri”, Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 1995.
  • Ayaz, Numan, “Biçim ve Seslerle Bir Atmosferin İnşası: Mavi Yarın”, (ed.) Nagihan Ç. Bikiç, Film Yapmak: Kurmaca Deneysel Belgesel Animasyon, İstanbul: Doruk Yayınları, 2020, s.25-54.
  • Aydın, Hasan, “Kamerasız, Senaryosuz Sinema ve Norman Mclaren”, (haz.) Hüseyin Sönmez, İhsan Kabil ve Hasan Aydın, Ve Sinema, İstanbul: Hil Yayın, 1989, s.28-29.
  • Aydın, Oya Şakı, “Canlandırma Sinemasında Tür Sorunu”, İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, sy.17, 2010, ss.105-118.
  • Aydın, Oya Şakı ve Âlâ Sivas Gülçur, “Animasyon Sineması Ve Göstergebilim: Coco Filminin Greımas’ın Eyleyensel Örnekçesine Göre Çözümlenmesi”, Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, sy.70, 2018, s. 1-13.
  • Aydoğdu, Zeynep, “Çocuğa Hitap Eden Animasyon Sinema Filmlerinin Ortaokul Öğrencilerinin Söz Varlığına Etkisi”, Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019.
  • Balaban, Yüksel, Canlandırma Sinemasında Üç Boyutlu Sanal Karakterlerin Hareketlerinin ve Fiziksel Özelliklerinin ‘Tekinsiz Vadi’ye Düşmedeki Etkisi, İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 2016, c.2, sy.51, s.1-26.
  • Baloğlu, Uğur, “Sinemada Görsel ve Anlatısal Nitelikli Göstergelerin Çözümlenmesi: Boundin’ Animasyon Örneği”, Journal of Social and Humanities Sciences Research, 2018, c.5, sy.6, s.180-190.
  • Bayraktaroğlu, Nilgün, “Artık Sınırlar Zorlanmaktadır”, (haz.). Süleymâ Murat Dinçer. Türk Sinemasında Kısa Film: Kurmaca, Belgesel ve Canlandırma Sineması üzerine Bir Soruşturma, Ankara: KİV Yayıncılık No:1, 1996, s.233-237
  • Bayram, Nazlı, “Yuvarlar Omuzlu Kadınlar: Popüler Canlandırma Sinemasında Cinsiyet Ayrımcılığı”, Anadolu Sanat Dergisi, 1999, sy.10, s.30-39.
  • Bayram, Nazlı, “Popüler Canlandırma Sinemasında İdeoloji: Aslan Kral”, Anadolu Sanat Dergisi, 1997, sy.7, s.1-9.
  • BEBKA, Animasyon Sektörü Raporu, Eskişehir: Bursa Eskişehir Bilecik Kalkınma Ajansı Yayını, 2018.
  • Becerikli, Rifat, “Çocuk Yıldız Filmleri ile Canım Kardeşim Filminin Anlatı ve Karakter Özellikleri Bağlamında Karşılaştırılması”, Selçuk İletişim, 2018, c.11, sy.2, s.321-346.
  • Benice, Ateş, “Türkiye’de Canlandırma Sineması”, Grafik Sanatı: Plastik Sanatlar Dergisi, 1985a, sy.3, s.5-8.
  • Benice, Ateş, “Canlandırma Teknikleri”, Grafik Sanatı: Plastik Sanatlar Dergisi, 1985b, sy.3, s.9-11
  • Bilgiç, Onur Ethem, “Bir Şiirin Hareketli İmgelere Dönüşmesi: Salkımsöğüt”, (ed.) N. Ç. Bikiç, Film Yapmak: Kurmaca Deneysel Belgesel Animasyon, İstanbul: Doruk Yayınları, 2020, s.55-71.
  • Bilgin, Mustafa, Ekol Sorunu, (haz.). Süleymâ Murat Dinçer. Türk Sinemasında Kısa Film: Kurmaca, Belgesel ve Canlandırma Sineması üzerine Bir Soruşturma, Ankara: KİV Yayıncılık No:1, 1996, s.238-241.
  • Bilirdönmez, Köksal, “2010 - 2015 Yılları Arası Animasyon Film Afişlerinin 3D Tekniği İle Uygulanması”, Sanatta Yeterlilik Tezi, Akdeniz Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, 2016.
  • Bilis, Pınar Özgökbel, “Rol Modelleri ve Toplumsal Değerler Açısından “Uçaklar” Adlı Animasyon Filmi Üzerine Bir İnceleme”, Selçuk İletişim, 2014, c.8, sy.3, s.201-227.
  • Bordwell, David ve Kristin Thompson, “Canlandırma Sineması”, (çev.) Ertan Yılmaz ve Emrah Suat Onat, Film Sanatı Bir Giriş, Ankara: De Ki Basım Yayım, 2012.
  • Buğdaylı, Hilal, “Hollywood’un Canlandırma Sinemasını Yeniden Keşfi: 2000 Yılı ve Sonrası”, Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2007.
  • Bulat, Sema, “Animasyon Filmlerin Anlatı Yapısında Shakespeare'in Eserlerinin Metinlerarasılık Bağlamında Analizi”, Yüksek Lisans Tezi, Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2019.
  • Bülbül, Arif, “Türk Animasyon Filmlerindeki Karakterlerin, Kültürel Açıdan İncelenmesi”, Yüksek Lisans Tezi, Giresun Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2019.
  • Büyükdoğan, Orhan, “Türk Canlandırma Sineması”, (haz.). Süleymâ Murat Dinçer. Türk Sinemasında Kısa Film: Kurmaca, Belgesel ve Canlandırma Sineması üzerine Bir Soruşturma, Ankara: KİV Yayıncılık No:1, 1996, s.242-247.
  • Crafton, Donald, “Sessiz Film: Hileler ve Canlandırma Sineması”, (ed.). Geoffrey Nowell Smith, Dünya Sinema Tarihi, İstanbul: Kabalcı Kitabevi, 2003, s.95-103.
  • Cumhuriyet Gazetesi, “Kültür Emperyalizminin Sevimli Ajanı: Walt Disney”, (haz.) Hüseyin Sönmez, İhsan Kabil ve Hasan Aydın, Ve Sinema, İstanbul: Hil Yayın, 20 Nisan 1989, s.20-23.
  • Çakın, Ahmet Çağrı, “3B Animasyon Filmlerin Yapım Sürecinin İncelenmesi ve Bir Animasyon Denemesi”, Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2012.
  • Çakır, Rıdvan, “Japon Canlandırma Sanatı Animelerde İnsan- Doğa İlişkisi: Rüzgarlı Vadi ve Pom Poko Örneği”, Yüksek Lisans Tezi. Kütahya Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2019.
  • Çakmak, Sinan ve Alaybey Karoğlu, “Dijital Sanat Bağlamında Animasyon Film Karakter Tasarımları Üzerine Bir İnceleme”, İdil Sanat ve Dil Dergisi, 2020, sy.67, s. 515–527
  • Çalışkan, Özgür ve Nergiz Karadaş, “Kültürel ve İdeolojik Açıdan Türkiye'de Bilim Kurgu Filmleri: Uzay Kuvvetleri 2911 ve G.O.R.A” (ed.). S. Serhat Sever. Yeni Kadrajlar Türkiye'de Sinema, 1. Baskı, Ankara: De Ki Basım Yayım, 2016, s.97-111.
  • Çelik, Gürer, “Sinemaya Gençlik Aşısı: Animasyon”, Hürriyet Gösteri Sanat Edebiyat Dergisi, 2004, sy.258, s.78-80.
  • Çeliktuğ, Ebru, “İnsanın Evi Gibi Yok!” Sinema Turkuvaz. sy.2009-10, 2009, s.54-59
  • Çevik, İpek Fatma, Lotte (Charlotte) Reiniger’in Canlandırma Sanatına Katkıları ve Tarihin İlk Silüet Canlandırma Filmi ‘Prens Ahmed'in Maceraları’, The Journal of Social Science, 2020, c.4, s.7, s.226-237.
  • Çeviker, Turgut, “Türk Canlandırma Sineması Üzerine”, (haz.). Süleymâ Murat Dinçer. Türk Sinemasında Kısa Film: Kurmaca, Belgesel ve Canlandırma Sineması üzerine Bir Soruşturma, Ankara: KİV Yayıncılık No:1, 1996, s.248-261
  • Çeviker, Turgut, “Ana Çizgileriyle Türk Canlandırma Sineması”, Güldiken Mizah Kültürü Dergisi, 1995, sy.8, s.104-112.
  • Çon, Gülsüm Büşra, “Animasyon Sinemasında Postmodern Anlatı: Shrek Ve Ralph Breaks The Internet Örnekleri”, Yüksek Lisans Tezi, Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2019.
  • Çetinkaya, Leyla, “Semiotic Analysis Of Cultural Differences Between The Representation of Female Protagonists in Disney Animations and Hayao Miyazaki Animes”, Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2017.
  • Dedeal, Mehmet Naci, Temel Özellikleriyle Çizgi Canlandırma, 1. Baskı, İstanbul: Pusula Yayıncılık, 1999.
  • Doğan, Ferruh, “Temeli Olmayan Bir Canlandırma Sineması”, (haz.). Süleymâ Murat Dinçer. Türk Sinemasında Kısa Film: Kurmaca, Belgesel ve Canlandırma Sineması üzerine Bir Soruşturma, Ankara: KİV Yayıncılık No:1, 1996, s.262-263
  • Doğramacı, Tunçemre, “Başlangıcından Günümüze Animasyon-Sinema İlişkisi”, Yüksek Lisans Tezi, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2011.
  • Doğru, Mehmet Sefa, “Türk Yapımı Animasyon Filmlerinde Kahramanın Yolculuğu: Anlatısal Örnekçeler Aracılığıyla Anlatıların Çözümlenmesi”, Doktora Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2018.
  • Dumlu, Gamze, “Stop Motion Animasyon Filmlerde Heykel Karakter Uygulaması Ve Örnek Uygulama”, Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, 2019.
  • Duran, Burcu Göktepe, “Çevre Eğitimi İçin Uygun Animasyon Filmlerin Belirlenmesi Ve Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı İle İlişkilendirilmesi”, Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2019.
  • Dündar, Sadi Kerim, “Üç Boyutlu (3D) Animasyon Çalışmalarında Gerçekçilik Kavramının İncelenmesi ve Bir Uygulama Çalışması”, Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, 2013.
  • Erez, Cemal, “Değişen Birşey Yok”, (haz.). Süleymâ Murat Dinçer. Türk Sinemasında Kısa Film: Kurmaca, Belgesel ve Canlandırma Sineması üzerine Bir Soruşturma, Ankara: KİV Yayıncılık No:1, 1996a, s.264-271.
  • Erez, Meral, “Canlandırma Sineması Dün, Bugün, Yarın...”, (haz.). Süleymâ Murat Dinçer. Türk Sinemasında Kısa Film: Kurmaca, Belgesel ve Canlandırma Sineması üzerine Bir Soruşturma, Ankara: KİV Yayıncılık No:1, 1996b, s.272-277.
  • Erkorkmaz, Ali Murat, “Türkiye’de Çizgi Film” (haz.). Süleymâ Murat Dinçer. Türk Sinemasında Kısa Film: Kurmaca, Belgesel ve Canlandırma Sineması üzerine Bir Soruşturma, Ankara: KİV Yayıncılık No:1, 1996, s.278-283.
  • Ersoy, Ali Ulvi, “Canlandırma Sineması: Görsellik ve Özgünlük”, (haz.). Süleymâ Murat Dinçer. Türk Sinemasında Kısa Film: Kurmaca, Belgesel ve Canlandırma Sineması üzerine Bir Soruşturma, Ankara: KİV Yayıncılık No:1, 1996, s.284-287.
  • Erus, Zeynep Çetin ve Birgül Alıcı, “Günümüz Türk Animasyon Sineması’na Modernleşme Kuramları Ekseninde Bir Bakış”, Maltepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 2017, c.4, sy.2, s.47-71.
  • Evren, Burçak ve Müjgan Yıldırım, Türk Sinemasının İlk Uzun Metrajlı Çizgi Filmi Evvel Zaman İçinde, Adana: Adana Büyükşehir Belediyesi Altınkoza Kültür Sanat Yayınları, 2014.
  • Furniss, Maureen, Animasyonun Kutsal Kitabı, (çev.) Semih Çelenk ve Nurdan C. Maral, İzmir: Karakalem Kitabevi Yayınları, 2013.
  • Gökçearslan, Armağan, “Canlandırma Sinemasında Mizahın Kullanımı”, Sanat ve Tasarım Dergisi, 2008, sy.2, s.103-133.
  • Gökçearslan, Armağan, “Canlandırma Sinemasında Karakter Tasarımı ve Amerika Kökenli Önemli Canlandırma Karakterlerinin Analizi”, e-Journal of New World Sciences Academy Fine Arts, 2010, c.5, sy.4, s.347-364.
  • Gökçearslan, Armağan, “Çizoynat”, Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, 2016, sy.96, s.90-110.
  • Göktepe, Erdem, “Geçmişten Günümüze Hareketli Görüntü ve Türkiye’de Animasyonun Gelişimi”, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2015.
  • Gülmez, Ümit, “2010 - 2012 Döneminde IMDB'de En Yüksek Beğeniyi Kazanan İlk 10 Çizgi - Animasyon Filme Ait Afişin Hofstede'in Kültürel Değerler Kuramı Açısından İncelenmesi”, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Arel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2013.
  • Güneş, Seza, “Fotoğraftan Sinemaya Hareket İmgesi Stop-Motıon Kukla Sineması: Jiri Trnka'nın ?The Hand? Filminde Hareket İmgesini Okumak”, Yüksek Lisans Tezi, Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2009.
  • Güngör, Arif Can, “Animasyon Sinemasına Ekoeleştirel Yaklaşım: “Wall-E” Filminin İncelenmesi”, The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication – TOJDAC, 2015, c.5, sy.1, s.1-16.
  • Gürbüz, Gökhan, “Canlandırma Sinemasında Bir Dev: Çekoslovakya”, 25. Kare Sinema Dergisi, 1990, sy.1, s.42-47
  • Gürbüz, Ali Aycan, “Okul Öncesi Dönem Çocukların Beslenmesine Yönelik Örnek Animasyon Filmi Üretimi”, Sanatta Yeterlilik Tezi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2020.
  • Gürova, Ercan, “Animenin Tarihsel Gelişimi”, (haz.). Gökhan Kuloğlu, Tezuka’dan Miyazaki’ye Anime ve Manga, Antalya: Japon Yayınları, 2017, s.41-53.
  • Gürsaç, Yüksel, “Bilgisayarda Üç Boyutlu Animasyon Film Üretimi”, Sanatta Yeterlilik Tezi, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 1999.
  • Halas, John, “Manifesto 30.03.1978: Uluslararası Canlandırma Film Birliği Adına”, (haz.) Hüseyin Sönmez, İhsan Kabil ve Hasan Aydın, Ve Sinema, İstanbul: Hil Yayın, 1989, s.26-27.
  • Hünerli, Selçuk, Canlandırma Sineması Üzerine, İstanbul: Es Yayınları, 2005.
  • Hünerli, Selçuk, “Canlandırma Yöntemleri”, İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 2002, c.2, sy.12, s.935-944.
  • Hünerli, Selçuk, “Türkiye’de Animasyonun Gelişimi”, Selçuk İletişim Dergisi, 2002, c.2, sy.3, s.30-34.
  • Hünerli, Selçuk, “Türk Canlandırma Sinemasında Türk Yazını Uyarlamaları: Gösterge Çözümlemesi Modeli”, Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2000.
  • İgit, Aslı, “Animasyon Filmlerinde İnsan ve İnsan Dışı Doğa İlişkisi”, Yüksek Lisans Tezi, Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2016.
  • İnanç, Demet Değer, “Canlandırma Film Sanatı”, Sanat Olayı Dergisi, 1981, sy.4, Nisan. s.40-51.
  • İnanç, Demet Değer, “Kompüterle Canlandırma Film ve Computer Image Corporation”, Sanat Olayı. 1981, Eylül, sy.57, s.56-63.
  • İnce, V. Gökçe, “Animasyon Sinemasında Destinasyon Kullanımı ve Turizm”, Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2013.
  • İnceoğlu, Çağrı, “Sovyet Propaganda Animasyonlarında Batı ve Batılı İmgesi”, Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi, 2013, sy.19, s.23-40.
  • Kaba, Fethi, “Türk Canlandırma Sineması”, (haz.). Süleymâ Murat Dinçer. Türk Sinemasında Kısa Film: Kurmaca, Belgesel ve Canlandırma Sineması üzerine Bir Soruşturma, Ankara: KİV Yayıncılık No:1, 1996, s.288-291
  • Kaba, Fethi, “Türkiye’ de Çizgi Film: Gelişimi ve Eğitimi”, Anadolu Sanat, 2002, sy.13, s.135-140. Kaba, Fethi, “Çı̇zgı̇ Fı̇lmlerde Grafı̇k İfade ve Konu Açısından Kültürel Etkı̇ler: Türk Çı̇zgı̇ Fı̇lm Örneklerı̇”, Selçuk İletişim Dergisi, 2014, c.8, sy.3, s.163-181.
  • Kalay, İlknur, “Bir Anlatım Dili Olarak Animasyon”, Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2001.
  • Kalkan, Fatih, Animasyon Sineması ve Hayvan Karakterleri, İstanbul: Başka Yerler Yayınları, 2014.
  • Kalkan, Fatih, Animasyon Sinemasının Yüz Yılı, İstanbul: Kitapyurdu Doğrudan Yayıncılık, 2020.
  • Kalyoncu, Zeynep Özge ve Dilek Türkmenoğlu, “Türk Canlandırma Sinemasında Temsil Edilen Temel İnsani Değerler”, Turkish Studies Social Sciences, 2019, c.14, sy.3, s.667-682
  • Kalyoncu, Zeynep Özge, “Türk Canlandırma Sinemasında Değerler Temsilinin Analizi”, Doktora Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2019.
  • Kanar, Serap, “Animasyon Filmlerinin Öğrencilerin Değer Gelişimine Etkileri: Arabalar 1 Animasyon Filmi Örneği”, Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019.
  • Kanmaz, Elvan, “Fantastik Animasyon Sinemasında 'Matte Painting' Tasarımı”, Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, 2018.
  • Karaman, Didem, “Animede Zaman-Mekân Anlatımı ve Histografik Temelleri: Miyazaki Animeleri Örneği”, Yıldız Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2019.
  • Karasoy, Olca, “Sinemasal Bir Anlatım Anime”, (haz.). Gökhan Kuloğlu, Tezuka’dan Miyazaki’ye Anime ve Manga, Antalya: Japon Yayınları, 2017a, s.104-119.
  • Karasoy, Olca, “Animelerde Cinsellik Öyküleri”, (haz.). Gökhan Kuloğlu, Tezuka’dan Miyazaki’ye Anime ve Manga, Antalya: Japon Yayınları, 2017b, s.120-129.
  • Karasoy, Olca, “Animelerde Teknik ve İçerik Yönünden Geleneksel ve Yenilikçi Yaklaşım: Rüzgarlı Vadi ve Code Geass Örneği”, İstanbul: Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2016.
  • Kartal, Ayce, “Karışık Teknik Animasyon Sineması ve Malfunction Uygulama Filminde Mizansen”, Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, 2010.
  • Kılınçarslan, Yasemin, “II. Dünya Savaşı Döneminde Amerikan ve Sovyet Propagandist Canlandırma Sinemasının İdeolojik ve Sanatsal Karşılaştırmalı Analizi”, Doktora Tezi, Kırgizistan-Türkiye Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2011.
  • Kılınçarslan, Yasemin, “Sinema-Siyasal İletişim Bağlamında “The Green Wave” Belgeseli ve İran Yeşil Hareketi”, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2018, c.11, sy.61, s.908-915.
  • Kılınçarslan, Yasemin, “Siberpunk Animasyon Sinemasında Katoptikon İzlekler Anime Film “Serial Experiments Lain” Örneği”, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2016, c.9, sy.43, s.1947-1955.
  • Kınam, Bilge, “Görsel İletişim Tasarımında Bir İfade Biçimi Olarak Çekoslovak Kukla Animasyonu”, İnönü Üniversitesi Kültür ve Sanat Dergisi, 2020, c.6, sy.1, s.155-167.
  • Kırel, Serpil ve Ayşe Dilara Bostan, “Postmodern Dönem Disney Prenses Anlatılarında İnşa Edilen Kadın Temsilinin Moana Örneği Üzerinden İncelenmesi”, TRT Akademi, 2018, c.3, sy.5, s.6-27.
  • Kınay, Ömür, “Canlandırma Sineması Aracılığıyla Türkiye’de Engelli Farkındalığı ve Erişilebilirlik Hakkı: Empati”, (ed.) Nagihan Çakar Bikiç, Film Yapmak: Kurmaca Deneysel Belgesel Animasyon, İstanbul: Doruk Yayınları, 2020, s.72-96.
  • Kozan, Ersin, “Üç Boyutlu (3D) Dijital Animasyon Teknolojisinin TV Yayıncılığında Kullanımı: “Sizinkiler-Çatlak Yumurtalar” ve “Can” Çizgi Film Örnekleri”, Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2015.
  • Köker, Saniye, “Köfte Yağmuru Adlı Animasyon Filmde Yedi Büyük/Ölümcül Günah”, Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2016, c.8, sy.17, s.256-271.
  • Köksal, Batuhan, “İmajlardan, Devinen Bir Distopya Tasarlamak ve Animasyona Dönüştürmek”, (ed.) Nagihan Çakar Bikiç, Film Yapmak: Kurmaca Deneysel Belgesel Animasyon, İstanbul: Doruk Yayınları, 2020, s.97-127.
  • Köymen, Erdem, “Üç Boyutlu Animasyon Filmlerde Mimarlık”, Yüksek Lisans Tezi, Trakya Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2008.
  • Kuloğlu, Gökhan, “Animelerin Yapılış Süreci ve Arka Planı”, (haz.). Gökhan Kuloğlu, Tezuka’dan Miyazaki’ye Anime ve Manga, Antalya: Japon Yayınları, 2017, s.54-74.
  • Küçükusta, Ozan, “Çizgi Roman, Sinema ve Animasyon Sanatı Arasındaki Uyarlama İlişkisi: 'Köpeklerin Sürgünü: Hayırsızada' Animasyon Filmi Örneği”, Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, 2019.
  • Medin, Burak, “Kitle Animasyon Film Anlatısında Öznenin Sunumu: Arabalar ve Wall-E Örneği”, Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2013.
  • Moral, Rafet Kaan, “Animelerde Samuray ve Shougun Hikâyeleri”, (haz.). Gökhan Kuloğlu, Tezuka’dan Miyazaki’ye Anime ve Manga, Antalya: Japon Yayınları, 2017, s.130-154.
  • Mutlu, Hafize, “Anime Neyi Anlatıyor? Türler ve Temalar”, (haz.). Gökhan Kuloğlu, Tezuka’dan Miyazaki’ye Anime ve Manga, Antalya: Japon Yayınları, 2017a, s.75-92.
  • Mutlu, Hafize, “Animelerde Kültürel Yansımalar”, (haz.). Gökhan Kuloğlu, Tezuka’dan Miyazaki’ye Anime ve Manga, Antalya: Japon Yayınları, 2017b, s.93-103.
  • Nokta Dergisi, “Vakvak Go Home! (21 Aralık 1986)”, (haz.) Hüseyin Sönmez, İhsan Kabil ve Hasan Aydın, Ve Sinema, İstanbul: Hil Yayın, 1989, s.24-25.
  • Norman, Sibel Çelik, “Miyazaki and the West: A Comparative Analysis of Narrative Structure in Animated Films for Children”, Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi, 2008, sy.9, s.11-30.
  • Noyan, Nazlı Eda, “Bir Canlandırma Belgeselin Hikayesi: Bir Fincan Türk Kahvesi”, (ed.) Nagihan Çakar Bikiç, Film Yapmak: Kurmaca Deneysel Belgesel Animasyon, İstanbul: Doruk Yayınları, 2020, s.128-159.
  • Okuyucu, Ayşe Dilara, “Son Dönem Walt Disney Animasyon Filmlerinde 'Öteki'nin Temsili”, Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2012.
  • Olgundeniz, Seda Sünbül, “Animasyon Sinemasında Anlatı ve Film Afişlerinde Kurgulanan Görsel Kodlar”, Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2017, sy.46, s.290-301.
  • Oral, Tan, “Çizgi Filmin Dünü Bugünü”, (haz.). Süleymâ Murat Dinçer. Türk Sinemasında Kısa Film: Kurmaca, Belgesel ve Canlandırma Sineması üzerine Bir Soruşturma, Ankara: KİV Yayıncılık No:1, 1996, s.292-297.
  • Oral, Tan, Canlandırma Sineması Nasıl Canlanır? Ankara: Sinema Sanatı Dergisi Yayınları, 1991.
  • Oral, Zeynep, “10. Ölüm Yılında Walt Disney: Canlandırma Sineması+Yeni Bir Endüstri+Fantastik Bir Dünya”, Milliyet Sanat Dergisi, 1976, sy.205, s.8-29.
  • Öz, Melodi İpek, “Japon Animelerinde Kent ve Mimarlık: Ghost İn The Shell I&II ve Metropolis Üzerinden Bir İnceleme”, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2012.
  • Özden, Zafer ve Çağdaş Ülgen, “Canlandırma Filmi Yapım Sürecinde Karakter Tasarım Aşaması”, Yedi: Sanat, Tasarım ve Bilim Dergisi, 2015, sy.14, s.23-38.
  • Özer, Özgür, “İki Bin Sonrası Sinemalarda Gösterilen Çizgi Filmlerin Okul Öncesinde Kazandırılması Gereken Değerler Açısından İncelenmesi”, Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2015.
  • Özer, Sezin, “Translating Animated Musical Films: An Analysis Of The Turkish Translation Of 'Corpse Bride'”, Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2019.
  • Özertem, Tekin, “Türkiye’de Canlandırma Sineması”, (haz.). Süleymâ Murat Dinçer. Türk Sinemasında Kısa Film: Kurmaca, Belgesel ve Canlandırma Sineması üzerine Bir Soruşturma, Ankara: KİV Yayıncılık No:1, 1996, s.298-305.
  • Özgen, Mustafa Emre, “Fan Kültürü, Otaku, Günümüz Pazarı”, (haz.). Gökhan Kuloğlu, Tezuka’dan Miyazaki’ye Anime ve Manga, Antalya: Japon Yayınları, 2017, s.188-200.
  • Özgür, Tahsin, “Disney Üstüne Bir Polemik”, (haz.). Hüseyin Sönmez, İhsan Kabil ve Hasan Aydın, Ve Sinema, İstanbul: Hil Yayın, 1989, s.24-25.
  • Özsel, Kadriye Töre, “Walt Disney Animasyon Sinemasında Kadın Temsilleri: 2010 Öncesi ve Sonrası”, Yüksek Lisans Tezi, Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2017.
  • Özşahin, Süleyman, “Animasyon Filmlerindeki At Hareketlendirmelerinin Eadweard Muybridge Şablonu Üzerinden İncelenmesi”, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Arel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2019.
  • Pikkov, Ülo, “Sovyet Animasyon Filmlerinde Üslup ve Tema”, (çev.). Yasemin Kılınçarslan, Ulakbilge Sosyal Bilimler Dergisi, 2018, c.6, sy.31, s.1764-1785.
  • Samancı, Özge, Animasyonun Önlenemez Yükselişi, 1. Baskı, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2004.
  • Sarban, Serpil, “Mangadan Animeye: Japonya'nın 'Yumuşak Güç' Silahlarından Biri Olarak 'Sen To Chihiro No Kamikakushi' Filminde 'Tüketim Nesnesi' Sunumu: Otomobil Örneği”, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Kültür Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2012.
  • Savaş, Can, “Türkiye’de Canlandırma Sineması: “Kötü Kedi Şerafettin” Örneği”, Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2018.
  • Sekendiz, Ahmet Ziya, “Manganın Tarihsel Gelişimi ve Yaratım Süreci”, (haz.). Gökhan Kuloğlu, Tezuka’dan Miyazaki’ye Anime ve Manga, Antalya: Japon Yayınları, 2017, s.13-23.
  • Senan, Emre, “Canlandırma Sineması”, Grafik Sanatı: Plastik Sanatlar Dergisi, 1985, sy.3, Mayıs-Haziran, s.4.
  • Senan, Emre, “Çizgiden Filme”, Grafik Sanatı: Plastik Sanatlar Dergisi, 1985, sy.3, Mayıs-Haziran, s.12-17.
  • Sevindi, Koray, “İdeal Toplumda “Öteki” Olmak: Kafa”, (ed.) Nagihan Çakar Bikiç, Film Yapmak: Kurmaca Deneysel Belgesel Animasyon, İstanbul: Doruk Yayınları, 2020, s.160-183.
  • Sevindi, Koray, “Sovyet Propaganda Animasyonlarında İdeolojik Söylem”, Doktora Tezi, Marmara Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2020.
  • Sinema İstanbul 2010, “Canlandıranlar Yetenek Kampı”, İstanbul 2010 Avrupa Kültür Başkenti Ajansı Sinema Belgesel Animasyon Yönetmenliği Projeleri, İstanbul: Lacivert Film Prodüksiyon Yayıncılık, 2010, s.162-163.
  • Sipahioğlu, Ahmet, Türk Grafik Mizahı, İzmir: Dokuz Eylül Yayınları, 1999.
  • Sözen, Mustafa Fadıl, “Duygu Yansıtımı Perspektifinden Animasyon Filmlerde Müzik Tasarımı”, Süleyman Demirel Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Hakemli Dergisi: ART-E, 2015, c.8, sy.15, s.211-246.
  • Sürdem, Şule Sinem, “Miyazaki Sinemasında Kültürel İmgelerin Temsili ve Mekânsal Kurgusu”, Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2019.
  • Şeko, Yeter, “Hayao Miyazaki Sineması’na Genel Bir Bakış”, (haz.). Gökhan Kuloğlu, Tezuka’dan Miyazaki’ye Anime ve Manga, Antalya: Japon Yayınları, 2017, s.166-187.
  • Şen, Aygün, Kayıp Keşif Yolculuk Japon Sineması Manga ve Anime, 1. Baskı, İstanbul: Doğu Kitabevi, 2014. Şenler, Filiz, “Animasyon Tarihi, Teknikleri ve Türkiye’deki Yansımaları”, Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları (HÜTAD), 2005, sy.3, s.99-104.
  • Taşar, İsmail, “Anime Filmlerinde Kent Yorumlamaları”, Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2015.
  • Tekin, Elvan, “Fantastik Animasyon Sinemasına Temellenen Sinema Tartışmaları”, Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Sanat Yazıları Dergisi, 2019, sy.40, s.317-334.
  • Teksoy, Rekin, Rekin Teksoy’un Sinema Tarihi, Birinci Cilt, İstanbul: Oğlak Yayıncılık, 2005.
  • Teksoy, Rekin, Arkın Sinema Ansiklopedisi, “Canlandırma Sineması”, İstanbul: Arkın Kitabevi, 1975.
  • Tosun, Bahadır, “Sihirli Değnek”, (haz.). Süleymâ Murat Dinçer. Türk Sinemasında Kısa Film: Kurmaca, Belgesel ve Canlandırma Sineması üzerine Bir Soruşturma, Ankara: KİV Yayıncılık No:1, 1996, s.306-309
  • Tuncer, Pınar Ayşe, “V. Propp'un Yaklaşımına Göre Son Dönem Amerikan Animasyon Filmlerinde Anlatı Yapısı”, Yüksek Lisans Tezi, Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2017.
  • Tunç, Su, “Anime ve Mangalarda Bilim-Kurgu ve Mecha”, (haz.). Gökhan Kuloğlu, Tezuka’dan Miyazaki’ye Anime ve Manga, Antalya: Japon Yayınları, 2017, s.155-165.
  • Turanalp, Sümeyra, “Animasyon Sinemasında Dinî ve Ahlakî Değerlerin Sunumu: Hayao Miyazaki Örneği”, Yüksek Lisans Tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2019.
  • Turhan, Hasan Basri, “Türk Yapımı Animasyon Filmlerinde Değer Aktarımı Üzerine İnceleme”, Yüksek Lisans Tezi, Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2018.
  • Türkeli, Öykü, “Bütünleşik Pazarlama İletişimi Aracı Olarak Ürün Yerleştirme: Animasyon Film ve Dizileri Üzerine Bir Araştırma”, Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2017.
  • Türker, İbrahim Halil, “Canlandırma’nın Tarihçesi ve Türk Canlandırma Sanatı”, İnönü Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, 2011, c.1, sy.2, s.227-241.
  • Türün, Cemal, “Türkiye’de Canlandırma Sineması Bugünü ve Geleceği”, (haz.) Hüseyin Sönmez, İhsan Kabil ve Hasan Aydın, Ve Sinema, İstanbul: Hil Yayın, 1989, s.10-19.
  • Tüzel, Sait, “Animasyon Film ve Türk Masal Kahramanlarının Özelliklerinin Çocuk Eğitimi Açısından Karşılaştırılması”, Yüksek Lisans Tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2009.
  • Uçan, Bahadır, “Türk Çizgi Filmlerinde Kültürel Kodlamalar”, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2018, c.11, sy.55, s.1134-1144.
  • Uçarcan, Çiğdem, “1970 Sonrası Türkiye Çizgi Film (Animation) Sektörünün Durumu ve Sorunlar”, Yüksek Lisans Tezi, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2010.
  • Ürkmez, B. (2017). Turkish Animation: A Contemporary Reflection of the Karagöz Shadow Play. (Ed.). S. V. D. Peer. In Animation in the Middle East: Practice and Aesthetics from Baghdad to Casablanca. New York: I. B. Tauris, ss.84-106.
  • Ürtekin, Ö. (2018). Geçmişten Günümüze Animasyon Filmlerinde Mekân Kullanım Analizi, Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Işık Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yapar, Neslihan, “Akademik Eğitim Çok Güzel De…”, (haz.). Süleymâ Murat Dinçer. Türk Sinemasında Kısa Film: Kurmaca, Belgesel ve Canlandırma Sineması üzerine Bir Soruşturma, Ankara: KİV Yayıncılık No:1, 1996, s.310-313.
  • Yapıcıoğlu, G. (2010). Bir Popüler Kültür Ürünü Olarak Animasyon Sinema: Kayıp Balık Nemo, Buz Devri, Wall-E. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Konya: Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yardımcı, Nimet, “Canlandırma Sineması”, (haz.). Süleymâ Murat Dinçer. Türk Sinemasında Kısa Film: Kurmaca, Belgesel ve Canlandırma Sineması üzerine Bir Soruşturma, Ankara: KİV Yayıncılık No:1, 1996, s.315-317.
  • Yaşar, Tonguç, “Türk Canlandırma Sineması Üzerine”, (haz.). Süleymâ Murat Dinçer. Türk Sinemasında Kısa Film: Kurmaca, Belgesel ve Canlandırma Sineması üzerine Bir Soruşturma, Ankara: KİV Yayıncılık No:1, 1996, s.318-320.
  • Yazıcı, Tülay ve Deniz Aktin, “Sinema Animasyon Filmlerinin Çocukların Satın Alma Davranışlarına Etkisi”, Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2018, sy.72, s.405-425. Yılmaz, Elif, “Çizgiden Perdeye Canlandırma Sineması”, Bilim ve Teknik Dergisi: Yıldız Takımı, 2008, sy.7, s.14-17.
  • Zengineken, Emre, “Animasyonda Görsel Dil ve Tutarlılık Oluşturmak: 'Kapı' Animasyon Filmi”, Sanatta Yeterlilik Tezi, Maltepe Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2020.